Piratbyrån H59A S23K

Startat av Bussmicke, 27 februari 2009, 21:03:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndersH

Citat från: Svemicke skrivet 03 mars 2009, 13:36:48 PM
Låter som om Du är initierad i deras verksamhet. Hoppas de är rädda om bussen för just nu har vi kommit till ett stadie där dessa gamla CR-vagnar blivit väldigt eftertraktade och uppskattade av oss som var med när de gick i reguljär trafik.

Så väldigt initierad är jag inte. Jag kände nån som kände nån som fick reda på att jag hade busskörkort och därför fick jag frågan om jag kunde flytta bussen i samband med städnätter etc. Och för att den inte skulle råka illa ut om det blev stökigt i stan på helgen så tog jag med den hem till mitt villaområde istället för att ställa den vid Sergels torg.

Vad de har för planer för den efter imorgon vet jag inte, men jag kan fråga. Det verkar som att de är rätt stolta över att ha en egen buss så min gissning är att de inte tänker skada den med flit åtminstone.


Svemicke

Citat från: AndersH skrivet 03 mars 2009, 14:14:41 PM
Så väldigt initierad är jag inte. Jag kände nån som kände nån som fick reda på att jag hade busskörkort och därför fick jag frågan om jag kunde flytta bussen i samband med städnätter etc. Och för att den inte skulle råka illa ut om det blev stökigt i stan på helgen så tog jag med den hem till mitt villaområde istället för att ställa den vid Sergels torg.

Vad de har för planer för den efter imorgon vet jag inte, men jag kan fråga. Det verkar som att de är rätt stolta över att ha en egen buss så min gissning är att de inte tänker skada den med flit åtminstone.



Upplys dem annars om dess affektionsvärde för alla bussmuppar. :)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

AndersH

Citat från: AndersH skrivet 02 mars 2009, 10:53:16 AM
Jag har även en videofilm på cirka 20 minuter när jag kör bussen hemifrån mig och till tingsrätten. Återkommer när jag gjort om den till nåt format som går att visa på nätet.

Filmen (DivX-format, 200 MB) går att hämta med bittorrent här:
Solberga-Kungsholmen med Piratbussen

RoTe


Johan Allgoth

Kära bussnördar

vi är väl medvetna om er kärlek till vår buss eller iaf busstypen. Vår kärlek till den är också stor, om än något annorlunda.

Vi har inte förstört någon originaldel vad jag vet. När vi renoverade insidan så röjde vi ur delar av en i efterhand ditsatt inredning. Mycket proffsigt monterad för övrigt =)

Vi byggde om bakre hyllor till längsgående soffor och lät en hemmabyggd skiljevägg precis bakom bakdörrarna sitta kvar. I främre delen av bussen har vi lagt in heltäckningsmatta och ryckt ut en gammal äcklig plastdito.

Dessutom har vi monterat en massa stolar, begagnade busssäten från blocket. De är skruvade med fransk skruv rakt i golvet.

Annars var det mest tvätt. Mycket tvätt, bake delen innehöll exempelvis ca 23 kg mögel.

Se film här: http://www.youtube.com/watch?v=dfhpjWUZ8lM&feature=related

Vad som skett mekaniskt med bussen är jag mer osäker på. Det är mer busskunnigt folk som gjort de bitarna. Den har hursomhelt rullat himla långt med oss, helt utan att något allvarligt rasat.

Men jag vet att det elektriska styrdonet till växellådan fick piratkopieras(!). Det fanns ett styrdon som inte var vårt, men inga nya att köpa. Någon elektronaut gjorde sonika en likadan.

Till våren ämnar vi renovera bussen, den måste också gå igenom en stor mekanisk service. Om någon av er är intresserade av att hjälpa till, vara med eller bara åka en tur med bussen så hör av er på manifesta at piratbyran.org

Med tillförsikt om en vacker bussvår

/Johan, piratbyråkrat, bussguide, kopimist

AndersH

Citat från: RoTe skrivet 08 mars 2009, 16:45:25 PM
Inget ljud?!  :(

Nej tyvärr. Jag har förstått att det finns de som gärna vill höra ljudet av motorn etc, men jag tog bort det eftersom man även hör passagerarnas samtal och det ville jag inte sprida hur som helst. Det går säkert att ordna en ny inspelning speciellt för dem som vill ha ljudet av själva bussen.


