Västanhede Trafik AB i Storstan

Startat av a32, 29 juni 2011, 21:00:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32

Västanhede Trafik AB utanför Nordiska Museet på Djurgården i dag, Nordiska museet som en del turister tror är Stockholms Slott ( vilket jag kan förstå ).




/a32  ;)

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Lusan

Citat från: a32 skrivet 29 juni 2011, 21:00:18 PM
Västanhede Trafik AB utanför Nordiska Museet på Djurgården i dag, Nordiska museet som en del turister tror är Stockholms Slott ( vilket jag kan förstå ).



/a32  ;)

Ja att en del turister tror att Nordiska är Slottet kan man förstå, dock inte så stort. Det roliga är att Nordiska faktiskt byggdes som just ett museum.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lusan skrivet 29 juni 2011, 22:34:08 PM
Ja att en del turister tror att Nordiska är Slottet kan man förstå, dock inte så stort. Det roliga är att Nordiska faktiskt byggdes som just ett museum.

Danvikstulls ålderdomshem vet jag har förväxlats med slottet och ett ryskt örlogsföretag som var inbjudet till Stockholm lär ha skjutit salut utanför det i tron att det var kungliga slottet. Gamlingarna hade blivit mycket uppskrämda och  trodde att det var kriget som brutit ut.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lusan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juni 2011, 22:40:22 PM
Danvikstulls ålderdomshem vet jag har förväxlats med slottet och ett ryskt örlogsföretag som var inbjudet till Stockholm lär ha skjutit salut utanför det i tron att det var kungliga slottet. Gamlingarna hade blivit mycket uppskrämda och  trodde att det var kriget som brutit ut.





Jo det har jag också hört. Man lär sig lite på alla sightseen rundor.

a32

Citat från: Jacob A skrivet 29 juni 2011, 21:05:57 PM
Grym bild!

Tack!  :)

Men visst kan man som förstagångs besökare till Stockholm tro att denna fina byggnad är slottet fastän det är ett museum för den är ju vacker och pampig, för det vi har som kungligt slott är ju inte direkt vackert och även denna sommar täckt med byggnadsställningar.
Fick höra för länge sedan att slottet i begynnelsen haft en gulaktig färg istället för den här trista brun/smuts/gråa "färg" den har i dag, kan det stämma?

/a32   ;)

groenis

Det stämmer att Slottet var gult från början men eftersatt underhåll har färgat det mer smutsgrått.
Tanken var att återställa färgen för ett par år sedan men Statens skönhetsråd förbjöd detta varför vet ingen,
Det är samma sak med fasadbelysningen som finns på Stockholms central.
När en "kvällstidning" sponsrade julbelysningen så "hittades" fasadbelysningen och kopplades in då blev det liv i luckan hos skönhetsrådet
som krävde vite för att den lyste igen.

Snygg bild på XLM 707 den gillade jag efter att ha kört den i ett par månader.

/Lennart

Simon

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juni 2011, 22:40:22 PM
Danvikstulls ålderdomshem vet jag har förväxlats med slottet och ett ryskt örlogsföretag som var inbjudet till Stockholm lär ha skjutit salut utanför det i tron att det var kungliga slottet. Gamlingarna hade blivit mycket uppskrämda och  trodde att det var kriget som brutit ut.



Citat från: Lusan skrivet 30 juni 2011, 11:44:17 AM
Jo det har jag också hört. Man lär sig lite på alla sightseen rundor.


Åkte med m/s Gustafsberg VII förbi danvikstull för ett tag sedan, då påstod guiden att det endast var ''hörsägen'' men att många andra guider felaktigt bertättade den historien. Så det verkar råda lite oklarheter om det verkligen har hänt eller inte...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon skrivet 30 juni 2011, 17:00:23 PM


Åkte med m/s Gustafsberg VII förbi danvikstull för ett tag sedan, då påstod guiden att det endast var ''hörsägen'' men att många andra guider felaktigt bertättade den historien. Så det verkar råda lite oklarheter om det verkligen har hänt eller inte...

Det där med saluten och ryskt örlogsfartyg är säkert en skröna. Det faller ju på sin egen orimlighet att ett sådant får befara svenska farvatten och absolut inte Stockholms innerstad. Däremot är det sant att kryssningsturister som närmat sig Stockholm tagit Danvikstulls ålderdomshem för kungliga slottet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)