Swebus 4342 stod parkerad på Österskans i Halmstad idag

Startat av Johan Hansson, 22 december 2007, 00:24:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 22 december 2007, 23:59:10 PM
Bussen 4342 hade som sagt placering Karlstad och Göteborg som flygbuss.Flyttad till Varberg då FAC tog över flygbussarna i Göteborg. MEN Borås kan stämma delvis för buss 4342 gick i bland som skolbuss i Sätila. Trafik som en gång låg under Borås men organiserades om så att både Svenljunga och Sätila låg under Varberg.Båda orternas bussar kunde i bland ses i Skene vid terminal 156.4342 hade kärnvärden också. Den var miljögodkänd för trafik i Göteborg.Något som ganska få bussar i Varberg och Halmstad var. Därav att både tågersättning och bussersättning ibland gick till Göteborg med linjevagnar.Det kanske 4342 också var,men den gick beställning också.

Låg verkligen Sätila under Swebus Borås 1999, när bussen sannolikt flyttades till Göteborg (kan ha varit ett tillfälligt besök när jag såg den där i juli 1999 också)? Swebus Borås var väl närmast avvecklat efter 1995.
För att gå i tågersättning behövdes fram till för något år sedan inte miljögodkännande, då det gick ta sig till såväl Nisse-terminalen som Kruthusgatan utan att köra in i miljözon.
Så återstår frågan: varför skaffade man en så stor buss som flygbuss i Karlstad? I Borås körde man under den med 10-meters Carrus på Volvo B10M till Landvetter. Det var redan det en klar överkapacitet. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Det kan vara möjligt att 4342 var avsedd för Kruthusgatan redan från början.Men jag har lite svårt att se att den skulle vara flygbuss. Troligen hade den en annan beställare från början och Swebus tog över den ändå.Jag kommer inte ihåg vilken av de äldre Säffle som gick sist som flygbuss.Möjligen ersattes 3246 av 4342.Jag vill minnas att även 0546 var kvar som flygbuss ganska länge. Sedan gick även vita fd flygbussar på flygbusslinjen.         

Det är som skrivs att 4342 ibland gick i Sätila skolbusstrafik sedan bussen blev flyttad till Varberg. Från 1997 ca var Borås,Ulricehamn och Skene tillhöriga Jönköping s distrikt. Halmstad blev sedan huvudort istället för Jönköping inom samma distrikt.
Ett problem med bussar i Svenljunga,Sätila och Skene sedan verkstaden i Borås upphörde och Skenes verkstad sålts var att Varberg fick ha underhåll och att även förare delvis fick åka från Varberg. 4342 gick ju huvudsakligen i beställningstrfik så den var ganska ofta i skolturerna i Sätila men kanske också i Svenljunga. En tid ställdes en av 3247 och 3378 (eller 79 har glömt vilken vH av dem) upp i Skene.

Har förståelse för nummersättningen Men inhyrda bussar kanske skulle ha speciella nr. Trots allt handlar det om inventarienummer och en inhyrd buss är inte inventarium. 
4343 och 4344 var Megaliner som båda var brandskadade och den ena reparerades inte heller.Men den tredje Megalinern fick inget nummer. Konstaterar enbart faktum. Den tillhörde Sv Neoplan.
Var inv nr 4342 avsedd för denna Neoplan kanske. Vad säger Lasse ?

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 december 2007, 08:43:45 AM
4342: I den fordonsinventering som gjordes 2000 och 2001 finns bussen placerad på Kruthusgatan som Flygbuss, i listan över planerade investeringar 1997-1998 finns bussen inte upptagen bland ny och reinvesteringsobjekt (inv nr är "blankt"), den "bara" dyker upp i januari 1998 med placering i Karlstad, sedan flyttas den till Göteborg där den blir kvar till dess att kontraktet löper ut sommaren 2002.

Tror det finns andra insatta här som kan berätta om anskaffningen, om den redan från början var avsedd för Landvettertrafiken och bara av andra skäl hamnade i Karlstad ett tag.

I sammanhanget kanske jag ska återkomma till 4342:1 (DAB:en) i vissa källor anges inv nr på den till 4343 vilket är fel, 4343-44 var besatta med de två Neoplan Megaliner som köptes till SwX, däremot märktes nog DAB:en mer inofficiellt med ett lämpligt nummer och när den nya Säfflen sedan kom fanns ett tag två 4342 innan DAB:en återgick till Scania för att omgående hyras ut till Linjebuss, den återkom sedan till Swebus igen som 1273 (hyrd från Linjebuss)för att sedan återigen bli Connex 0322 när den återlämnades från Swebus 15 juni 2001.
//Lars

Detta förklarar varför jag inte får ihop DAb:en med den MaxCi (fd provbuss) som nu rullar i Uppland tidsmässigt. Men det blir ju samma med 4342, att man har två bussar med samma namn gör det hela krångligt.
Att döpa om en felmärkt buss är tydligen omöjligt (4848/4548) men att ha två med samma namn går tydligen.

