Från min skokartong del 350: Elvéns i Söderbärke

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 mars 2009, 17:22:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Kvällens tema ägnas åt Elvéns Busstrafik i Söderbärke.









Eftersom BJJ 501 efterfrågades i tråden om Vallentuna Buss visar jag en färgbild från mitt diaarkiv på den också:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Roland Hn

Tack för de bilderna. Tiden före Vallentuna. Det märkliga med den bussen var att jag aldrig råkade ut för något fel, bortsett från några lampbyten.  Undrar om inte HKL också köptes till Vallentuna (Bertils buss).
Roland?

bilomnibussen

Hej! Rasande trevligt att se dessa bilder! När jag körde i Ludvika hade vi där mycket kontakt med Elvensförarna som körde en linje in till Ludvika och en annan linje från Söderbärke till Fagersta. Även ägaren Rune Gröndahl med fru och son återfanns bland förarna. Bussarna hade tidigare samma färger som på de övre bilderna men med hela nederdelen tegelröd och överdelen crèmegul. Första gången jag såg en sådan buss trodde jag först att jag såg en SJ-buss.
Mvh Jan G








Greger Larsson

Citat från: Roland Hn skrivet 21 mars 2009, 17:36:24 PM
Tack för de bilderna. Tiden före Vallentuna. Det märkliga med den bussen var att jag aldrig råkade ut för något fel, bortsett från några lampbyten.  Undrar om inte HKL också köptes till Vallentuna (Bertils buss).
Roland?

Jodå, HKL175 kom också till Vallentuna Buss och sedan vidare till Linjebuss där den blev LB940. Så småningom hamnade den i Umeå så den har man spakat ett antal gånger. Kom ihåg att när den kom upp så var den Linjebussmålad men märkt med texten Vallentuna Buss. Eftersom destinationsskylt saknades fick man ha med lösa skyltar. En kollega försökte skoja till det när en tveksam resenär undrade om detta var Burträskbussen? -Nej, Vallentunabussen, sa kollegan varvid resenären snabbt vände på klacken och fick ropas tillbaka.

/GL