Huvudmeny

E4:an finns på Mallorca

Startat av Niklas Bygdestam, 10 juli 2017, 20:39:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BSB101

Hur stor funktion fyller denna typ av vägskyltning? Känns som kostnaden för en omskyltning inte motsvarar nyttan. Det är nog få bilister med behov att åka från Stockholm till Köpenhamn som inte vet hur man ska åka och fåtalet som inte vet har gott om möjligheten att kolla upp färdväg både före och under resan.


Sedan kan man fråga sig varför Köpenhamn skulle vara en naturligare "skyltstad" än tex. Malmö?

Niklas Bygdestam

Citat från: BSB101 skrivet 20 juli 2017, 12:39:05 PM
Hur stor funktion fyller denna typ av vägskyltning? Känns som kostnaden för en omskyltning inte motsvarar nyttan. Det är nog få bilister med behov att åka från Stockholm till Köpenhamn som inte vet hur man ska åka och fåtalet som inte vet har gott om möjligheten att kolla upp färdväg både före och under resan.


Sedan kan man fråga sig varför Köpenhamn skulle vara en naturligare "skyltstad" än tex. Malmö?

Det är riktigt att kostnaden är för stor att skylta om i jämförelse med vad man fått ut av det. Det är därför också troligt att det också är därför som inte har gjorts under alla dessa år som gått. Skyltningen härstammar från en gammal tid ca 1945-1950 och har därför blivit oerhört inarbetad.

Angående Malmö eller Köpenhamn då. Det är främst för att Köpenhamn är större och en huvudstad som det borde vara naturligt. I Göteborg skyltas Oslo för norrgående trafik. I moden tid borde Köpenhamn vara naturlig då för södergående. Skyltar man den ena huvudstaden så borde även den andra skyltas. Alltså i modern tid med Öresundsbron och allt. Men då skyltningen kom till ca 1945-1950 fanns ingen Öresundsbro, så då blev det Malmö istället. Även här förstår man att ingen vill stå för kostnaden att skylta om idag.

Så, nej, jag tror inte att man kommer skylta om. Det är ingen som vill stå för detta, och nyttan med detta ses som minimal idag.

När vi ändå talar om sträckan mellan Oslo och Köpenhamn via Göteborg så var det PG Gyllenhammars dröm som till slut gick i uppfyllelse. Han framförde redan under 1980-talet en vision om att han ville ha motorväg hela vägen mellan Oslo och Köpenhamn via Göteborg med broar och allt. Han fick också uppleva sin dröm gå i uppfyllelse :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.