Stoppskylt och gula linjer.

Startat av Stefan P, 21 juli 2017, 15:33:29 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Hur länge fanns stopp skylten med med två P?

När försvann de gula vägmarkeringarna?

Med vänlig hälsning Stefan P

Ersa

De gula linjerna och övergångsställena blev vita i Sverige den 3 september 1967.

Harald Nordius

Den åttkantiga skylten med texten "STOP" infördes i Sverige 1973.

Niklas Bygdestam

Angående vita eller gula linjer som vägmarkeringar så är de gula än idag så att säga godkända enligt europeisk norm. Anledningen till att man bytte i Sverige var att det är ett tidskrävande jobb att måla om alla vägar där svängfiler och annat ska markeras och där det är skillnad på om det är vänster- eller högertrafik. Därför påbörjades ommålning en tid före själva högertrafiksomläggningen och eventuellt var det vissa ställen där man avslutade först en liten tid efter. För att då trafikanterna skulle veta om målningen gällde vänster- eller högertrafik så ändrades det till vitt för att trafikanterna skulle förstå att det var den nya markeringen som gällde högertrafiken, inte vänstertrafiken. Så tiden före omläggningen kunde då trafikanterna med detta förstå att markeringarna inte alltid stämde helt om den var vit eftersom den var tänkt för att man körde åt andra hållet. Efter omläggningen blev det motsvarande "fel" om markeringen var gul. När allting till slut var vitmålat var de så att säga klara.

När det gäller stoppskylt så var detta en europeisk norm som ändrades 1968 genom en konvention det året. De gamla stoppskyltarna i hela Europa var då runda, se länk:

http://farm8.staticflickr.com/7381/11868974253_8615bfddfb_h.jpg

Det som skiljde sig var om det var gul eller vit bakgrund och så kunde vissa länder, bland annat Sverige ha sin egen stavning på ordet "STOPP". Annars var skyltarna lika.

Men av någon anledning bestämde man sig genom konventionen 1968 att skyltarna skulle få nuvarande utseende istället. Alla länder skulle då också nu ha texten "STOP" i skylten, oavsett vad det än heter på landets språk, vilket alltså då även gäller t ex Sverige eller Frankrike. Likaså i Ryssland står det "STOP" och inte "СТОП" vilket man skulle kunna tro att det skulle kunna stå där. Det finns ett undantag. Det gäller Turkiet. Där har de skyltar med samma utseende, men det står "DUR" på skyltarna istället, se länk: :)

https://farm4.static.flickr.com/3743/19588732250_40093a1468_b.jpg

Som redan nämnts så kom den konventionen som innebar att hela Europa skulle byta ut stoppskyltarna 1968. Något irriterande för Sveriges del faktiskt. För det var ju ett år efter att man i Sverige hade ställt om till högertrafik och med detta redan gjort en massa ändringar och uppdateringar även av vägmärkesstandarden så att den skulle uppfylla det som då var de senaste europeiska normerna. Så om detta hade beslutats lite tidigare så hade man ju i Sverige givetvis passat på att också byta stoppskyltar vid själva högertrafiksomläggningen. Det hade man självklart sparat både pengar och resurser på. Nu fick man istället en "mellanperiod" med högertrafik, men med gamla stoppskyltar.

Beslutet kom alltså 1968. Vissa länder började byta redan ca 1970-1971. Sverige bytte 1973. Några länder väntade till ca 1975-1978. Italien tillhörde de som dröjde längst. Där gick det en liten bit in på 1980-talet innan de till slut bytte där med.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Österrike hade gula linjer till 1990-talet (liksom svarta registreringsskyltar). Vitsen med gult är att det syns bättre i vinterväglag och kanske hade man aldrig bytt färgen i Sverige eller likt österrikarna gjort det långt senare om inte Dagen H blivit av. Norge, USA och Kanada har genomgående gula mittlinjer.

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 22 juli 2017, 14:23:11 PM
Österrike hade gula linjer till 1990-talet (liksom svarta registreringsskyltar). Vitsen med gult är att det syns bättre i vinterväglag och kanske hade man aldrig bytt färgen i Sverige eller likt österrikarna gjort det långt senare om inte Dagen H blivit av. Norge, USA och Kanada har genomgående gula mittlinjer.


Ja det tror jag med. Det hade inte funnits anledning. Och som jag redan nämnt var både vitt och gult godkända i europeisk norm.