Svemicke

Citat från: Johan Allgoth skrivet 08 mars 2009, 18:14:37 PM
Kära bussnördar

vi är väl medvetna om er kärlek till vår buss eller iaf busstypen. Vår kärlek till den är också stor, om än något annorlunda.

Vi har inte förstört någon originaldel vad jag vet. När vi renoverade insidan så röjde vi ur delar av en i efterhand ditsatt inredning. Mycket proffsigt monterad för övrigt =)

Vi byggde om bakre hyllor till längsgående soffor och lät en hemmabyggd skiljevägg precis bakom bakdörrarna sitta kvar. I främre delen av bussen har vi lagt in heltäckningsmatta och ryckt ut en gammal äcklig plastdito.

Dessutom har vi monterat en massa stolar, begagnade busssäten från blocket. De är skruvade med fransk skruv rakt i golvet.

Annars var det mest tvätt. Mycket tvätt, bake delen innehöll exempelvis ca 23 kg mögel.

Se film här: http://www.youtube.com/watch?v=dfhpjWUZ8lM&feature=related

Vad som skett mekaniskt med bussen är jag mer osäker på. Det är mer busskunnigt folk som gjort de bitarna. Den har hursomhelt rullat himla långt med oss, helt utan att något allvarligt rasat.

Men jag vet att det elektriska styrdonet till växellådan fick piratkopieras(!). Det fanns ett styrdon som inte var vårt, men inga nya att köpa. Någon elektronaut gjorde sonika en likadan.

Till våren ämnar vi renovera bussen, den måste också gå igenom en stor mekanisk service. Om någon av er är intresserade av att hjälpa till, vara med eller bara åka en tur med bussen så hör av er på manifesta at piratbyran.org

Med tillförsikt om en vacker bussvår

/Johan, piratbyråkrat, bussguide, kopimist
Första gången i mitt liv jag blivit kallad bussnörd. Ny erfarenhet. Då hade jag nog hellre velat kalla mig för kopimist, för det ordet gillar jag och jag har visat mitt missnöje rätt kraftigt för lagarna mot fildelning på min blogg.

Låter som om bussen är i goda händer och kul att den kommit hem igen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johan Allgoth

Jag vill också passa på att å alla i s23m/k/x's vägnar tacka alla som gjort våra resor och turer möjliga. Klas, Pelle med flera från Kontrabuss. AndersH, en av många fina chaffisar och alla som jag inte vet. Samt oss själva för att vi gör det.

För övrigt ser det ut som om bussen eventuellt kommer nyttjas för en landsomfattande turné till sommaren. Mer info sen.

Svemicke

Klart du är kopimist! Jag tror de flesta är det. Så om Monique Wasted har rätt så är vi en av världens största sekter. .-)  http://www.google.com/search?sv-se&q=monique+sekt

Danne B.

Denna buss har plötsligt blivit en länk mellan olika "nördars" intressen... ;D Vi bussnördar och ni datanördar... Lite kul på nå´t vis... ;)

Aldrig trodde väl någon att en H59A skulle nämnas i samma mening som ordet "torrent"... :)

//Danne

Svemicke

Citat från: Johan Allgoth skrivet 08 mars 2009, 23:24:02 PM
Jag vill också passa på att å alla i s23m/k/x's vägnar tacka alla som gjort våra resor och turer möjliga. Klas, Pelle med flera från Kontrabuss. AndersH, en av många fina chaffisar och alla som jag inte vet. Samt oss själva för att vi gör det.

För övrigt ser det ut som om bussen eventuellt kommer nyttjas för en landsomfattande turné till sommaren. Mer info sen.

Svemicke

Klart du är kopimist! Jag tror de flesta är det. Så om Monique Wasted har rätt så är vi en av världens största sekter. .-)  http://www.google.com/search?sv-se&q=monique+sekt

Vad trevligt! Jag är gärna medlem i den sekten.

Säg till när ni kommer till Borås. Är jag inte i Skåne då, så kommer jag och hälsar på er.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -