Författare Ämne: BREXIT - EXIT - BREXIF..?  (läst 4727 gånger)

WalleW

  • Gäst
BREXIT - EXIT - BREXIF..?
« skrivet: 29 juni 2016, 09:05:42 AM »
Tung vecka för England... :(...

Exit ur fotbolls-EM är obestridligt, med allt vad det innebär för alla berörda. Ett välförtjänt grattis till Island är ändå på sin plats  :)...
Brexit ur EU-omröstningen är också obestridlig, men vad resultatet kommer att innebära svävar vi ännu i ovisshet om.
Jag har en diffus känsla... OM det ens blir Brexit... :-\

BREXIF kan man väl kalla det tillståndet..?

Sorry att jag fäste ämnet på fel tavla. Jag läste om E4 Södertäljebron på tavlan Vägforum och tanke-vurpade därifrån till Englands framtida vägval...

/   M v h   Walle
« Senast ändrad: 29 juni 2016, 11:16:43 AM av WalleW »

Utloggad Anders Noren

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1031
SV: BREXIT - EXIT - BREXIF..?
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2016, 14:34:29 PM »
Jag har en diffus känsla... OM det ens blir Brexit... :-\

BREXIF kan man väl kalla det tillståndet..?

Ja, folkomröstningen är inte bindande, resultatet gav inte en betydande majoritet för utträde, parlamentet är kraftigt emot ett utträde, ett parlamentsbeslut måste sannolikt ratificeras av det skotska regionparlamentet där de regionala myndigheterna redan uttalat att man inte tänker lämna EU, det finns ingen klar idé om vad man vill uppnå med ett utträde utöver att man vill äta kakan och samtidigt ha den kvar, utträdessidan verkar ha gått in i det här med förutsättningen att de inte skulle vinna utan bara göra en politisk markering... det är helt enkelt väldigt mycket som är väldigt oklart i den här soppan. Jag blir inte förvånad om allt bara rinner ut i sanden som historiens största antiklimax.

Utloggad pegee

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
SV: BREXIT - EXIT - BREXIF..?
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2016, 17:12:29 PM »
Ja, folkomröstningen är inte bindande....

Med tanke på att svenska folket 1955 sa ett rungande NEJ till att införa högertrafik, så lär det inte
bli första gången som en sittande regering väljer att bortse från ett valresultat.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Nu tillbaka i fadershuset, Nobina.

WalleW

  • Gäst
SV: BREXIT - EXIT - BREXIF..?
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2016, 17:45:57 PM »
Ja, folkomröstningen är inte bindande,  Jag blir inte förvånad om allt bara rinner ut i sanden som historiens största antiklimax.

...så lär det inte bli första gången som en sittande regering väljer att bortse från ett valresultat.

Nej, situationen känns minst sagt märklig.
Oavsett utfallet när det hela har fått koka ner (långkok?), så kan jag tycka att det var på tiden att hela EU-etablissemanget fick sig en rejäl och svidande knäpp på näsan som manar till besinning och eftertanke kring medlems-ländernas olika förutsättningar att kunna leva upp till ett helt enat Europa. Jag tror att anpassat samarbete vore en mer realistisk målsättning...
Det är sällan som "stor-politik" känns spännande, men nu gör det faktiskt det...

Utloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19244
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: BREXIT - EXIT - BREXIF..?
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2016, 18:00:16 PM »
Med tanke på att svenska folket 1955 sa ett rungande NEJ till att införa högertrafik, så lär det inte
bli första gången som en sittande regering väljer att bortse från ett valresultat.

Alla folkomröstningar i Sverige är rådgivande. Misstaget i högertrafikfrågan var att regeringen (Socialdemokraterna och Bondeförbundet - dagens Centerpartiet) anordnade den eftersom de ändå mer eller mindre hade förbundit sig gentemot Europarådet att införa högertrafik. De frågade alltså svenska folket om en sak som i praktiken redan var avgjord. Märkligt också eftersom det var väl känt att det bland svenska folket fanns ett kompakt motstånd till att övergå till högertrafik. Betänk att vid denna tid var det inte många svenskar som varit i utlandet överhuvudtaget, inte ens Danmark eller Norge. Jag var elva år 1955 och minns hur propagandan gick om blodbad  i trafiken. Sanningen blev ju att antalet svåra trafikolyckor minskade markant från första dagen med högertrafik.

Resultat blev 82,9 procent för fortsatt vänstertrafik. Men det var ett extremt lågt valdeltagande, 53,2 procent.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

  • Gäst
SV: BREXIT - EXIT - BREXIF..?
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2016, 18:31:11 PM »
Märkligt också eftersom det var väl känt att det bland svenska folket fanns ett kompakt motstånd till att övergå till högertrafik. Betänk att vid denna tid var det inte många svenskar som varit i utlandet överhuvudtaget, inte ens Danmark eller Norge. Jag var elva år 1955 och minns hur propagandan gick om blodbad  i trafiken. Sanningen blev ju att antalet svåra trafikolyckor minskade markant från första dagen med högertrafik.
Resultat blev 82,9 procent för fortsatt vänstertrafik. Men det var ett extremt lågt valdeltagande, 53,2 procent.

Själv var jag bara sju år ung, men jag minns ändå ett tillfälle när två av mina morbröder, som båda då arbetade som brand- och ambulansmän, hade en ganska hetsig (de lät arga) diskussion med min far och några andra manliga släktingar om högertrafikens fördelar.
Antingen, menade de, fick man lagstifta om endast högerstyrda person- och lastbilar eller så införa högertrafik för att minska de hemska omkörnings-olyckorna på dåtidens vägar... Olyckor som de allt för ofta fick rycka ut till...