Men idén att byta färg så här var smart. Då fick trafikanterna ett budskap. Före Dagen H visste de att om det var vitt så kunde det finnas "fel" och inte riktigt stämde. Gult däremot stämde. Efter Dagen H visste man att om det var vitt så stämde det bra. var det gult så hade de inte riktigt hunnit klart ännu. Då kunde det finnas lite fel så att säga.

Jag vet inte när man fick allting helt klart. Det lär ha varit platser där gult fanns kvar även efter Dagen H. Givetvis förstår man att svängfiler och liknande prioriterades högre än bara mittlinjer på en liten väg där det helt saknade betydelse vilket färg dessa hade.

Övergångsställen hade också gula streck förr i tiden och dessa ändrades till vitt inför Dagen H.

Jag tycker att vitt är bättre. Det syns bättre mot asfalten. I vinterväglag ser jag faktiskt egentligen ingen nytta med gult heller. Ligger det snö på vägen så syns inte vägmarkeringarna ändå. Man måste i alla fall räkna ut själv hur det kan ligga till om det är gömt under snön. Det är få tillfällen där jag kan tänka mig att gula skulle synas bättre. Och i vanligt väglag anser jag de vita överlägsna.

En liten detalj i sammanhanget. För bara ett fåtal år sedan hade man här i Uppsala målat gula vägmarkeringar och gula streck på ett par övergångsställen. Detta var inför en filminspelning. Det var Drottninggatan här i Uppsala. Man målade om till gult därför att de skulle spela in scener som skulle föreställa jag tror det var sent 1950-tal. Men vi hade faktiskt dessa gula markeringar ett par veckor eller lite mer tror jag till och med. Det ansågs helt enkelt inte störa trafiken när man hade trafik på gatan på vanligt sätt. Men lite roligt var det att få se detta :)

Det fanns tyvärr bara en sak som förstörde inspelningarna lite. Det var en kille som verkade ha något ansvar för platsen, hur den såg ut osv när inspelningarna pågick. Han var riktigt otrevlig mot oss som bor här i stan när vi stod och tittade eller ställde frågor  >:(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico

På vissa håll tog det nog riktigt lång tid innan t.ex. skyltar byttes. Minns att det vid den stora [kommunala] parkeringsplats som tidigare låg vid Agavägen på Lidingö, ungefär mittemot gamla bussdepån, så fanns en stoppskylt av gamla typen kvar i alla fall en liten bit in i början av 00-talet. Försvann väl först när området började exploateras för nybyggnation.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 22 juli 2017, 18:09:10 PM
På vissa håll tog det nog riktigt lång tid innan t.ex. skyltar byttes. Minns att det vid den stora [kommunala] parkeringsplats som tidigare låg vid Agavägen på Lidingö, ungefär mittemot gamla bussdepån, så fanns en stoppskylt av gamla typen kvar i alla fall en liten bit in i början av 00-talet. Försvann väl först när området började exploateras för nybyggnation.


Sådana kvarlevor som den du nämner finns kvar än idag på enstaka platser. Ofta verkar det röra sig om någon parkeringsplats, något privat område eller på någon skogsväg. På gårdsmiljöer till fastigheter som t ex bostadshus har jag också sett sånt.

Bland annat var det bara för någon månad sedan som jag körde in på en skogsväg. Där satt en hastighetsskylt som absolut var tänkt att man skulle lyda. Skulle jag kört fortare och polisen stått med sin laser där hade jag helt klart åkt fast. Polisen hade kunnat hänvisa till skylten. Men skylten i fråga var antik. Den var riktigt gammal. Den var helt klart från tiden före Dagen H. Den satt dessutom fortfarande på vänster sida. På denna lilla skogsväg får man nog säga att det saknade betydelse om den satt på vänster eller höger sida. Men hade den monterats upp efter Dagen H så är det givet att den hade suttit på höger sida. En gissning från min sida är att skylten var från före 1960 i alla fall.

