Huvudmeny

Örebrobussarna?

Startat av Abbielita, 15 augusti 2009, 16:17:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Abbielita

Nån som vet var dom kommer gå? Vet att vi på Lidingö får "dragster-/crosscountrybussen" 3141, men resten? Vilka stackare får dom nya Volvostadsvagnarna t.ex?

Esbjörn

Busslink 3161-3165 och 3189 finns nu i Sundsvall och enligt uppgift kommer ett gäng fler vagnar hit.


Busslink 3163 nylackad vid garaget i Sundsvall den 11 aug.

Abbielita

Citat från: Esbjörn skrivet 15 augusti 2009, 21:13:58 PM
Busslink 3161-3165 och 3189 finns nu i Sundsvall och enligt uppgift kommer ett gäng fler vagnar hit.


Busslink 3163 nylackad vid garaget i Sundsvall den 11 aug.

Ja, det hörde jag ju om. Trodde det rörde landsortarna bara. 3188 och 3189 saknar jag djupt, bästa bussarna jag någonsin kört.

Bussmicke

Hur var det nu; var det trafikutökning eller utbyte av vagnar?=
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Esbjörn

Citat från: Bussmicke skrivet 15 augusti 2009, 21:42:07 PM
Hur var det nu; var det trafikutökning eller utbyte av vagnar?=

Både och.

Man återgår till 10-minuterstrafik på stadstrafiken, så där krävs fler bussar.
Samtidigt kommer linje 2 att kortas av och vända i Skönsmon.
Bredsand kommer i fortsättningen att trafikeras av Njurundabussarna istället för stadstrafiken, vilket kräver någon ytterligare buss inom det området.
Det blir också utökning med någon vagn i Matfors.

Minns jag rätt ska trafiken utökas med 9 vagnar på stadstrafiken och 4 på förortstrafiken.

Dessutom ska en viss andel av landsortstrafiken utföras med handikappanpassade bussar.
Därför ska ett antal Scania DAB bytas ut och det kommer ett gäng Volvo B12BLE 6x2 8500 från Örebro som ersättare.
3189 kommer också enligt uppgift få sällskap av två till Lahti 402or från Örebro - 3187 och 3188.

Länk till artiklar i Dagbladet.
http://dagbladet.se/nyheter/njurundamatfors/1.1121333

http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.552163


j-a

Går 4359 fortfarand kvar i Sundsvall?

Esbjörn

Citat från: j-a skrivet 15 augusti 2009, 23:38:19 PM
Går 4359 fortfarand kvar i Sundsvall?

Ja, det är den enda Lahti Flyern som finns kvar här.

Vet någon vart Flyervagnarna 8560-8565 tagit vägen?
En av dem såg jag i Knivsta för en knapp månad sedan.
8561 är i trafik, övriga avställda. Samtliga är fortfarande skrivna på Busslink Sundsvall.

virtual1

På tal om 3161-3165 kan jag bjussa på en av de första bussbilderna jag tagit för snart fyra år sen då 3162 kunde ses i stan!


Abbielita

Citat från: virtual1 skrivet 16 augusti 2009, 00:32:58 AM
På tal om 3161-3165 kan jag bjussa på en av de första bussbilderna jag tagit för snart fyra år sen då 3162 kunde ses i stan!



Ja, vi var väl sådär glada i att dom lånade ut dom bästa bussarna och vi fick behålla dom sämsta under sommaren  8)

Nico


Tja, om de som lånades ut ska ha varit de bra så undrar jag hur dåliga de dåliga var...?  ;D

Å andra sidan är ju jag partisk och ser helst att allt som det står Omni på (i synnerhet ledvagnarna) kan skickas till typ Hölö eller fylla ut schaktmassorna i brobygget över Fehmarn Bält!  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Citat från: Esbjörn skrivet 16 augusti 2009, 00:19:04 AM
Ja, det är den enda Lahti Flyern som finns kvar här.

Vet någon vart Flyervagnarna 8560-8565 tagit vägen?
En av dem såg jag i Knivsta för en knapp månad sedan.
8561 är i trafik, övriga avställda. Samtliga är fortfarande skrivna på Busslink Sundsvall.
Nu spekulerar jag bara, men det ryktas om fem Lahtibussar som mellanlandade i Norrtälje och nu skall befinna sig i Håga för montering/demontering av div. utrustning.
Bussarna skall enligt hörsägen ha burit Sundsvallslack, men eftersom jag inte sett bussarna själv kan jag inte säga något om säkerheten i uppgifterna...
//Fredrik

Ted Selander

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 augusti 2009, 05:37:01 AM
Nu spekulerar jag bara, men det ryktas om fem Lahtibussar som mellanlandade i Norrtälje och nu skall befinna sig i Håga för montering/demontering av div. utrustning.
Bussarna skall enligt hörsägen ha burit Sundsvallslack, men eftersom jag inte sett bussarna själv kan jag inte säga något om säkerheten i uppgifterna...
//Fredrik

Jo, det stämmer, det är dock fyra stycken, kan dock inte bekräfta numren just nu.

/Ted

Ted Selander

Citat från: Abbielita skrivet 15 augusti 2009, 16:17:53 PM
Nån som vet var dom kommer gå? Vet att vi på Lidingö får "dragster-/crosscountrybussen" 3141, men resten? Vilka stackare får dom nya Volvostadsvagnarna t.ex?

Vad sägs om att dit förare flyttar, följer bussarna efter? ;)

Skämt åsido, det finns naturligtvis en plan. När den blir spikad så småningom, kommer den att delges forumet.

/Ted

Kvarne

Citat från: Ted S skrivet 17 augusti 2009, 07:42:55 AM
Vad sägs om att dit förare flyttar, följer bussarna efter? ;)

Skämt åsido, det finns naturligtvis en plan. När den blir spikad så småningom, kommer den att delges forumet.

/Ted

Ahhh......Teddan har en plan!  ;D :D

Kommer det några Örebro-Omni till Söderort...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ted Selander

Citat från: Kvarne skrivet 17 augusti 2009, 08:02:14 AM
Ahhh......Teddan har en plan!  ;D :D

Kommer det några Örebro-Omni till Söderort...?

Helt säkert!

/Ted