Huvudmeny

Dags för E47 och E55!

Startat av Stefan K, 05 juli 2008, 20:55:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Tycker att vi i Sverige och Norge nu skall anpassa oss till den europavägsnumrering som gäller i Europa. :)
OK - det är bra att vi som andra länder inom EU ibland obstruerar, men i detta fall så bör vi nog anpassa oss, så att folk hittar hela vägen när de reser.

at1981

Hej!


Jag håller med dig fullständigt. Men vad ska E4 resp. E6 döpas om till? Jag har en annan idé. E105 kan förlängas från Kirkenes vidare söderut över Norge och Sverige till Trelleborg och ersätta E6 som i sin tur fortsätter vidare söderut i Europa, alt. att E105 kan heta E47 el. E55 då E6:an döps om. E14 och E39 tycker jag kan förenas också till en och samma nummer, då E14 är en förhållandevis kort Europaväg och E39 går ju från Aalborg till Hirtshals i Danmark och sedan fortsätter i Norge upp till Trondheim via Bergen.


MVH at1981 !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Anders Noren

Citat från: at1981 skrivet 05 juli 2008, 21:40:04 PM
Jag håller med dig fullständigt. Men vad ska E4 resp. E6 döpas om till?

E55 resp. E47 är deras egentliga nummer. Sverige och Norge fick undantag från nummerreformen eftersom vi åberopade höga omkostnader för omskyltningen. I våra länder är nämligen europavägsnumren vägarnas ordinarie nummer medan det nere på kontinenten är vanligare att vägarna dels har ett nationellt nummer (som skyltas) och dels ingår i en europaväg (som inte skyltas särskilt mycket). Norge och Sverige med våra hundratals mil (400 mil?) E4 och E6 tyckte att det skulle bli för dyrt att numrera om vägarna.

Däremot borde kringelkroksvägen E20 avskaffas. En väg ska gå från A till B utan onödiga omvägar och det gör inte E20.

Anders

Erol

Men Anders om du tycker E20 ska bort då borde väl även E18 bort eller hur?? Den är ju lika kringelkrokig den...

Nor1


at1981

Citat från: Anders Noren skrivet 06 juli 2008, 16:45:24 PM
E55 resp. E47 är deras egentliga nummer. Sverige och Norge fick undantag från nummerreformen eftersom vi åberopade höga omkostnader för omskyltningen. I våra länder är nämligen europavägsnumren vägarnas ordinarie nummer medan det nere på kontinenten är vanligare att vägarna dels har ett nationellt nummer (som skyltas) och dels ingår i en europaväg (som inte skyltas särskilt mycket). Norge och Sverige med våra hundratals mil (400 mil?) E4 och E6 tyckte att det skulle bli för dyrt att numrera om vägarna.


Höga omkostnader, det kosta en slant säkert att skylta om RV 45 till E45 också, så nog har de råd att skylta om E4 och E6 också.

MVH Alexander T !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Anders Noren

Citat från: Erol skrivet 06 juli 2008, 16:58:32 PM
Men Anders om du tycker E20 ska bort då borde väl även E18 bort eller hur?? Den är ju lika kringelkrokig den...

Nu blev jag väldigt nyfiken på att få veta vilken väg mellan Stavanger och Stockholm som är bättre än E18...

Anders

Erol

Den delen jag tänker på är från Enköping ut till Norrtälje, Kappellskär då måste man ju gå via Stockholm helt plötsligt. E18 kunde ju lika gärna gå på södra sidan som den norra sidan i såna fall.

JB

Citat från: Erol skrivet 07 juli 2008, 17:09:29 PM
Den delen jag tänker på är från Enköping ut till Norrtälje, Kappellskär då måste man ju gå via Stockholm helt plötsligt. E18 kunde ju lika gärna gå på södra sidan som den norra sidan i såna fall.

Jo om man ska från Enköping till Norrtälje är det nog snabbare att åka via Knivsta. Finns fler exempel på det. E4 är en omväg mellan Uppsala och Norrköping jämfört med väg 55. Den betydligt lägre standarden på femtiofemman gör dock att det inte är någon större skillnad tidsmässigt.

Niklas Bygdestam

Citat från: JB skrivet 08 juli 2008, 10:08:06 AM
Jo om man ska från Enköping till Norrtälje är det nog snabbare att åka via Knivsta. Finns fler exempel på det. E4 är en omväg mellan Uppsala och Norrköping jämfört med väg 55. Den betydligt lägre standarden på femtiofemman gör dock att det inte är någon större skillnad tidsmässigt.

Det går till och med fortare att ta E4 än 55:an. Vi är några här i Uppsala som har provat. Dessutom skyltas numera inte Norrköping i Uppsala och Uppsala skyltas inte heller i Norrköping. Så rekommenderad väg enligt Vägverket är helt klart på E4. de flesta uppsalabor kör också på E4 om de ska till Norrköping eller längre söderut
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

JB

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 juli 2008, 10:35:52 AM
Det går till och med fortare att ta E4 än 55:an. Vi är några här i Uppsala som har provat.

Intressant. Varifrån och vart mätte ni och hur var trafiken? (Samvetsfråga: höll ni skyltad hastighet?)

Sen är ju den tid det tar att åka E4 starkt beroende på vilken tid på dygnet man åker. Passerar man Stockholm i rusningstrafik kan det lätt ta lite längre tid...

/Jonas (som sist han åkte söderut med bil åkte 55:an och sparade minst en timme jämfört med E4)


Niklas Bygdestam

Citat från: JB skrivet 08 juli 2008, 12:02:03 PM
Intressant. Varifrån och vart mätte ni och hur var trafiken? (Samvetsfråga: höll ni skyltad hastighet?)

Sen är ju den tid det tar att åka E4 starkt beroende på vilken tid på dygnet man åker. Passerar man Stockholm i rusningstrafik kan det lätt ta lite längre tid...

/Jonas (som sist han åkte söderut med bil åkte 55:an och sparade minst en timme jämfört med E4)



Från Uppsala utgick vi från Luthagen som är ett större område här i stan och vi utgick från en väg som heter Luthagsesplanaden som är en större väg som ansluter till dom övriga stora vägarna här i Uppsala. I Norrköping var vi vid järnvägsstationen. I Norrköping åker man ut på E4 oavsett vilken väg man än väljer och om man väljer väg 55 eller att fortsätta på E4. Vi åkte söderut på väg 55 och sedan åkte vi hem på E4. Vi hade ganska måttlig trafik på båda sträckorna och det var inte rusning i Stockholm med några proppar men vägen genom Stockholm var ändå inte tom utan det var en hel del trafik ändå. Man kan säga att det var en hel del trafik men den flöt fint. Vi såg till att hålla skyltad hastighet så gott det gick och jag körde med farthållare för ovanlighetens skull vilket jag annars aldrig gör eftersom jag tycker att det känns botten på en personbil. Tidsmässigt tjänade vi i alla fall ca 40 minuter på att åka på E4 kom vi fram till när vi gjorde det här. Jag tror att det är att E4 är motorväg hela vägen mellan Uppsala och Norrköping som gör den här skillnaden så pass viktig.

Folk som ska till Uppsala som kommer utifrån lär nog åka på E4. I Norrköping finns det inga skyltar som visar att väg 55 går ända till Uppsala utan det står bara Katrineholm. Man kan utgå ifrån att Vägverket helst vill ha trafiken till och från Uppsala på E4 och inte på väg 55
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.