Kinesiska bussar till Sverige

Startat av Bjarne-W, 07 maj 2010, 10:02:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jan

I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 07 maj 2010, 11:11:32 AM
Blir tufft men lycka till, Hino fixade det inte i Sverige.

Vad fixade inte Hino? SBH räknar upp 136 Hino-bussar i Sverige sålda åren runt 1990. Större krav på att lyckas och dessutom med en rätt udda bussmodell har i varje fall inte jag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Undrar hur det kommer gå. För ett par år sedan var det tänkt att ta hit ett par Zonda som var kopior av Neoplan Starliner II. De var visst på väg till Sverige men stoppades innan de hann fram. Så några Starlinerkopior från Zonda kom aldrig till Sverige. Man kan undra hur det hade gått om de hade kommit fram
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 maj 2010, 13:08:13 PM
Undrar hur det kommer gå. För ett par år sedan var det tänkt att ta hit ett par Zonda som var kopior av Neoplan Starliner II. De var visst på väg till Sverige men stoppades innan de hann fram. Så några Starlinerkopior från Zonda kom aldrig till Sverige. Man kan undra hur det hade gått om de hade kommit fram

Stoppades och stoppades. De såldes till ett annat europeiskt land innan den svenska affären var helt avslutad. Och därmed tappade importören intresset.

Kinesiska bussar i Sverige är som bekant inte någon nyhet. King Long finns här sedan ett par år och det har i alla fall sålts nio sådana i vårt land. Det hade varit fler om man inte i början hade haft så stora leveransproblem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2010, 12:28:24 PM
Vad fixade inte Hino? SBH räknar upp 136 Hino-bussar i Sverige sålda åren runt 1990. Större krav på att lyckas och dessutom med en rätt udda bussmodell har i varje fall inte jag.


de fanns i landet mellan 1987-1992 5 år och 136 stycken är imponerande men idag vill ingen ha Hino. Inte ens privatimport sedan 1992. Den ända udda som blivit väldigt populär i lander är Irizar, var också tveksam till denna när den kom men ändrat mig nu.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 07 maj 2010, 13:17:42 PM
de fanns i landet mellan 1987-1992 5 år och 136 stycken är imponerande men idag vill ingen ha Hino. Inte ens privatimport sedan 1992. Den ända udda som blivit väldigt populär i lander är Irizar, var också tveksam till denna när den kom men ändrat mig nu.

De såldes i Sverige de angivna åren. De fanns kvar betydligt längre. Det fanns de som rullade en bra bit in på 2000-talet. Det kanske rentav finns någon kvar i trafik ännu. Svenska Småbuss slutade sälja Hino 1992 och sedan har ingen velat ta hand om agenturen. Att privatimportera från Japan är väl något som en bussägare lär dra sig för och det finns vad jag vet heller ingen hjälp att få på samma sätt som om man vill privatimportera från t ex Tyskland.

Men fortfarande: hur kan detta kallas ett misslyckande?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2010, 17:47:13 PM
De såldes i Sverige de angivna åren. De fanns kvar betydligt längre. Det fanns de som rullade en bra bit in på 2000-talet. Det kanske rentav finns någon kvar i trafik ännu. Svenska Småbuss slutade sälja Hino 1992 och sedan har ingen velat ta hand om agenturen. Att privatimportera från Japan är väl något som en bussägare lär dra sig för och det finns vad jag vet heller ingen hjälp att få på samma sätt som om man vill privatimportera från t ex Tyskland.

Men fortfarande: hur kan detta kallas ett misslyckande?



   Det finns en Hino som brukar besöka Uppsala lite då o då men den är inte i allra bästa skick.

   Tror att den är privat ägd nu förtiden. Har bara sett den på avstånd så jag har ej nått regnr på den.

    //Niclas

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2010, 17:47:13 PM
De såldes i Sverige de angivna åren. De fanns kvar betydligt längre. Det fanns de som rullade en bra bit in på 2000-talet. Det kanske rentav finns någon kvar i trafik ännu. Svenska Småbuss slutade sälja Hino 1992 och sedan har ingen velat ta hand om agenturen. Att privatimportera från Japan är väl något som en bussägare lär dra sig för och det finns vad jag vet heller ingen hjälp att få på samma sätt som om man vill privatimportera från t ex Tyskland.