/   M v h   Walle

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5501
SV: BREXIT - EXIT - BREXIF..?
« Svar #6 skrivet: 29 juni 2016, 20:30:42 PM »
Ja, folkomröstningen är inte bindande, resultatet gav inte en betydande majoritet för utträde, parlamentet är kraftigt emot ett utträde, ett parlamentsbeslut måste sannolikt ratificeras av det skotska regionparlamentet där de regionala myndigheterna redan uttalat att man inte tänker lämna EU, det finns ingen klar idé om vad man vill uppnå med ett utträde utöver att man vill äta kakan och samtidigt ha den kvar, utträdessidan verkar ha gått in i det här med förutsättningen att de inte skulle vinna utan bara göra en politisk markering... det är helt enkelt väldigt mycket som är väldigt oklart i den här soppan. Jag blir inte förvånad om allt bara rinner ut i sanden som historiens största antiklimax.

Precis så. Det finns inga bindande lagstiftande folkomröstningar i Storbritannien. Det enda undantaget hittills var den senaste skotska folkomröstningen där man var tvungen stifta en speciell lag inför, så att den kunde bli bindande. Samt att den innehöll ett krav på att den var bindande enbart om röstdeltagandet överskred en viss nivå.
Det är mycket som är osäkert i Storbritannien idag. Förutom att man sedan alltid saknat en skriven grundlag, så har man nu politiskt kaos. Den konservative premiärministern har sagt upp sig, medan det är full kalabalik i ledarskapet i Labour med massavhopp. Och ingen politiker oavsett partifärg verkar sitta säkert på sin stol.

WalleW

  • Gäst
SV: BREXIT - EXIT - BREXIF..?
« Svar #7 skrivet: 29 juni 2016, 20:44:45 PM »
Det är mycket som är osäkert i Storbritannien idag. Förutom att man sedan alltid saknat en skriven grundlag, så har man nu politiskt kaos. Den konservative premiärministern har sagt upp sig, medan det är full kalabalik i ledarskapet i Labour med massavhopp. Och ingen politiker oavsett partifärg verkar sitta säkert på sin stol.

Det kommer att bli spännande... Brexciting, om man säger... :)

/   M v h   Walle

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5501
SV: BREXIT - EXIT - BREXIF..?
« Svar #8 skrivet: 29 juni 2016, 20:48:23 PM »
Själv var jag bara sju år ung, men jag minns ändå ett tillfälle när två av mina morbröder, som båda då arbetade som brand- och ambulansmän, hade en ganska hetsig (de lät arga) diskussion med min far och några andra manliga släktingar om högertrafikens fördelar.
Antingen, menade de, fick man lagstifta om endast högerstyrda person- och lastbilar eller så införa högertrafik för att minska de hemska omkörnings-olyckorna på dåtidens vägar... Olyckor som de allt för ofta fick rycka ut till...

Sverige måste väl ha varit det enda landet med vänstertrafik där de flesta fordon var vänsterstyrda? I hela Östeuropa, t.ex Polen, Tjeckoslovakien, Ungern och Österrike hade man ju vänstertrafik fram till 1938-1940 då ockupationsmakten ändrade på detta. Detta sägs ha varit ett arv från kejsardömet Österrike-Ungern som hade vänstertrafik, till skillnad från Napoleons franska rike som hade högertrafik. Storbritannien var ju Napoleons motståndare och hade därför rent logiskt vänstertrafik.
Dock hade länderna från det dåvarande Österrike-Ungern redan under 1930-talet planerat att införa högertrafik under 1940-talet även om kriget inte kommit. På alla bilmuseer i Polen, Tjeckien och Slovakien kan man än idag se att alla inhemska fordon tillverkade fram till och med 1939 års modell uteslutande är högerstyrda.
I Schweiz hade väl någon östlig enklav av landet vänstertrafik, medan övriga landet hade högertrafik? Gränsen gick väl ungefär vid gränsen för Napoleons dåvarande rike, dvs rakt igenom det decentraliserade Schweiz.

Om det tyska riket likt Österrike-Ungern hade haft vänstertrafik redan från 1870-talet och vidare fram till 1945 kanske majoriteten av Västeuropa (med undantag av kanske Frankrike och Finland) haft vänstertrafik än idag? Med engelsmännens välsignelse. 8)

Jag tar gärna emot rättelser på ovanstående text om jag minns fel!

Utloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19244
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: BREXIT - EXIT - BREXIF..?
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2016, 21:09:01 PM »
Sverige måste väl ha varit det enda landet med vänstertrafik där de flesta fordon var vänsterstyrda?
Ja, Sverige var ensamma om detta i hela världen. Förvisso var det inte många länder som hade lag på vilken sida ratten skulle sitta men i andra länder med vänstertrafik satt den normalt på höger sida. I Sverige förekom förvisso högerstyrda bilar också men de var inte särskilt vanliga.

Dock fanns det bussbolag som köpte vänsterstyrda bussar i Norge. Jag trodde länge att det berodde på att de kom ett billigt chassi byggt för vänstertrafik och som sedan blivit övertaligt men det fanns en annan förklaring: bussföraren fick bättre kontroll på var diket fanns på de smala norska vägarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5501

WalleW

  • Gäst
SV: BREXIT - EXIT - BREXIF..?
« Svar #11 skrivet: 01 juli 2016, 20:26:37 PM »