Huvudmeny

GUB

Startat av ch buss, 21 mars 2012, 14:46:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ch buss

En kille från GUB, han sa GUB ska fortsätter köpa MAN bussar på 4 år till allså fram 2016/2017, stämmer det?

// Ch buss

Björn Ax

Citat från: Ch buss skrivet 21 mars 2012, 14:46:47 PM
En kille från GUB, han sa GUB ska fortsätter köpa MAN bussar på 4 år till allså fram 2016/2017, stämmer det?

// Ch buss

Det senaste jag hört så är inte upphandlingen klar ännu. Man ska inte tro på rykten så himla mycket.

Niclas Rosenius


  På dieselbussar har vi ett nytt avtal fram till och med 2015.

  Gasbussar 2014.

  MAN gick segrande ur striden.

  Detta gäller både kort och ledbussar.

  //Niclas

Björn Ax

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 mars 2012, 15:59:34 PM
  På dieselbussar har vi ett nytt avtal fram till och med 2015.

  Gasbussar 2014.

  MAN gick segrande ur striden.

  Detta gäller både kort och ledbussar.

  //Niclas

Suck. Varför? Ibland så är det jobbigt att GUB är ett landstingsägt bolag. Iaf inom vissa aspekter. Visst att LOU är bra ibland men det kan sätta käppar i hjulet på vissa områden. :(

ch buss

Hur många nya bussar inför 2012?

Det är konstigt Nobina får köpa Volvo, Scania men inte stadsbussar...

// Ch buss

Stefan P

Hej

Det är inte så konstigt att Nobina får köpa Volvo, de får köpa efter vad huvudmannnen ställer för krav och föreresten Nobina har köpt många Man till sin stadstrafik.

mvh Stefan P

Björn Ax

Citat från: Ch buss skrivet 21 mars 2012, 16:27:06 PM
Hur många nya bussar inför 2012?

Det är konstigt Nobina får köpa Volvo, Scania men inte stadsbussar...

// Ch buss

Nobina är ett privatägt bolag och lyder alltså inte under LOU. Dom får köpa precis vilka bussar dom vill.
Det är bara kommunägda och landstingsägda bolag som måste upphandla alla kontrakt enligt LOU.

ch buss

Citat från: Björn Ax skrivet 21 mars 2012, 17:04:38 PM
Nobina är ett privatägt bolag och lyder alltså inte under LOU. Dom får köpa precis vilka bussar dom vill.
Det är bara kommunägda och landstingsägda bolag som måste upphandla alla kontrakt enligt LOU.

Okej, tack för svar...

// Ch buss

Mikko

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 mars 2012, 15:59:34 PM
  På dieselbussar har vi ett nytt avtal fram till och med 2015.

  Gasbussar 2014.

  MAN gick segrande ur striden.

  Detta gäller både kort och ledbussar.

  //Niclas

Vet du vad som bidragit till att just MAN vann upphandlingen den här gången?

Niclas Rosenius

Citat från: Mikko skrivet 27 mars 2012, 20:29:13 PM
Vet du vad som bidragit till att just MAN vann upphandlingen den här gången?

  Man var billigast på bussarna samt hade dom bästa garanti och eftermarknadsbitarna.

  //Niclas

Niklas Bygdestam

En sak man inte får glömma är också underhållet. Har man en enhetlig vagnpark blir det lättare att underhålla detta. Och när det gäller GUB så har MAN blivit så att säga standard. De Scania OmniCity som finns kvar är ju äldre bussar som så småningom faller för sin ålder.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 mars 2012, 20:32:44 PM
  Man var billigast på bussarna samt hade dom bästa garanti och eftermarknadsbitarna.

Vad jag förstått håller GUB lite extra på just garanti- och eftermarknadsbitarna, vilket är en fördel. LOU är en sak, men nog är det positivt att de planerar lånsiktigt. Grejorna man köper detta år ska ju helst fungera även om 8-10 år.

Tänk er om Uppsala varit fylld med enbart gröna Volvo B9SALF och Scania OmniCity...

ch buss

MAN är bättre bussar än Scania OmniCity.

Scania var bättre förr riktigt bussarna.

OmniCity vill jag inte se den är Scania.

// Ch buss

Bussmicke

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 mars 2012, 15:59:34 PM
  På dieselbussar har vi ett nytt avtal fram till och med 2015.

  Gasbussar 2014.

  MAN gick segrande ur striden.

  Detta gäller både kort och ledbussar.

  //Niclas

Det var tråkigt att enkelspårigheten fortsätter...
Vill inte ha mer MAN
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 27 mars 2012, 23:46:10 PM
Det var tråkigt att enkelspårigheten fortsätter...
Vill inte ha mer MAN

Jag tycker att Niklas Bygdestam framförde väldigt logiska argument till varför man fortsätter föredra MAN. Det finns ju ingen svensk, polsk (eller svensk/polsk) tillverkare som kan matcha MAN med låggolvsstadsbussar vad gäller förarkomfort, körkänsla, vinteregenskaper, långsiktig ekonomi/eftermarknad samt gasdrift.

Scania slutade ju att tillverka bra stadsbussar när man lade ner MaxCin, och vad gäller Säffle-popnit så har deras låggolvade gasdrivna bakmotor-ledvagnar länge lyst med sin frånvaro. För sidmotor är ju inte ett alternativ i stadstrafik.