Fler städer med "ungdomsbiljetter" (för 20-25 åringar)?

Startat av Jessika, 13 oktober 2007, 10:44:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

I Umeås stadstrafik finns det numera något som kallas "ungdomsbiljett". Barn/tonåringar t.o.m. 19 år betalar 10 kr för en enkelbiljett. Sedan betalar "ungdomar" (??) 20-25 år 15 kr, medan vuxna (26 år och äldre) betalar 20 kr. Finns det någon annan stad som har denna mellankategori?
Det känns lite märkligt, tycker jag. Man kan tänka sig att man riktar sig mot de yngre studenterna, men samtidigt har studenter oavsett ålder sedan ett par år tillbaka haft möjlighet att köpa ett rabatterat periodkort. På vilket sätt kan man motivera att en 25-åring har större behov av rabatterade biljetter än en 26-åring eller varför inte en pensionär (som i Umeå betalar fullt pris)? Det borde också bli extra pyssel för chaufförerna att kolla allas ålder.
Det skulle vara kul att höra om det finns något liknande system i någon annan stad!
/Jessika

http://www.tabussen.nu/default.asp?ML=8360

Johan Hansson

finns liknade i halmstad men jag tror åldersgränsen här 16-26 år
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

blubb

Citat från: Jessika skrivet 13 oktober 2007, 10:44:24 AM
I Umeås stadstrafik finns det numera något som kallas "ungdomsbiljett". Barn/tonåringar t.o.m. 19 år betalar 10 kr för en enkelbiljett. Sedan betalar "ungdomar" (??) 20-25 år 15 kr, medan vuxna (26 år och äldre) betalar 20 kr. Finns det någon annan stad som har denna mellankategori?
Det känns lite märkligt, tycker jag. Man kan tänka sig att man riktar sig mot de yngre studenterna, men samtidigt har studenter oavsett ålder sedan ett par år tillbaka haft möjlighet att köpa ett rabatterat periodkort. På vilket sätt kan man motivera att en 25-åring har större behov av rabatterade biljetter än en 26-åring eller varför inte en pensionär (som i Umeå betalar fullt pris)? Det borde också bli extra pyssel för chaufförerna att kolla allas ålder.
Det skulle vara kul att höra om det finns något liknande system i någon annan stad!
/Jessika

http://www.tabussen.nu/default.asp?ML=8360


Länstrafiken Kronoberg

http://www.lanstrafikenkron.se/CM.php?PageID=2860

Jessika

Se där - där var ju en kopia av samma system! ;D
Då är det kanske inte så märkligt/besvärligt ändå; det är väl bara jag som är så konservativ! ;D
/Jessika

Staffan Sävenfjord

I Karlstad finns också en ungdomsrabatt 21-26 år men den gäller bara om man köper 14-dagarskort för tätortstrafiken. På kontanttaxorna är det ingen rabatt.
Ett reportage om det nya linjenätet i Karlstad kommer för övrigt i novembernumret av Bussbranschen, som från och med det nummer som kommer ut nästa vecka kommer att skriva mer om kollektivtrafik. Förhoppningsvis till mångas glädje.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kaxen

Kronobergs län har samma, fast det gäller i hela länet.

Mikael Blom

Även Jönköpings län har denna ungdomsbiljett 19-26 år på kontant- och värdekortsresor. 20% billigare än vuxen.

/Micke

Ersa

En LTN-lackad buss från Boden Buss AB körde runt på Ersboda igår, med en dekal på bakstammen om ungdomstaxa. Det är alltså inte bara i Umeå stad, utan även i hela Västerbottens och Norrbottens landsbygdstrafik man har tre olika taxor numera.

CitatÄr du mellan 20-25 år köpet du ett Hollokort och åker med 25% rabatt (gäller för enkel, tur-och retur, 10 och 20-resorskort).
Från: http://www.ltnbd.se/Priser_rabattkort.asp

Jag tycker man kan ha tre olika taxor när det gäller kort, men att enkelbiljetterna gott kan vara indelade i barn och vuxentaxa för alla, så man skapar en rejäl mellanskillnad och tvingar folk att skaffa opersonliga busskort samt till rabatterat pris om man betalar dem med sitt bankomatkort. Idag blir man galen på alla förseningar pga billiga enkelbiljetter som ska betalas med kontanter. Helst enbart med enkronor, eller med en 100-500-lapp.  >:(

Nico


Annars var ju å andra sidan 'alla' antingen ungdomar eller pensionärer under spektaklet med enhetstaxan i SL-land. Hörde en del historier om vad som utspelade sig på vissa försäljningsställen och vid ombordföräljning var det ju nästan lögn att hitta någon som var äldre än 20 och yngre än 65. Leggkort å annat hade sedan behändigt tappats bort osv. och att be t.ex. 38 trafikanter på raken i Kista om just detta var i princip ett företag i fåfänga försök. Sen vart det ju underskott oxå...  :P  ::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#9
Mycket tråkigt att inga högre tjänstemän från Länstrafiksbolagen i de nordliga länen körde buss i SL-trafik under enhetstaxans tid. Då skulle de förstå vidden av problemet med att ha för liten mellanskillnad mellan enkelbiljetter och förköpta. Inte ens på vanligtvis lugna 639 och 625 var det roligt med den taxan minns jag. Men man hade ju aldrig brist på mynt när folk kom med stora sedlar.
"Barn? En hundralapp? Jaha, då blir det nittio kr tillbaka"
"Men det här är ju bara i 10:or och 5:or?"
"Jajamen! Nästa"

