Avyttring B9S från SL-trafiken

Startat av Fredde, 22 december 2013, 22:05:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Citat från: P.Ek skrivet 23 december 2013, 13:13:02 PM
Varför flytta förortsbussar ut till Nynäshamn (6322-23, men tänker även på 5770-71) samtidigt som man flyttar regionalutrustade bussar till Nyboda (5706-10)? Har det med sittplatskrav och längdbegränsningar att göra?
Det är lite samma problematik som för Norrtälje, det finns ju ingen anledning för entreprenören att köra med "finare" bussar än avtalet kräver.
Således flyttar man de bussar som går att flytta mellan depåerna utan att SL sätter käppar i hjulen genom att låsa vissa fordon till vissa avtal.
Att boggibussarna från Björknäs flyttade till Nyboda berodde på utökning av trafiken där och jag tror inte de varit så lämpade i Nynäshamn/Ösmo då de har för få sittplatser (de är av den kortare varianten).
Således blev det bättre att flytta de längre 5770-71 till Ösmo tillsammans med ledbussar som jag har för mig att önskemålet var.
//Fredrik

at1981

Citat från: Ted S skrivet 23 december 2013, 10:08:53 AM
Volvo boggi 5706-10 är alla flyttade till Nyboda per den 17/12.
B9S 6311-21 är tagna ur trafik (åter leasinggivaren för flertalet).
B9S 6322-23 är flyttade till Nynäshamn.
De gamla normalbussarna 4874 och 4876 har gått till Busmarket.

Hej!

Meddelar att en medarbetare på Keolis i Nacka/Värmdö sorgligt nog såg det vedervärdiga skräpet 6322 och 6323 i Björknäs nyligen på sin rast i Björknäs,
söndagen den 5/1-14 runt kl. 14:30.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Walter

Citat från: at1981 skrivet 05 januari 2014, 14:38:27 PM
Hej!

Meddelar att en medarbetare på Keolis i Nacka/Värmdö sorgligt nog såg det vedervärdiga skräpet 6322 och 6323 i Björknäs nyligen på sin rast i Björknäs,
söndagen den 5/1-14 runt kl. 14:30.

Vedervärdigt skräp? Kör du buss själv och har dessa erfarenheter?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Nej han gnäller bara när det inte finns läslampor och mattor i taket..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

P.Ek

Varför får 6301-6310 rulla vidare när de yngre individerna 6311-6331 försvinner? Blir då 6332-6337 näst på tur att slopas?

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2014, 22:09:24 PM
6301-6310 är väl inga leasingfordon då de köptes in direkt av Busslink, redan innan trängselförsökets satsningar med leasingfordon via SL till operatörerna.
Serien du menar är 6301-09. 6310 är i en senare leverans (och verkar ha en något annorlunda sittplatsinredning).
Nr       Reg nr      Chassi nr                     Reg datum
6301   WUL547   YV3S6J1215A104240   2005-03-31
6302   WUM478   YV3S6J1235A104241   2005-03-22
6303   WUM518   YV3S6J1255A104242   2005-03-31
6304   WUM528   YV3S6J1275A104243   2005-03-31
6305   WUM558   YV3S6J1295A104261   2005-03-31
6306   WUM578   YV3S6J1205A104262   2005-03-31
6307   WUM598   YV3S6J1225A104263   2005-03-31
6308   WUM628   YV3S6J1245A104264   2005-03-31
6309   WUM678   YV3S6J1265A104265   2005-03-31
6310   XHT730   YV3S6J1296A109512   2005-12-20
6311   XHT735   YV3S6J1226A109528   2005-12-08
6312   XHT740   YV3S6J1246A109529   2005-12-08
6313   XHT745   YV3S6J1206A109530   2005-12-13
6314   XHT750   YV3S6J1216A109570   2005-12-19
6315   XHT755   YV3S6J1236A109571   2005-12-13
6316   XHT760   YV3S6J1216A109603   2005-12-20
6317   XHT765   YV3S6J1236A109604   2005-12-20
6318   XHT770   YV3S6J1256A109605   2005-12-20
6319   XHT775   YV3S6J1276A109606   2005-12-20

P.Ek

Citat från: Ted S skrivet 05 januari 2014, 23:04:44 PM
Serien du menar är 6301-09. 6310 är i en senare leverans (och verkar ha en något annorlunda sittplatsinredning).


Jo men det jag menar är att 6310 väl ändå hör mer ihop med 6301-09 än med 6311-19, då 6311-19 är regionalutrustade samt att alla 10 (6301-6310) nu rullar tillsammans i Botkyrka. Därav min undran om varför dessa får rulla vidare och inte 6311-31.

Vi resenärer skulle väl gynnas mer om 6301-10 försvinner än om som nu är fallet 6311-19 försvinner.

Fredrik Gelin

6301-09 rullar i Botkyrka, 6310 rullar i Ösmo har jag för mig.
Anledningen till att det blir 6311-19 som får stryka på foten först är leasingavtal som går ut.
6301-10 är "friköpta" från leasinggivaren och 6301-09 kommer således med största sannolikhet att rulla i Botkyrka/Eriksberg åtminstone fram till avtalstidens slut 2019.
6301-09 har nu även genomgått/genomgår en omfattande renovering, så de klarar ju teoretiskt även optionen på en förlängning av avtalet på två år fram till 2021...
6310 lär också få rulla vidare i många år till, om det blir i Ösmo eller någon annanstans återstår att se.
I övrigt kommer sannolikt större delen av Keolis 38xx (ej regional) och 63xx-serie (åtminstone den första generationen) succesivt att lämnas tillbaka till sina leasinggivare när så är möjligt.
För den som stör sig på att det avvecklas B9-regionaler från Keolis kan jag trösta med att de huvudsakligen ersätts av nya MAN-leder med just regionalstandard, så passagerarkomforten lär inte bli lidande.
Faktum är att andelen regionalbussar faktiskt lär öka i Stockholm Sydväst och Nacka/Värmdö de närmaste åren då det fasas ut bussar med tätortsstandard och ersätts av bussar med regionalstandard.
Sedan kan man ju fundera på om det behövs regionalbussar på Årsta- och Liljeholmslinjerna, men det är en annan sak...
//Fredrik

Fredrik Klint

Angående den här upprustningen av B9S; Strax innan Botkyrka blev Keolis område så började man måla om en del B9S, fortfarande under Nobinas flagg alltså. En del fick behålla det vita baktill med men lite rundare hörn på den vita maskningen, andra blev helröda bak. Kommer dessa vagnar att genomgå en andra revision? Svaret är förmodligen ja, då man kanske gör mer på den här senare revisionen än bara målar om?
Men jag har tänkt ställa frågan ett tag och nu blev det av.

Fredrik Gelin

Samtliga röda fd Nobinabussar i Eriksberg är nu reviderade och ommålade i helrött utan "akterspegel".
Revisionen är betydligt mer omfattande än omlackering, det vad man kallar "midlife-renovering" där i stort sett hela bussen gås igenom från topp till tå.
Inredningen genomgår en betydande upprustning, stolarna kläs om, golvmattorna byts ut, ristade rutor byts/åtgärdas, m.m.
Bussarna får även en ny motor med högre Euroklassning för att klara  miljözonen avtalstiden ut, karossen får också en omfattande översyn där skadade detaljer byts ut helt.
Kort sagt får man i princip en ny buss till en betydligt lägre kostnad än om man skulle köpt en helt ny buss.
//Fredrik