Huvudmeny

Megaliner

Startat av adeln, 05 december 2007, 01:45:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

adeln


Har funderat på en sak.
Hur är det med Neo Megaliner. Tas den nya modellen in i Sverige nu för tiden?
Om inte - varför? Är det bara generalagenten i sverige som inte tror det finns nån marknad eller är det nå lag?
Även om man inte får köra in i centrala delarna av sthlm så tycker jag att det borde finna sen marknad för dess maffiga 4axlade bussar.

http://www.bus-idee.nl/TCT-Neoplan-Megaliner-VP.jpg

Staffan Sävenfjord

Citat från: adeln skrivet 05 december 2007, 01:45:48 AM
Har funderat på en sak.
Hur är det med Neo Megaliner. Tas den nya modellen in i Sverige nu för tiden?
Om inte - varför? Är det bara generalagenten i sverige som inte tror det finns nån marknad eller är det nå lag?
Även om man inte får köra in i centrala delarna av sthlm så tycker jag att det borde finna sen marknad för dess maffiga 4axlade bussar.

http://www.bus-idee.nl/TCT-Neoplan-Megaliner-VP.jpg


Jag kan inte hitta Megaliner någonstans i deras produktkatalog. Den fanns inte heller med bland de modeller som visades vid IAA i Hannover förra året. Så jag antar att tillverkningen är nedlagd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Danne B.

Så vitt jag vet görs inte MegaLinern alls längre!

Jag minns dock inte om det var 06 eller 05 som blev sista årsmodellen...?

//Danne

Martin Maltkvist

Citat från: Danne B. skrivet 05 december 2007, 10:19:11 AM
Så vitt jag vet görs inte MegaLinern alls längre!

Jag minns dock inte om det var 06 eller 05 som blev sista årsmodellen...?

//Danne
Såpass, jag trodde inte att Megaliner fanns med fronten på den länkade bilden.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

adeln

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 december 2007, 09:19:26 AM
Jag kan inte hitta Megaliner någonstans i deras produktkatalog. Den fanns inte heller med bland de modeller som visades vid IAA i Hannover förra året. Så jag antar att tillverkningen är nedlagd.


Jaha då får man åka till Brasilen för att köpa in 4 axlat nu då... Eller finns det nån tillverkare i Europa som säljer bussar i den här storleken?

Niklas Bygdestam

Är det någon här som har kört en Megaliner? Jag har alltid undrat hur de känns att köra. Är de svårkörda? Eller känns de i stort sett som vanliga bussar att köra? Kan tänka mig att Megaliner kan vara lite knepiga på trånga och smala vägar med mycket kurvor. Kan också tänka mig att de kan vara lite speciella att svänga med
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Neoplan det var förr G Auwärter. Detta gick i konkurs ca 2001.Resterna förvärvades av Machinenbau Augsburg Nyrnberg som i daglig tal kallas för MAN.
Detta innebar att vissa modeller kom att förändras eller läggas ned.

Mikael Lövgren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 december 2007, 15:31:34 PM
Är det någon här som har kört en Megaliner? Jag har alltid undrat hur de känns att köra. Är de svårkörda? Eller känns de i stort sett som vanliga bussar att köra? Kan tänka mig att Megaliner kan vara lite knepiga på trånga och smala vägar med mycket kurvor. Kan också tänka mig att de kan vara lite speciella att svänga med

Jag har kört en av de som gick mellan Malmö och Trelleborg en tur enkel resa däremellan.
De bussarna var väldigt trötta pga att motorerna var strypta ganska mkt för att växellådan skulle hålla eftersom de hade byggts om så det var en vinkelväxel mellan motor o växelåda. de var något klumpigare än en "vanlig" lång boggiebuss. samt de var jobbiga att köra vid stark sidvind, (något som inte händer i skåne. ::))men anars så skljer det inte så mkt rent körmässigt mellan en megaliner och en vanlig boggiebuss..
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Simon Bertilsson

Varför var fyra axlar nödvändigt? Är bussen onormalt lång, eller finns det någon särskild utrustning som tynger ner den särskilt mycket där framme?

robbes

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 06 december 2007, 12:41:10 PM
Varför var fyra axlar nödvändigt? Är bussen onormalt lång, eller finns det någon särskild utrustning som tynger ner den särskilt mycket där framme?

var väl för att få upp passagerar antalet har jag för mig.

Kan tala om attmånga av de bussar som företaget starlight har för turné transporter är just dessa från swebus skåne

saurer

Man kan fundera på varför VanHoolerna efter norrlandskusten bara tar 65pass och ca1,5 ton bagage
Och de med bakgavellyft bara får ta 36 pass med fullt utnyttjat lastutrymme

Martin Maltkvist

Citat från: saurer skrivet 06 december 2007, 17:16:16 PM
Man kan fundera på varför VanHoolerna efter norrlandskusten bara tar 65pass och ca1,5 ton bagage
Och de med bakgavellyft bara får ta 36 pass med fullt utnyttjat lastutrymme

Med tre axlar blir det ju som mest 26 ton och 65 pax borde väga runt 4550 (snitt: 70), begränsningen i passagerarantal kan bero på att godset väger såpass mycket att div. vikter kan komma att överskridas. Nu har jag aldrig sett en dylik buss i verkligheten men med både motor och godsrum bak gissar jag att de blir aningen baktunga, om man då trycker in mer folk finns alltså risken att boggitrycket överskrids. Rätt eller fel?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

saurer

Är det någon som vet hur mycket en Megaliner får/fick lasta

Martin Maltkvist

Citat från: saurer skrivet 06 december 2007, 19:38:50 PM
Är det någon som vet hur mycket en Megaliner får/fick lasta
Froggy Tours QUAQUA (RNF055) har totalvikten 28910kg (sänkt från 32 t) och får lasta 6830 kg.
Den har i övrigt användningsförbud och förfallen skatt/avgift anges till 7056 kr, har de ett samband?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 05 december 2007, 23:51:34 PM
Neoplan det var förr G Auwärter. Detta gick i konkurs ca 2001.Resterna förvärvades av Machinenbau Augsburg Nyrnberg som i daglig tal kallas för MAN.
Detta innebar att vissa modeller kom att förändras eller läggas ned.

Neoplan har inte gått i konkurs. Däremot är det sedan ca 2000 sammanslaget med MAN under namnet Neoman. Oavsett detta hade säkert en del förändringar  i modeller gjorts under årens lopp ändå. Vilka fler modeller än Megaliner har lagts ned? Vilka har förändrats förutom sedvanliga facelift?
Den karosstillverkare som gick i konkurs var Ernst Auwärter, men detta köptes sedan upp av österrikiska Pucher och namnet lever således kvar. Släktskapet mellan Gottlob (Neoplan) och Ernst Auwärter har flera gånger försökt utredas. Vanligen brukar de uppges vara bröder men jag har också sett att de skulle vara kusiner.
MAN är för övrigt numera företagets officella namn och som många andra förkortningar som utgör företagsnamn så uttyds den inte. Vi säger ju inte Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd utan Ikea. Och vi kör inte Bayerische Motoren Werke utan BMW. (Den språkligt intresserad kan fundera lite på varför jag skrev Ikea med gemener medan jag skrev BMW med versaler.)

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)