Men fortfarande: hur kan detta kallas ett misslyckande?


Var planen att bara finnas i Sverige i 5 år så var det säkert ett lyckats intåg. Var planen att etablera sig här på längre sikt och få en fast bas så måste det ju ses som ett misslyckande att man bara lyckades upprätthålla försäljning i 5år.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 07 maj 2010, 18:00:11 PM
Var planen att bara finnas i Sverige i 5 år så var det säkert ett lyckats intåg. Var planen att etablera sig här på längre sikt och få en fast bas så måste det ju ses som ett misslyckande att man bara lyckades upprätthålla försäljning i 5år.



Men det var inte precis det Jan skrev. Jag kan inte tolka annat än att han menade att Hinos hela lansering i Sverige var ett misslyckande.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bjarne-W

Nix - jag tycker inte alls man kan se importen av Hinobussar som ett misslyckande. Om jag nu inte minns fel så blev det blev ju vid den tiden förändringar inom importörens verksamhet - som kan ha påverkat att man slutade importera - också.
Vad nu japanska bussar har med importen av kinesiska bussar att göra?  
Som ju mitt inlägg handlade om  :-)

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2010, 18:03:01 PM
Men det var inte precis det Jan skrev. Jag kan inte tolka annat än att han menade att Hinos hela lansering i Sverige var ett misslyckande.




Staffan, Hino såldes i Sverige i 5 år och 136 bussar under denna tid eller 27 bussar per år, detta tycker jag inte är dåligt försäljningsresultat för ett nytt märke i landet. Men ingen kan väl hålla med om att det känns bra att lämna efter 5 år. vissa reservdelar hade lång leveranstid och detta funkar inte i vår bransch. Totalt sett så tycker jag att detta inte var en framgång för Hino i Sverige.

I branschen 37 år

Jan

Citat från: Bjarne-W skrivet 07 maj 2010, 19:03:34 PM
Nix - jag tycker inte alls man kan se importen av Hinobussar som ett misslyckande. Om jag nu inte minns fel så blev det blev ju vid den tiden förändringar inom importörens verksamhet - som kan ha påverkat att man slutade importera - också.
Vad nu japanska bussar har med importen av kinesiska bussar att göra?  
Som ju mitt inlägg handlade om  :-)

det man kan jämföra är att båda är utanför Europa, och detta blir problem om man inte kan få fram reservdelar inom rimlig tid. Ontariobussarna finns inte längre kvar inteheller det Brasilanska bolaget som norska Vest samarbatade med.jag kommer inte ihåg vad detta märket heter.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 07 maj 2010, 20:08:36 PM
det man kan jämföra är att båda är utanför Europa, och detta blir problem om man inte kan få fram reservdelar inom rimlig tid. Ontariobussarna finns inte längre kvar inteheller det Brasilanska bolaget som norska Vest samarbatade med.jag kommer inte ihåg vad detta märket heter.

Har du några belägg för att det skulle varit svårt att få tag i reservdelar till Hino eller Ontario? Jag betvivlar starkt att ett Cartes-ägt företag som Svenska Småbuss AB skulle skita ned sitt rykte genom att inte få fram reservdelar. När det gäller Ontario vet jag att BL Teknik (dotterbolag till Borås Lokaltrafik) hade ett stort reservdelslager i Borås. King Long har också ett rejält reservdelslager i Sverige.

Vest samarbetade med brasilianska Buscar (för övrigt ägt av en svensk familj) men det var ekonomiska problem i Brasilien som gjorde att det samarbetet upphörde, inte problem med reservdelar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Det är väl marknadsföringsfråga om det ska gå bra att sälja kinesiska bussar i Sverige. Med skicklig marknadsföring borde det kanske kunna gå bra. Fast jag misstänker att det är tufft att konkurrera med tungviktarna Volvo och Scania. Oavsett om Volvos och Scanias bussar är bra eller dåliga så verkar det i Sverige vara att många känner trygghet och dessa märken, även om de skulle bygga dåliga bussar. Jag misstänker att det gäller för den som marknadsför kinesiska bussar att övervinna fördomar mot kinesiskt

På sitt sätt är det lite synd att man inte satsade på Zondas Starlinerkopior
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.