Apropå Swebus 2807- bilder på systrarna!

Startat av Jonas Gustafsson, 15 oktober 2007, 22:30:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Jag gissar på blandat, beroende på vilket avtal/linje bussen gick på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 18 oktober 2007, 16:04:00 PM
Jag har ingen uppgift om detta, men gissar på Älvsborgstrafikens färgsättning.

Jag fotograferade 2812 och 2814 i Gislaved i september 2000. Då hade båda JLT-lack.



Nästan ett år sedan hittade jag 2814 i Ulricehamn. Nu med Västtrafik-dekal men fortfarande i JLT-lack.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Om Du med Uh menar de två 2812 och 2814 så vill jag minnas de hade JLT lack eftersom de gick för skolbusstrafiken.
Vad gäller Alingsås så tappade de trafik i Älab och bla Nossebro varvid flera bussar flyttades till Kungsbacka såsom 2436,2969 och 480. Jag har ett minne av 1868 också men jag tror denna var GL lackad redan i Alingsås . GDG 1868 var först avsedd placeras hos Wasatrafik i Falun men man ändrade sig. 1899 var GDG färgad en gång i tiden också.
Jag var i Uh och fotograferade och jag tyckte nog de båda 2812 och 2814 såg bleka ut.2812 var en buss som jag åkt mycket med då den hade SJL färg.Den gick på linjen Gislaved-Göteborg.Sören S

S Svensson

Jag fick inte in Staffans foto tidigare. Alingsås hade 2696 två  siffror var omkastade. Denna hade Alingsås bytt till sig från Skene mot GDG 2789 (33010 hos Älab).
fd1868 gick kvar i Alingsås länge,men jag tror den hamnade i Skene.
Appropå placering:Borås med Skene,Svenljunga,Ulricehamn och Od tillhörde Jönköping de sista åren och ännu längre fram Halmstad (för det som var kvar).

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2007, 16:30:47 PM
Jag fotograferade 2812 och 2814 i Gislaved i september 2000. Då hade båda JLT-lack.



Nästan ett år sedan hittade jag 2814 i Ulricehamn. Nu med Västtrafik-dekal men fortfarande i JLT-lack.



Aha, då kan man gissa att de behöll JLT-lacken tills de avyttrades av Swebus. Ett stort tack för de fina bilderna!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nicklas Vasa

1868 var i Halmstad sista tiden innan den blev exporterad.....

j-a

Var inte 1868 den sista nya bussen GDG fick till Dalarna?

Nicklas Vasa

Jo, om du inte räknar med 2975....  som kom efter "upphandlingen"....

j-a

Ja just ja där var en till,men jag tänkte på linjevagnar.

Nicklas Vasa