Framtidens buss i Malmö.

Startat av Mattias Petersson, 03 april 2012, 20:17:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Andreas91

 :o
Den fronten var banne mig det fulaste jag har sett och jo - då bedömer jag det som att jag har fått se både ett o annat när det gäller bussars olika fronter! ^^ Jag känner igen den där fronten från ett fordon jag kör på dataspel hemma och då sitter den fronten på... en spårvagn! Jag gissar på att om de kommande VDL-boggierna till Arriva  var hemska (som jag dock gillar), så misstänker jag att BM lär få stora skälvan när han får se den här! :p Jag är väldigt nyfiken på den skärm (?) som sticker ut rakt fram från taket och vad den egentligen har för funktion. Mycket tacksam för svar! :)

Erling.L

Rymdskepp fick precis en ny innebörd
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussmicke

Näää dra mig på en kälke.  Usch låter oss slippa eländet
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Frontens design var det inget direkt anmärkningsvärt med. Den är då snyggare än de motsvarande spårvagnskopiorna från Volvo och VanHool. Då är det värre med alla dessa pekskärmar på förarplatsen.

homer

Citat från: Ersa skrivet 03 april 2012, 21:22:31 PM
Då är det värre med alla dessa pekskärmar på förarplatsen.

instrumentpanelen och ratten  ser ut som ett arkadspel från slutet på 80 talet

Camilla

Det var den fulaste buss jag har set


Bussmicke

Solaris har ju alltid haft den klassiska designen med snedrutan elle vad man ska kalla det i fronten. Varför ändra på en snygg design?
Nån där i Polen måste ha fått gjärnsläpp...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

ResVille


Ersa


yngrot

Volvo är snyggast av dessa 3 . Men vilken hemsk förarmiljö i Solaris fy 17 hoppas detta inte blir vanligt.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

virtual1

Citat från: Camilla skrivet 03 april 2012, 21:41:28 PM
Det var den fulaste buss jag har set

Det känns som att man vill försöka göra nån sorts självuppfyllande profetia 'Man trodde att bussar
skulle se ut så här för 50 år sen, då måste vi ju se till att det blir så' eller nåt - det klassiska talesättet
'If it ain't broken, don't try to fix it' klasar ju väl in här med. Detsamma gäller ju de konceptbilar som man
visar skisser på nu (t.ex. spårtaxis och bilar med alternativa bränslen) som beräknas komma om 10-20
år från nu, alla de ser ju sjukt fula ut! Det är som man inte litar på att folk gillar att det ser ut ungefär
som det alltid gjort. Kan inte nån slå in nåt hårt i skallen på utvecklarna och säga på skarpen till dem,
NEJ - vi vill inte ha fula designer bara för att ni ska ha nåt att göra!!!

Ersa

#13
Alla busstillverkare (för tråden handlar om fler än bara Solaris) verkar ha enats om att dessa hybrider till "spårvagnsbyggen" på gummihjul ska se ut på ett visst sätt, och därmed skilja sig från vanliga traditionella bussar. Tyvärr verkar många skribenter detta forum inte vilja förstå att dessa specialbussar är en egen "klass" för sig. Dvs att de tillhör en ny "klass" mellan stadsbussar och spårvagnar. Att bara gnälla på Solaris när b.a Volvo och VanHool har gjort egna hybrider i samma design tycker jag är lite väl ensidigt.

Vad gäller den yttre designen struntar jag som arbetar i branschen fullständigt i den. Att den saknar en massa onödig elektronik, är enkel att serva, reparera samt smidig byta yttre glödlampor i är betydligt mycket viktigare för mig. En av de värsta sakerna "utvecklarna" redan har gjort var när H4-lamporna ersattes med de smått värdelösa H7-lamporna i början av 2000-talet. Att ingen sa ifrån på skarpen då...

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 06 april 2012, 23:48:23 PM
Alla busstillverkare (för tråden handlar om fler än bara Solaris) verkar ha enats om att dessa hybrider till "spårvagnsbyggen" på gummihjul ska se ut på ett visst sätt, och därmed skilja sig från vanliga traditionella bussar. Tyvärr verkar många skribenter detta forum inte vilja förstå att dessa specialbussar är en egen "klass" för sig. Dvs att de tillhör en ny "klass" mellan stadsbussar och spårvagnar. Att bara gnälla på Solaris när b.a Volvo och VanHool har gjort egna hybrider i samma design tycker jag är lite väl ensidigt.


men vad är det där för underligt argument? bara för att man tillverkar en ny
produktgrupp behöver det väl inte se för j-A fult ut för det??? vill man locka folk
att åka kollektivt så hjälper ju inte ett strykfult yttre på vagnarna. direkt!