Neoplan ledbuss GS 95 och 96 Fd. GUB 212 och 213 tror jag

Startat av Rikard, 23 januari 2010, 14:05:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rikard










Fotona på 95an tagna på Eklanda SCA och NilsEricsson Terminalen och på 96an på Partille Centrum
Tog inte med inredningsbilderna på 96an då de e väldigt lika inuti.
Rikard.

M

Var det någon av dom skrothögarna som tappade bakdelen på Eketrägatan?

Rikard

Citat från: M skrivet 23 januari 2010, 14:37:25 PM
Var det någon av dom skrothögarna som tappade bakdelen på Eketrägatan?

Var 95an som gjorde det
Rikard

RoTe


Niclas Rosenius


   Trevliga bilder, Rikard.

   Hur länge sen är bilderna tagna?

   //Niclas

Bussmicke

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 januari 2010, 15:07:07 PM
   Trevliga bilder, Rikard.

   Hur länge sen är bilderna tagna?

   //Niclas

Runt 1999 tippar jag på.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Rikard

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 januari 2010, 15:07:07 PM
   Trevliga bilder, Rikard.

   Hur länge sen är bilderna tagna?

   //Niclas

Tack. Bilderna tagna 2001 i april och juni. körde lite av varje då var utlånad än hit o än dit ;-) men var placerad på region express med Peter Eld som chef.

Rikard

Citat från: RoTe skrivet 23 januari 2010, 15:04:56 PM
Vad menas med bakdelen? Hela släpet?

japp tappade släpet. tog inte många minuter innan de andra två blev tagna ur trafik för kontroll efter det.
Rikard.

Rikard

Citat från: Bussmicke skrivet 23 januari 2010, 15:26:06 PM
Runt 1999 tippar jag på.

var till sommaren 2000 som GS tog över blå express bland annat och jag bytte arbetsgivare från Linjebuss till GS så innan dess var det linjebuss som körde blå.
Rikard.

Bfg


M

Citat från: Rikard skrivet 23 januari 2010, 15:31:09 PM
japp tappade släpet. tog inte många minuter innan de andra två blev tagna ur trafik för kontroll efter det.
Rikard.
Släpet? Det måste ha varit "puttet" som ramla av.:-)
Jodå det släppte i leden.

/M

S Svensson

Även jag kommer ihåg de tre ledbussarna. Dessutom fanns det en normalbuss nr 97.

Minnet jag har är att ledbussarna ofta havererade. Konstigt att de fortfarande finns kvar. Den som är bort brandskadades i Va Frölunda.
Bussarna gick alltså som Blå express,på den tiden var den inte uppdelad på Blå och linje 80. Blå hade alltså urspunglig sträckning Göteborg-Kungsbacka.  När jag åkte med en av dem på den sträckan var det några som frågade om när de skulle vara i Göteborg. Föraren svarade inte och ganska snart så  kördes till en hållplats och byte fick ske till bussen som i turen efter.

Har även minne av att en av 95 eller 96 gick på Röd express. Det jag kommer ihåg är att bussen i fråga avgick Landvetter och gick i backen (på motorvägen) mot Bårryd (hpl där ligger inte på RV40). Där stannade bussen och fick dras med bärgare.
När togs bussarna ur trafik ??

Rikard

Citat från: S Svensson skrivet 23 januari 2010, 22:21:10 PM
Även jag kommer ihåg de tre ledbussarna. Dessutom fanns det en normalbuss nr 97.


buss 97 var likadan som 95 och 96 men det fanns en boggie med nummer 91 som jag tror var nått år äldre. har inga foto av den dock.
Rikard.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Rikard

Citat från: Bussmicke skrivet 24 januari 2010, 01:40:17 AM


Hehe  tackar för bilden. Denna var väldigt tungkörd om jag minns rätt. Trög o klumpig o köra i stan. men hade man fått upp farten på motorvägen så fanns det ingen stopp på den. var inga problem o dra mätaren ut om man inte hade nån last. Fartspärren funkade inte på den heller ;-)
Rikard.