Huvudmeny

Megaliner

Startat av adeln, 05 december 2007, 01:45:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 06 december 2007, 21:30:48 PM
Froggy Tours QUAQUA (RNF055) har totalvikten 28910kg (sänkt från 32 t) och får lasta 6830 kg.
Den har i övrigt användningsförbud och förfallen skatt/avgift anges till 7056 kr, har de ett samband?

Ja det har samband man får ej använda eller bruka ett fordon om man ej betalt skatten i tid därav brukande förbudet

Niclas Rosenius

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 december 2007, 10:50:19 AM
Såpass, jag trodde inte att Megaliner fanns med fronten på den länkade bilden.


   Hej!

   Denna buss på bilden är ombyggd och upprustad med den nya fronten och sidopanelen som Skylinern fick -03. Ulusoy har/haft några Megaliner. Vet ej exakt hur många dom har kvar, men dom har ett stort antal andra Neoplan:er i sin flotta.

   //Niclas

Niclas Rosenius

Citat från: Danne B. skrivet 05 december 2007, 10:19:11 AM
Så vitt jag vet görs inte MegaLinern alls längre!

Jag minns dock inte om det var 06 eller 05 som blev sista årsmodellen...?

//Danne

   Nej, Megalinern bygss inte längre. Dom sista som byggdes var 3 st som byggdes på nåder och finns i Japan. Om jag inte minns fel så var det -04 som dom byggdes.

   //Niclas

Esbjörn

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 december 2007, 15:31:34 PM
Är det någon här som har kört en Megaliner? Jag har alltid undrat hur de känns att köra. Är de svårkörda? Eller känns de i stort sett som vanliga bussar att köra? Kan tänka mig att Megaliner kan vara lite knepiga på trånga och smala vägar med mycket kurvor. Kan också tänka mig att de kan vara lite speciella att svänga med

Jag körde Swebus 4085-4088 på NorrlandsKusten under tiden 1996-2002.
Bussarna var väldigt trevliga att köra, stabila på vägen och med 530hk och automat gick det undan riktigt bra. Även med fullsatt buss kunde man hålla närmare 90 i de långa uppförsluten på E4.
De var inte nämnvärt klumpigare än andra bussar att manövrera på trånga utrymmen, man kunde ju i princip tvärställa framhjulen och löpaxeln hade ju tvångsstyrning.
Det enda jag har emot Megaliner rent körmässigt är att vägkänslan är så gott som obefintlig...man liksom flyter fram ovanpå vägen och känner få signaler om vad som egentligen händer där under hjulen...
Vanligtvis känner man tydligt av till exempel halka, men jag upplevde det som att med Megalinervagnarna fick man väldigt lite känsla av väglaget förrän man skulle bromsa...

Sedan att bussarna inte höll ihop var ju en helt annan sak...visst - en Neoplan skall helst köras och skötas av en enda förare, men nog borde iaf bussarna fungera bättre än dessa Megaliners gjorde.
De fyra "Meggarna" användes i samma omlopp som fyra Volvo VanHool godsledbussar och skulle teoretiskt sett ha rullat lika långt som dessa, men efter de sex åren på NorrlandsKusten hade Neoplanarna rullat ca 100.000 mil, medan godsledbussarna hunnit ytterligare 10.000 mil.
Den enkla förklaringen till detta är att Neoplanvagnarna ofta stod på verkstad, och många gånger var det Swebus 4032 eller 3689 som kom ned från Luleå, vilket jag inte var särskilt ledsen över eftersom städningen bara tog drygt halva tiden med dessa, då man ju bara hade en våning att städa.

Martin Maltkvist

Citat från: robbes skrivet 07 december 2007, 00:32:52 AM
Ja det har samband man får ej använda eller bruka ett fordon om man ej betalt skatten i tid därav brukande förbudet
Jag misstänkte att det var något sådant.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Lulebjörnen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2007, 23:49:34 PM
Neoplan har inte gått i konkurs. Däremot är det sedan ca 2000 sammanslaget med MAN under namnet Neoman. Oavsett detta hade säkert en del förändringar  i modeller gjorts under årens lopp ändå. Vilka fler modeller än Megaliner har lagts ned? Vilka har förändrats förutom sedvanliga facelift?
Den karosstillverkare som gick i konkurs var Ernst Auwärter, men detta köptes sedan upp av österrikiska Pucher och namnet lever således kvar. Släktskapet mellan Gottlob (Neoplan) och Ernst Auwärter har flera gånger försökt utredas. Vanligen brukar de uppges vara bröder men jag har också sett att de skulle vara kusiner.
MAN är för övrigt numera företagets officella namn och som många andra förkortningar som utgör företagsnamn så uttyds den inte. Vi säger ju inte Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd utan Ikea. Och vi kör inte Bayerische Motoren Werke utan BMW. (Den språkligt intresserad kan fundera lite på varför jag skrev Ikea med gemener medan jag skrev BMW med versaler.)


www.konradauwaerter.de kompletterat med http://de.wikipedia.org/wiki/Neoplan finns det mesta om historiken runt Auwärter och Neoplan fram till "The Bitter End"  :'(...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lulebjörnen skrivet 08 december 2007, 15:38:45 PM
www.konradauwaerter.de kompletterat med http://de.wikipedia.org/wiki/Neoplan finns det mesta om historiken runt Auwärter och Neoplan fram till "The Bitter End"  :'(...

Fast släktskapen mellan Ernst och Gottlob Auwärter framgår inte. Inte heller i den historik som Neoplan gav ut för cirka tio år sedan.
"The Bitter End" vet jag inte om jag håller med om. Möjligen för familjen Auwärter i Neoplan-sammanhang men inte för bussmärket som sådant. MAN har tydligen för avsikt att driva båda bolagen vidare, åtminstone vad gäller tillverkningen av Reisebusse ("turistbussar").
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lulebjörnen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 december 2007, 16:04:05 PM
Fast släktskapen mellan Ernst och Gottlob Auwärter framgår inte. Inte heller i den historik som Neoplan gav ut för cirka tio år sedan.
"The Bitter End" vet jag inte om jag håller med om. Möjligen för familjen Auwärter i Neoplan-sammanhang men inte för bussmärket som sådant. MAN har tydligen för avsikt att driva båda bolagen vidare, åtminstone vad gäller tillverkningen av Reisebusse ("turistbussar").
Om man tolkar http://de.wikipedia.org/wiki/Ernst_Auw%C3%A4rter rätt så är Ernst, Gottlob och Paul Auwärter söner till grundaren Friedrich Auwärter. 1935 tar sig Gottlob Auwärter ur familjebolaget och bildar Neoplan. Richtig?

Jodå, Neoplan lever nog vidare med sin mycket stabila ägare MAN men det hjälps inte att det var roligare design på grejerna förr...Skyliner 1977  8)...Skyliner 2007  :o...




Niklas Bygdestam

Citat från: Lulebjörnen skrivet 08 december 2007, 22:49:40 PM
Om man tolkar http://de.wikipedia.org/wiki/Ernst_Auw%C3%A4rter rätt så är Ernst, Gottlob och Paul Auwärter söner till grundaren Friedrich Auwärter. 1935 tar sig Gottlob Auwärter ur familjebolaget och bildar Neoplan. Richtig?

Jodå, Neoplan lever nog vidare med sin mycket stabila ägare MAN men det hjälps inte att det var roligare design på grejerna förr...Skyliner 1977  8)...Skyliner 2007  :o...






Fast Starliner II är väl fin? :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

saurer

På rätt väg ,men du har hoppat över en generation
Pappa till Ernst och Gottlob och resterande sju syskon heter  ochså Gottlob