Ibland har jag sett på lite större landsvägar att det suttit kvar gamla hastighetsskyltar. Och alltså tycks sitta kvar än idag. De känns igen på att nollan är mer avlång än på dagens skyltar. Och skyltar med mer avlång nolla är alltid tillverkade åtminstone före Dagen H 1967. Troligen ännu några år äldre. De tillfällen där jag har sett äldre hastighetsskyltar med avlång nolla har oftast varit på de ställen där man sätter upp dubbla hastighetsskyltar, dvs en på vardera sidan om vägen. Ofta har det då varit den vänstra skylten då som är den äldre med mer avlång nolla :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

gunn-mas

Finland har, eller hadde for få år siden gule midtlinjer. Men det er 10 år siden sist jeg var der. Vi besøkte bussfabrikkene Carrus Delta, Lahden Autokori samt Kiitokori, og jeg var mindre opptatt av vegmerking den gang. Men det var en interessant tur med Rutebilhistorisk Forening (www.rhf.no), og jeg ble imponert over kvaliteten i det finnene bygger. Vi besøkte også et transportmuseum og en privat samler. Nytt for meg var busser med SISU og Vanaja chassis.

For øvrig har jeg ofte fundert på hvordan man på svenske veger kan være sikker på om en hvit linje skiller mellom trafikk i samme retning eller mellom motgående trafikk. Men jeg har kjørt en del i Sverige både privat og med lastebil eller buss, og linjefargen har aldri årsaket meg noe problem. Vi hadde debatten her i Norge for 10-15 år siden om man skulle forenkle det hele og spare kostnader ved at alt ble hvitt. Svensker og nordmenn er vel ikke så ulike. Men det endte med at man fortsatte med gult i midten, uten at jeg kommer i hug argumentasjonen. Til og med har man i de senere åra brukt gulfarge på alle veger med midtdeler, uansett om det er motorveger, motortrafikkveger eller vanlige landeveger. Disse var hvite før.

Niklas Bygdestam

Citat från: gunn-mas skrivet 24 juli 2017, 22:45:30 PM
Finland har, eller hadde for få år siden gule midtlinjer. Men det er 10 år siden sist jeg var der. Vi besøkte bussfabrikkene Carrus Delta, Lahden Autokori samt Kiitokori, og jeg var mindre opptatt av vegmerking den gang. Men det var en interessant tur med Rutebilhistorisk Forening (www.rhf.no), og jeg ble imponert over kvaliteten i det finnene bygger. Vi besøkte også et transportmuseum og en privat samler. Nytt for meg var busser med SISU og Vanaja chassis.

For øvrig har jeg ofte fundert på hvordan man på svenske veger kan være sikker på om en hvit linje skiller mellom trafikk i samme retning eller mellom motgående trafikk. Men jeg har kjørt en del i Sverige både privat og med lastebil eller buss, og linjefargen har aldri årsaket meg noe problem. Vi hadde debatten her i Norge for 10-15 år siden om man skulle forenkle det hele og spare kostnader ved at alt ble hvitt. Svensker og nordmenn er vel ikke så ulike. Men det endte med at man fortsatte med gult i midten, uten at jeg kommer i hug argumentasjonen. Til og med har man i de senere åra brukt gulfarge på alle veger med midtdeler, uansett om det er motorveger, motortrafikkveger eller vanlige landeveger. Disse var hvite før.


Av bilder att döma från Google verkar de i Finland ha gula linjer för spärrlinjer och varningslinjer, medan vanliga linjer är vita. Alltså att de helt enkelt har två färger på sina markeringar. Se länk:

https://www.google.se/maps/@68.4492301,22.4838293,3a,75y,331.59h,90.41t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6f7m1pVgAIm88SpwCv2EFA!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

Jag vill dock tillägga att Finland är ett av mycket få länder jag aldrig kört i. Så jag har inga egna erfarenheter därifrån. Annars har jag faktiskt kört i de allra flesta länder i Europa.

På din fråga om hur vi i Sverige skiljer på mötande trafik eller om trafiken går åt samma håll då. Ja det har vad jag vet brukat fungera bra. Vi har aldrig haft någon markering som betyder vilket det är. Det är mer skyltning och annat som visar detta.

Men det har aldrig funnits i Sverige markeringar som visar denna skillnad. Före 1967 då det var vänstertrafik var allting i gult. I samband med övergång till högertrafik ändrades det till vitt. Men varken före eller efter ändringen har man gjort någon skillnad på mötande trafik eller om trafiken går åt samma håll. Inte heller i andra länder i Europa brukar man se denna skillnad, förutom Norge då. Min erfarenhet från Norge är att man har tydliga markeringar där. Men jag hade faktiskt föredragit att de gula linjer som finns där hade varit vita istället.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.