Citybussar som blir röda

Startat av Fredrik Gelin, 29 augusti 2008, 14:45:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Det känns också konstigt att behöva blinka vänster när man skall backa ut från ramp tycker jag, det tog mig någon minut att klura ut det första gången jag "drabbades" av Örebrovagnarna för några år sedan.
//Fredrik

yngrot

Men oftast ska du ju köra vänster ut från hållplats så i 99% av fallen är det ju ingen nackdel.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Gelin

Nej, jag håller med dig i sak, men i praktiken blir det lite bökigt när det bara är några få bussar som har denna "finess".
Majoriteten av förarna har ingen aning om det och senast idag inträffade en incident i Sollentuna där en förare kört med dörrbromsarna i en bra bit eftersom han inte blinkat vänster antar jag.
Resultatet blev naturligtvis överhettade bromsar och rökutveckling med åtföljande vardagsdramatik.
Just i fallet med citybussarna kommer de troligen inte att programmeras om heller eftersom de skall tillbaka till Örebro under senhösten, så fler småproblem lär vara att vänta innan förarna hunnit vänja sig.
//Fredrik

yngrot

Ja det är jättedumt när bara några bussar har en sån funktion. Vanans makt är stor. ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 september 2008, 07:54:39 AM
Det känns också konstigt att behöva blinka vänster när man skall backa ut från ramp tycker jag, det tog mig någon minut att klura ut det första gången jag "drabbades" av Örebrovagnarna för några år sedan.
//Fredrik

Men när du är tillräckligt anpassad kommer du på dig själv att blinka vänster även vid backning med Renault Kangoo från snedparkering, tro mig! :-\

Davve

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 augusti 2008, 19:32:33 PM
Då kommer den första här då:  ;D



Helt sjukt, läste denna tråd och kollade in bilderna igår kväll. Idag på förmiddagen är det den första bussen jag ser när jag kommer ut på gatan... :) Snacka om sammanträffande!

MVH

Magnus_J

Citat från: Fredde_J skrivet 30 augusti 2008, 20:00:27 PM
Trevligt!

Undra bara hur många dagar sköldpaddan jämte framdörrarna får sitta kvar... ::)



Så ni slipper undra..

Davve

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 september 2008, 09:31:20 AM
Nej, jag håller med dig i sak, men i praktiken blir det lite bökigt när det bara är några få bussar som har denna "finess".
Majoriteten av förarna har ingen aning om det och senast idag inträffade en incident i Sollentuna där en förare kört med dörrbromsarna i en bra bit eftersom han inte blinkat vänster antar jag.
Resultatet blev naturligtvis överhettade bromsar och rökutveckling med åtföljande vardagsdramatik.
Just i fallet med citybussarna kommer de troligen inte att programmeras om heller eftersom de skall tillbaka till Örebro under senhösten, så fler småproblem lär vara att vänta innan förarna hunnit vänja sig.
//Fredrik

Här i Jönköping har dörrbromsarna frigjorts genom vä-blinkersen sedan de ökända Neoplanernas tid (1996). Trodde det var standard på alla nylevererade bussar men där ser man... Släpper dörrbromsen automatiskt då när dörrarna är stängda eller hur funkar det? Vet att i Jönköping är det många som "hänger" på dörrbromsen med dörrarna stängda i nedförslutande hållplatser vid tid- eller anslutningsbussinväntningar. Här i Sthlm t ex då får man snällt lägga i N och handbroms? Vet att de i Jönköping dessutom hade problem med förare som inte ville vänta in de sekunder det tar för alla dörrar att stänga sig på Omni-lederna och istället bröt dörrkretsarna med en liten knapp. Detta gjorde att dörrbromsen släppte och man kunde köra iväg innan dörrarna var helt stängda, dock var detta tilltag ej uppskattat av cheferna då jag antar att både blockeringssensorer och klämlister sattes ur funktion. Slutade med att man helt sonika plockade bort den lilla knappen på alla Omni-leder...

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 augusti 2008, 12:14:01 PM
Och i Borås någon gång sedan 1950- eller 1960-talet. Funktionen uppfanns för övrigt av en verkmästare vid Stadsbussar i Borås.


Nej nej...det var inte Borås som uppfann det, utan det är mycket riktigt som sagts något som kommer från Tyskland från början.
Möjligen var man i Borås först i Sverige med funktionen - men uppfann den - det gjorde man inte  :D

yngrot

Dörrbroms är ju en specfråga dels om man vill ha och hur den ska fungera..på tyska bussar finns en lite spak som man kan aktivera dörrbromsen med vid exvis rödljus  men i Borås MAN valdes den bort.. Den Oudsten har en annan finess dör dörrbroms går i efter ca 4sekunder om man håller bromspedalen nertryvkt så länge.... våra vänner i Gbg får rätt mig om jag minns fel men fick det förklarat av en kollega där när dessa bussar var nya..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina