Huvudmeny

Swebus 0603

Startat av 1896, 31 oktober 2011, 11:06:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

"Out of service"  :'( :

www.fotobus.msk.ru/photo/552502/

Bussmicke



Denna 0603 var betydligt trevligare än efterföljaren..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

Dessa tre 0602-04 fick ju konstiga nr, fanns ju inget som helst samanhang när nr tillsattes vill jag minnas.

Bussmicke

Vad borde det hetat då menar du?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

0558-0560 hade väl varit logiskt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 31 oktober 2011, 15:39:15 PM
0558-0560 hade väl varit logiskt.

Det verkar faktiskt som om Swebus reserverade numren 0558-0560 för dessa bussar, som beställdes av GDG men levererades till Swebus. Sedan fyllde man på med bussar från Motala Lokaltrafik (0561-0601) och när dessa Alpusar sedan kom fick de de första numren efter detta: 0602-0604. Från 1995 blev de Linjebuss 342-344 med placering i Skene och flyttades sedan till Jönköping. En och en kom de sedan att återsamlas hos Star-Bussar utanför Ängelholm, varifrån de såldes till Seklitas Konsult.

Ägaren till Star-Bussar hade inte en aning om att han hade samtliga Scania L113 på Alpus som tillverkats när jag berättade det för honom. Han hade helt enkelt köpt en av dem och trivts med den varefter han köpte de två andra allteftersom de blev till salu.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Tommy H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 oktober 2011, 15:56:58 PM
Det verkar faktiskt som om Swebus reserverade numren 0558-0560 för dessa bussar, som beställdes av GDG men levererades till Swebus. Sedan fyllde man på med bussar från Motala Lokaltrafik (0561-0601) och när dessa Alpusar sedan kom fick de de första numren efter detta: 0602-0604.

Finns det någon förklaring till varför bussarna från Motala Lokaltrafik och från Kraftbuss i Västervik först fick nummer som fortsatte i den pågående 35- och 36-serien, och sedan efter ett tag omnumrerades igen och fick trean utbytt mot en nolla?

( Om någon undrar finns bildbevis på den här länken: http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/SJbuss-Swebus/slides/8417%20Swebus%203586%20Linkopings%20bussterminal.html )
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Bussföraren

Citat från: Tommy P skrivet 31 oktober 2011, 16:21:46 PM
Finns det någon förklaring till varför bussarna från Motala Lokaltrafik och från Kraftbuss i Västervik först fick nummer som fortsatte i den pågående 35- och 36-serien, och sedan efter ett tag omnumrerades igen och fick trean utbytt mot en nolla?

( Om någon undrar finns bildbevis på den här länken: http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/SJbuss-Swebus/slides/8417%20Swebus%203586%20Linkopings%20bussterminal.html )

3*** var Ötraf radionummer

Tommy H

Citat från: Bussföraren skrivet 31 oktober 2011, 16:57:53 PM
3*** var Ötraf radionummer

OK, fast Kraftbussarna körde ju inte åt ÖTraf (förutom två stycken), men ändå fick alla dom 36-nummer hos Swebus en kort period...
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Bussföraren

Citat från: Tommy P skrivet 31 oktober 2011, 17:08:45 PM
OK, fast Kraftbussarna körde ju inte åt ÖTraf (förutom två stycken), men ändå fick alla dom 36-nummer hos Swebus en kort period...

Motalatrafiken togs ju över redan under 1991, långt innan man hunnit upp till 35 o 36 serien (den nåddes ju först 3-4 år senare), dessa Ö-traf bussar hade ett inv nr som började med en nolla och ett radionummer som började med en trea.
Bussarna hade aldrig inv nr i 3*** serien.

Vad gäller Kraftbuss så var de officiella inv nr i serien 07** och aldrig nåt annat även om det dagarna innan övertagandet 1994 förekom nån informell lista i löpande serie.

Tommy H

Citat från: Bussföraren skrivet 31 oktober 2011, 17:35:01 PM
Motalatrafiken togs ju över redan under 1991, långt innan man hunnit upp till 35 o 36 serien (den nåddes ju först 3-4 år senare), dessa Ö-traf bussar hade ett inv nr som började med en nolla och ett radionummer som började med en trea.
Bussarna hade aldrig inv nr i 3*** serien.

Vad gäller Kraftbuss så var de officiella inv nr i serien 07** och aldrig nåt annat även om det dagarna innan övertagandet 1994 förekom nån informell lista i löpande serie.

OK, då förstår jag. Då är det ju samma förklaring som gäller för Vadstenabuss också som först hade nummer på 3 och sedan på 0.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Bussföraren

Citat från: Tommy P skrivet 31 oktober 2011, 17:49:38 PM
OK, då förstår jag. Då är det ju samma förklaring som gäller för Vadstenabuss också som först hade nummer på 3 och sedan på 0.

Ja man satte bara upp radionumret från början, det ledde till några förvecklingar ibland.

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 oktober 2011, 15:56:58 PM
Det verkar faktiskt som om Swebus reserverade numren 0558-0560 för dessa bussar, som beställdes av GDG men levererades till Swebus. Sedan fyllde man på med bussar från Motala Lokaltrafik (0561-0601) och när dessa Alpusar sedan kom fick de de första numren efter detta: 0602-0604. Från 1995 blev de Linjebuss 342-344 med placering i Skene och flyttades sedan till Jönköping. En och en kom de sedan att återsamlas hos Star-Bussar utanför Ängelholm, varifrån de såldes till Seklitas Konsult.

Ägaren till Star-Bussar hade inte en aning om att han hade samtliga Scania L113 på Alpus som tillverkats när jag berättade det för honom. Han hade helt enkelt köpt en av dem och trivts med den varefter han köpte de två andra allteftersom de blev till salu.



Ska man vara riktigt petig, så skulle väl dessa ha hetat 557-59 och boggin 557 hetat 560 eftersom det var ordningen i karossnr följd.