Ett försök till summering av f.d. Veolia Råstas bussar...

Startat av virtual1, 20 augusti 2007, 21:36:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Bussmicke skrivet 23 augusti 2007, 12:09:07 PM
Jag snackar inte om flexpolen i länet utan den Ersättningstrafikspol som Veolia skulle ha kvar i Stockholm, var väl 15 bussar.

OK, då är jag bättre med. Fritt ur minnet så var de vagnar som i första hand hamnade där ledvagnarna 0781, 0782, 4963-4965 (även om 64:an som bekant har gått vidare till busshimlen) samt 4950-4960. Dessa ledvagnar är tänkta att köras i olika typer av ersättningstrafik (det talades om 20 vagnar initialt och jag vet inte vad som hänt med 4910-4915), f.n. då Roslagsbanan primärt. Det handlar alltså inte om en pool av direkt tillgängliga vagnar utan om vagnar som ska köra olika typer av ersättningstrafik på kontrakt om jag fattade det hela rätt. Visst kan de kanske även komma att utgöra ersättning även för viss busstrafik, men knappast för enstaka turer.

Huvuduppställning blir då hos Volvo Bus Center på Lännavägen (det var även dit Veolias avlösningsbilar mm. kördes ned i söndags kväll), men de vagnar som nu går för ersättningen på Roslagsbanan har dock en tillfällig uppställning vid Täby galopp. När jag var förbi där i söndags kväll så stod då vagnarna 4950-4960 där ihop med de flesta av de korta Omnisarna 4883-4895 (även om ett par saknades) samt några diton i 27-serien (kan ha varit 86, 88 osv.) plus gamla 4834. Att en del av blåvagnarna redan kommit ned till Huddinge kan nog även bero på att de är så sunkiga att det inte behövs mycket innan något kräver verkstadsbesök.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico


Kan komma med ett litet komplement. Enligt vagnlistorna på Råsta så är även 4900 och 4901 väck så ryktet om att de skulle användas som blåbussreserv verkar inte ha stämt. Även 4968 kan troligen skrivas av då den vid färd på Gamla vägen i Bergshamra under natten mot söndag tydligen fattade eld och blev helt utbränd. Som tur var verkar ingen ha blivit skadad. Såvitt jag tolkade TL i Råsta nu på morgonen så var det i princip bara (efter teknisk undersökning) skroten nästa. Lite på mållinjen var det dock då jag själv körde sagda vagn under fredagen, men jag märkte i alla fall inget då. Synd på en bra vagn.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

F.Å

Citat från: Nico skrivet 26 augusti 2007, 07:43:02 AM
Även 4968 kan troligen skrivas av då den vid färd på Gamla vägen i Bergshamra under natten mot söndag tydligen fattade eld och blev helt utbränd. Som tur var verkar ingen ha blivit skadad. Såvitt jag tolkade TL i Råsta nu på morgonen så var det i princip bara (efter teknisk undersökning) skroten nästa. Lite på mållinjen var det dock då jag själv körde sagda vagn under fredagen, men jag märkte i alla fall inget då. Synd på en bra vagn.

Jo, såg den vid verkstan imorse. Motorrummet hade dock klarat sig ganska bra. Verkar ha varit nåt elektriskt som satt fyr. Trevlig vagn men med några irriterande egenheter i mitt tycke. Hade den som fast vagn på en tjänst för några år sen.

Bussmicke

4911 rullar hos Busslink i Råsta, hur det är med 4910 vet jag inte.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: Bussmicke skrivet 27 augusti 2007, 19:57:44 PM
4911 rullar hos Busslink i Råsta, hur det är med 4910 vet jag inte.

Vill även ha det till att 4912 rullar. Troligen är dessa vagnar inhyrda i så fall. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussgubben

Varför har man inte lackat nån av 4972-4975 i Västtrafiksblå än? Inte sett någon av dem i trafik. Ska de 5 bussarna från SL land ersätta någon av bussarna som finns?

Bussmicke

Tror du att det går så snabbt, kan inte varit länge sedan de togs ur trafik här uppe.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Wennerlid

Både 4911 och 4912 rullar i Råsta som ersättningsbussar för 4905 och 4906 som båda står på verkstad för större reparationer.

//Niclas

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Niclas Andersson skrivet 28 augusti 2007, 04:18:41 AM
Både 4911 och 4912 rullar i Råsta som ersättningsbussar för 4905 och 4906 som båda står på verkstad för större reparationer.

//Niclas

4906 fotade jag samma dag som 4911, kan det vara av andra orsaker 4911 är kvar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.