Vad hände med den sista CF bussen från Örebro

Startat av Svempa, 03 oktober 2015, 07:22:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svempa

Jag försöker spåra den sista CF bussen från Örebro och hittar att den såldes från kontrabuss 2011 http://www.kontrabuss.org/.../fordon/mor/moridimma.jpg Är det någon som vet var och om den finns kvar i dag.? Vad jag får fram så är det denna EMR 796 Scania CF66 1963, fd Örebro Trafik AB 6. men är inte helt säker.
MVH Svempa

Björn Forslund

Den finns kvar och står inomhus, fungerar som kontor åt ett cirkusföretag söder om Stockholm. Uppgifter torde du kunna hitta i bilregistret om du har regnumret.

Peter Rost


Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 03 oktober 2015, 20:05:17 PM
Är den i körbart skick?

//Peter

Körd dit för egen maskin. SvOf fick tidigare förfrågan om vi ville överta bussen, men pga brist på aktiva medlemmar var det ju inte att tänka på.

Svempa

Enl en uppgift så är det inte samma buss . men frågan kvarstår vad hände med EMR 796 Scania CF66 1963, fd Örebro Trafik AB 6. som såldes till stockholmstrasfiken 1976

Björn Forslund

Citat från: Svempa skrivet 04 oktober 2015, 07:29:45 AM
Enl en uppgift så är det inte samma buss . men frågan kvarstår vad hände med EMR 796 Scania CF66 1963, fd Örebro Trafik AB 6. som såldes till stockholmstrasfiken 1976

Det är iaf den bussen Kontrabuss hade, fd T805, och det är vad jag vet den enda av Örebros plattformsbussar som överlevt.

Svempa

enl en källa så är den inte från Örebro den har fel skyltskåp. Jag känner mig förvirrad. Jag vet att "Mor" är en fd plattformsbuss. .


Lars-Håkan_E

EMR796 är en släpkärra.

T 805 fick nytt nummer EGH795, är det den du menar?

Föreningen hade en CF 76 ur den stora SJ serien 0084->0243 nämligen 0235 och det är den som är på bilden som "MOR"
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=2030

Två olika bussar alltså :-)

Greger Larsson

Fd Örebro 6/806 var alltså EMR786 och den såldes till G:la Uppsala Buss och sedan hängde den med över till Uppsalabuss där den blev UB 781. På en inventarielista från 1980 står den med littera "SPEC" och anges ha 0 sittplatser och 99 stående! Vad det betyder kanske någon annan kan svara på? Hursomhelst så blev det nog skrot sedan och CF:en "MOR" som det refereras till är ju en fd SJ-buss och ingen plattformsbuss.


Björn Forslund

Ni som är intresserade av Örebros plattformsbussar får se en sådan i 2016 år Bussalmanacka, där just T805 stoltserar i sin gamla ljusblå färg under grand old days i Örebro.

bilomnibussen

Då ser man också att den har ett fullstort skyltskåp lika som landsbygdsbussarna.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 09 oktober 2015, 17:26:33 PM
Då ser man också att den har ett fullstort skyltskåp lika som landsbygdsbussarna.
Mvh Jan G

Ja, men vid den tiden använde man tydligen bara ett centrerat linjenummer av bilden att döma.