;)

Här i Umeå ligger skillnaden på c:a en tredjedel av priset. Kr/resa:
-Barn: 10 kr för biljett, 7 kr med kort
-Ungdom 15 kr för biljett, 11 kr med kort
-Vuxen: 20 kr för biljett, 14 kr med kort
Ändå är det förhållandevis få som har kort jämfört med hur det borde vara. Jag säger: Behåll kortpriserna precis som de är, men höj alla kontanttaxor med 5 kr i "kontanthanteringsavgift". Behåll även alla enkelbiljetter som köps med bankkort i dagens prisnivå 10-15-20 kr. Undrar om det finns någon statistik på hur många procent av köpen som görs med bankkort? Jag skulle tippa på låga 15-20%.

Jo

Personligen tycker jag bara det verkar struligt med ytterliggare en ålder som är 19-25. Dessutom är det som någon skrev ofta svårt att avgöra ålder. Om nu någon är 23 eller 31 kanske man inte ser så jättelätt. Tycker nog det är bättra att antingen bestämmer man sig för att taxan är för hög och sänker för alla till priset för motsvarande ungdomar eller så är den rimlig och då kan även en 24-åring betala vuxentaxa.

Eller man kanske skulle börja med just-nu pris på bussen också och bestämma biljettpriset beroende på hur många som redan finns ombord? :-X

Leif D

I Östergötland, har vi ju i flera år haft ungdomspris 7-26 år och vuxenpris från 26 och uppåt.
Funkar väldigt bra, men Ötraf är ju väldigt tydliga med att om man ska resa lite längre, så rekomenderar man dygnsbiljetter för 75kr resp. 110kr.
Dessa blir tack vare det låga priset fort väldigt lönsamma.

Exempelvis så kostar dygnsbiljetten betydligt mindre än 2 enkelresor Norrköping - Linköping (2x55 eller 2x80).
Även om resenären betalar med värdekort (2x41:60 eller 2x60) blir de billigare med dygnsbiljett.
;-)

Jessika

Citat från: Verspieder skrivet 14 oktober 2007, 05:47:03 AM
Undrar om det finns någon statistik på hur många procent av köpen som görs med bankkort? Jag skulle tippa på låga 15-20%.

Jag måste säga att jag skulle bli förvånad om någon överhuvudtaget betalar med kort. ??? Det står inte en rad om att man kan betala med t.ex. Visakort i den nya tidtabellen och det är väl knappt skyltat om det ombord heller? På flygbussen finns i alla fall ingen info om det. Jag har faktiskt bara lyckats betala med kort en gång på flygbussen, för ofta är chaffisarna lite för snabba att trycka fram biljetten - och då blir det till att leta kontanter istället.
/Jessika

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 14 oktober 2007, 14:37:24 PM
Jag måste säga att jag skulle bli förvånad om någon överhuvudtaget betalar med kort. ??? Det står inte en rad om att man kan betala med t.ex. Visakort i den nya tidtabellen och det är väl knappt skyltat om det ombord heller? På flygbussen finns i alla fall ingen info om det. Jag har faktiskt bara lyckats betala med kort en gång på flygbussen, för ofta är chaffisarna lite för snabba att trycka fram biljetten - och då blir det till att leta kontanter istället.
/Jessika

Vad säger du? Skulle Länstrafiken i Lycksele ha informerat för lite? Det kan jag aldrig tänka mig!  ::)  För varför ska man informera resenärerna på något sätt (direktreklam eller i tidtabellen) när man kan förvänta sig att alla bussförare kan meddela alla resenärer, och det helt gratis! :( Att det fortfarande inte gått ut någon slags kampanj om hur man ska trycka korten mot läsaren tycker jag är skumt. Än idag tar folk och trycker hela kortet mot maskinen trots att förarna försöker få dem att förstå att det är enklare och snabbare att sätta ett finger, eller knogen mot mitten av den blå knappen.

"Vilken blå knapp? Åhej!"
knaaaak!
"Oj, maskinen blev helt sned"

En annan sak. Detta är åldersgrupperna idag enligt den nya tidtabellen:
7-20 år = Barn
20-25 = Ungdom
26 och uppåt = Vuxen
Följdfråga: Är du barn eller ungdom då du är exakt 20?

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 14 oktober 2007, 15:15:43 PM

En annan sak. Detta är åldersgrupperna idag enligt den nya tidtabellen:
7-20 år = Barn
20-25 = Ungdom
26 och uppåt = Vuxen
Följdfråga: Är du barn eller ungdom då du är exakt 20?

Både och så det blir 10+15=25kr för en sådan biljett.