Huvudmeny

Blått på rött

Startat av Martin Maltkvist, 01 maj 2009, 23:26:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

En idé ploppade upp och jag bestämde mig för att ge 7518 en ny kostym...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Tommy E

Det vart ju riktigt snyggt. Om SL hade haft blåa kortvagnar hade jag utan tvekan trott bilden var äkta.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Martin Maltkvist

Citat från: Snacke skrivet 01 maj 2009, 23:37:35 PM
Det vart ju riktigt snyggt. Om SL hade haft blåa kortvagnar hade jag utan tvekan trott bilden var äkta.
Tack å bock, lite pillerijobb blev det med belysningen fram och på sidorna men resten var ganska lätt.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Matte

#3
Jo jag håller med Snacke att det va fint och jag hade nog också gått på det om jag inte vetat att SL inte har några blåa kortvagnar. (Ja förutom när 4035 kom så va den blå. Nu är den röd och finns i Ösmo).

Ett tips för att det ska se mera trovärdigt ut så kan du försöka att färg lägga ramen runt reklamen. dom ramarna är blåa om bussen är blå.
Men inte för att klaga eller visa med stora pek pinnen.

Martin Maltkvist

Citat från: Matte skrivet 02 maj 2009, 01:55:49 AM
Jo jag håller med Snacke att det va fint och jag hade nog också gått på det om jag inte vetat att SL inte har några blåa kortvagnar. (Ja förutom när 4035 kom så va den blå. Nu är den röd och finna i Ösmo).

Ett tips för att det ska se mera trovärdigt ut så kan du försöka att färg lägga ramen runt reklamen. dom ramarna är plåa om bussen är blå.
Men inte för att klaga eller visa med stora pek pinnen.
Och jag som gjorde om från rött till blått...    Nåja, tanken var ju att endast bussen skulle färgas och att ramfärgen var densamma oavsett grundfärg.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Matte

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 02 maj 2009, 02:14:51 AM
Och jag som gjorde om från rött till blått...    Nåja, tanken var ju att endast bussen skulle färgas och att ramfärgen var densamma oavsett grundfärg.

Ja det va ju på ett sätt synd att ju just gjort om färgen på ramarna. Men det är inte hela värden. Det va det enda som ögonen drogs till på det annars fina jobbet du gjort.

Martin Maltkvist

Citat från: Matte skrivet 02 maj 2009, 02:17:56 AM
Ja det va ju på ett sätt synd att ju just gjort om färgen på ramarna. Men det är inte hela värden. Det va det enda som ögonen drogs till på det annars fina jobbet du gjort.
Nästan så jag skulle skicka bilden till Aftonbladet, vissa inkompetenta journalister där skulle inte ens märka skillnad...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Matte

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 02 maj 2009, 02:22:15 AM
Nästan så jag skulle skicka bilden till Aftonbladet, vissa inkompetenta journalister där skulle inte ens märka skillnad...

ASG  ;D Det har du rätt i. Skicka in den och säg här e SLs nya Blåbuss som jag fotat....  8)

Simon Bertilsson

Snyggt! :)

Citat från: Snacke skrivet 01 maj 2009, 23:37:35 PM
Det vart ju riktigt snyggt. Om SL hade haft blåa kortvagnar hade jag utan tvekan trott bilden var äkta.

Det här är väl allt annat än en kort buss?

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 02 maj 2009, 03:30:44 AM
Det här är väl allt annat än en kort buss?

Ja, 15-meters boogie räknas nog som ett eget "kapitel" mellan 12 meters kortvagn och 18-meters ledvagn.
Norrtälje har ju t.ex. gott om blå 15-meters boogievagnar. :)

Matte

Citat från: Verspieder skrivet 02 maj 2009, 12:25:38 PM
Ja, 15-meters boogie räknas nog som ett eget "kapitel" mellan 12 meters kortvagn och 18-meters ledvagn.

Fast jag visste att det va en boggie men skrev av bara fareten att det va en kortvagn för att föregående hade skrivit det.
Men den är iallafall kortaren än en 18 meters ledvagn så då kan man kalla den kortvagn  :P ::)

Ted Selander

Citat från: Verspieder skrivet 02 maj 2009, 12:25:38 PM
Ja, 15-meters boogie räknas nog som ett eget "kapitel" mellan 12 meters kortvagn och 18-meters ledvagn.
Norrtälje har ju t.ex. gott om blå 15-meters boogievagnar. :)

Nu är ju dessa innerstadens boggibussar 13,7 meter - ännu ett kapitel!  ;)

/Ted

Niklas Bygdestam

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 01 maj 2009, 23:26:29 PM
En idé ploppade upp och jag bestämde mig för att ge 7518 en ny kostym...


Som väl många vet vid det här laget så har inte blå bussar vitt skyltskåp. Men det är klart, vill SL satsa på lite enhetlighet så kan de väl införa vita skyltskåp och ful tejpning på de blå bussarna om de nu aldrig vill ge sig med detta på de röda bussarna ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 maj 2009, 15:26:29 PM
Som väl många vet vid det här laget så har inte blå bussar vitt skyltskåp. Men det är klart, vill SL satsa på lite enhetlighet så kan de väl införa vita skyltskåp och ful tejpning på de blå bussarna om de nu aldrig vill ge sig med detta på de röda bussarna ;D

Hört talas om förutbestämt designprogram?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 02 maj 2009, 14:56:43 PM
Nu är ju dessa innerstadens boggibussar 13,7 meter - ännu ett kapitel!  ;)

Det blir en hel roman till slut! ;)