Citat från: S Svensson skrivet 23 december 2007, 12:41:37 PM
 
4343 och 4344 var Megaliner som båda var brandskadade och den ena reparerades inte heller.Men den tredje Megalinern fick inget nummer. Konstaterar enbart faktum. Den tillhörde Sv Neoplan.
Var inv nr 4342 avsedd för denna Neoplan kanske. Vad säger Lasse ?


Hade man verkligen tre megaliners?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Citat från: S Svensson skrivet 23 december 2007, 12:41:37 PM
4343 och 4344 var Megaliner som båda var brandskadade och den ena reparerades inte heller.Men den tredje Megalinern fick inget nummer. Konstaterar enbart faktum. Den tillhörde Sv Neoplan.
Var inv nr 4342 avsedd för denna Neoplan kanske. Vad säger Lasse ?


Den tredje Megalinern, var det inte den som Svensson i Gnarp hade?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

j-a


Johan Hansson

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 22 december 2007, 15:26:06 PM
Är det bussbrist i Halmstad kanske?

Ja det kan det vara.
I veckan åkte jag med två enkelaxlad landsortsbuss på två dagar.
Jag pratade med en chaffhör jag känner och han var lika förvånad som jag.
Han var glad i och för sig sa han att bussen mer bränsle nu då den gick i stan, den normalt går på landet men fjärdringen är mycket bättre på dessa bussar.

De två bussar som är landsortsbussar som jag åkte med i stan denna veckan var 5611,5613

Ska besöka depån snart och fråga om de har något mer på gång.
4342 kan ju vara hit flyttad till Halmstad för beställningstrafik.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Walter

Citat från: Johan H skrivet 23 december 2007, 16:28:31 PM
Ja det kan det vara.
I veckan åkte jag med två enkelaxlad landsortsbuss på två dagar.
Jag pratade med en chaffhör jag känner och han var lika förvånad som jag.
Han var glad i och för sig sa han att bussen mer bränsle nu då den gick i stan, den normalt går på landet men fjärdringen är mycket bättre på dessa bussar.

De två bussar som är landsortsbussar som jag åkte med i stan denna veckan var 5611,5613

Ska besöka depån snart och fråga om de har något mer på gång.
4342 kan ju vara hit flyttad till Halmstad för beställningstrafik.


Har Hd gjort sig av med alla äldre vagnar man hade som beställningsvagnar? Man hade någon 33xx kvar åtminstone sent 2006. Sedan ser man två(?) vita vagnar på depå när man åker förbi med tåget, vilka är dessa?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Beställningstrafik det är väl i Halland samma som tågersättning. Det är ju ganska vanligt med sådana.Men får 4342 gå till och i Göteborg. Den börjar ju bli gammal. Swebus har ju i varje fall haft mycket beställningskörning i Halmstad och Falkenberg. Även annat än ersättning för tåg.

Den tredje Megalinern är den som Sv Neoplan hade. De övertog Svensson i Gnarp AB.Men bussen kördes av SwebusX förare på Swebus X linjer. Sedan kan den betecknas som inhyrd. Som sådan hade den inte inv nr. Nu kommer jag inte ihåg vilken Neoplan utöver Megalinern som Swebus X använde i tur från Sv Neoplan.Även denna var SweX målad.
När jag åkte till Stockholm i slutet av 90 talet med ett företag hemmifrån /tror det var 1998/ så mötte vi Svensson i Gnarp :s express som då enbart bestod av K-Setra.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 23 december 2007, 18:40:17 PM
Beställningstrafik det är väl i Halland samma som tågersättning. Det är ju ganska vanligt med sådana.Men får 4342 gå till och i Göteborg. Den börjar ju bli gammal. Swebus har ju i varje fall haft mycket beställningskörning i Halmstad och Falkenberg. Även annat än ersättning för tåg.


Swebus Halmstad brukar mer sällan köra tågersättning. Men det finns rätt många mindre bussbolag i närheten som gärna ställer upp. 4342 är för gammal för miljözonerna och kan inte numera användas för tågersättning till Göteborg. Men å andra sidan är det sällan som tågen ersätts hela vägen Halmstad-Göteborg. Man försöker vända i Falkenberg eller Varberg. De tågersättningar jag sett på sistone från Halmstad för körningar norrut har körts av LK-Buss i Laholm, Sennans Buss, Tore Jönsson Reseservice, Ljungby Buss i Falkenberg m fl.
Däremot kör väl Swebus en del idrottsföreningar, bl a Halmstad BK som tidigare körts omkring i en Neoplan Cityliner från 2000. Så alltså även den börjar komma till åren.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan Hansson

Vad jag vet så kör swebus bara Halmstad BK bland idrottsföreningarna i Halmstad.
3646 är såld och några gamla skolbussar som 0824,0825,0826,0827.
Ska ta reda på vilka bussar som de gjort sig av med, låt mig återkomma gällande swebus halmstad bussar.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.