Skillnad på chassi?

Startat av Ulf Fernestad, 07 mars 2009, 23:00:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad

Är det nån som kan ge ett bra svar på skillnaden på scanias busschassin B21 kontra 2B21 samt B22 kontra 2B22
mvh Fernestad

Christian Ljunggren

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 07 mars 2009, 23:00:42 PM
Är det nån som kan ge ett bra svar på skillnaden på scanias busschassin B21 kontra 2B21 samt B22 kontra 2B22
mvh Fernestad


Hej!

B20 4,7 m axelavstånd o totv 10,0 ton, B21 5,25/5,3 m axelavstånd o totv 11,0 ton, B22 5,9 m axelavstånd o totv 12,0 ton.
Tror att 2B21 o 2B22 innebar chassie med högre totalvikt, men där är jag ej säker.

/Christian

Ulf Fernestad

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 08 mars 2009, 01:59:00 AM

Hej!

B20 4,7 m axelavstånd o totv 10,0 ton, B21 5,25/5,3 m axelavstånd o totv 11,0 ton, B22 5,9 m axelavstånd o totv 12,0 ton.
Tror att 2B21 o 2B22 innebar chassie med högre totalvikt, men där är jag ej säker.

/Christian
Tack Christian.
Då bör skillnaden på B63 och BF63 bli ett likvärdigt svar som ovan
mvh Fernestad

bilomnibussen

Hej! BF avser ett chassi med överhäng fram för att framdörren skall hamna framför framaxeln. Det fanns B 62 och B63 samt BF 61, 62 och 63. Något B 61 har jag aldrig hört talas om.
Mvh Jan G

Greger Larsson

2B20-serien var väl helt enkelt en uppgraderad version av B20-serien. B20- tillverkades mellan 1946 och 1948, 2B20- mellan 1948 och 1950, ingen av dessa fanns i "BF" utförande och båda var förkammardieslar. 1950 ersattes de av B60-serien med direktinsprutning. Slutsiffran stod för axelavståndet och åtminstone "teoretiskt" fanns B61 med axelavståndet 4,7 meter. B63 hade för övrigt axelavståndet 5,9 meter medan det på BF63 var 6,05 meter.

/GL

Svoca

Scania-Vabis busschassier i serier B20 resp. 2B20 skiljer sig åt när det gäller växellådan. Det förhöll sig nämligen så att Köpings Mekaniska Verkstad levererade växellådor till Scania-Vabis bussar och lastbilar
fram till 1948. Volvo lade beslag på hela tillverkningen hos Köping och senare också köpte detta företag.
I detta läge stod Scania-Vabis utan någon växellådsleverantör. Då vände man sig till Leyland för köp av
växellådor både för bussar och lastbilar. Växellådstypen var av modell GB71 och användes i både lastbilar
och bussar fram till 1951. Dessa växellådor satt även i busschassier av serier B40, B60 och BF60 samt även i motsvarande lastbilschassier fram till 1951 då Scania-Vabis började tillverkningen av egna växellådor. Den enda modellen som inte fick Leyland-växellådor var det fyr-cylidriga busschassiet B15/B16. Här förekom Köpings-lådor
av typ K40. Tilläggas kan att växellådorna i B20-busschassier var av typ K45 (Köping). Motortyper i
busschassier typ B20 var D602 och D604. I 2B20-busschassier var motortypen D606 (annan svänghjuls-
kåpa och infästning för Leyland-lådan). Samtliga dessa motorer var av förkammartyp.   

Greger Larsson

Citat från: Svoca skrivet 10 mars 2009, 18:18:22 PM
Scania-Vabis busschassier i serier B20 resp. 2B20 skiljer sig åt när det gäller växellådan. Det förhöll sig nämligen så att Köpings Mekaniska Verkstad levererade växellådor till Scania-Vabis bussar och lastbilar
fram till 1948. Volvo lade beslag på hela tillverkningen hos Köping och senare också köpte detta företag.
I detta läge stod Scania-Vabis utan någon växellådsleverantör. Då vände man sig till Leyland för köp av
växellådor både för bussar och lastbilar. Växellådstypen var av modell GB71 och användes i både lastbilar
och bussar fram till 1951. Dessa växellådor satt även i busschassier av serier B40, B60 och BF60 samt även i motsvarande lastbilschassier fram till 1951 då Scania-Vabis började tillverkningen av egna växellådor. Den enda modellen som inte fick Leyland-växellådor var det fyr-cylidriga busschassiet B15/B16. Här förekom Köpings-lådor
av typ K40. Tilläggas kan att växellådorna i B20-busschassier var av typ K45 (Köping). Motortyper i
busschassier typ B20 var D602 och D604. I 2B20-busschassier var motortypen D606 (annan svänghjuls-
kåpa och infästning för Leyland-lådan). Samtliga dessa motorer var av förkammartyp.   

OK. Man får tacka för denna utredning(även om ursprungliga frågeställaren var någon annan).

/GL

Svoca

Citat från: bilomnibussen skrivet 08 mars 2009, 10:56:31 AM
Hej! BF avser ett chassi med överhäng fram för att framdörren skall hamna framför framaxeln. Det fanns B 62 och B63 samt BF 61, 62 och 63. Något B 61 har jag aldrig hört talas om.
Mvh Jan G
B60-serien har funnits i fyra chassilängder:
B61 hjulbas 4,7 m
B62 hjulbas 5,25 m
B63 hjulbas 5,9 m
B64 hjulbas 6,25 m
B61 såldes i ett litet antal. Har funnits bl a i Norge. B64 såldes i 7 exemplar till GDG. Några flera B64 chassier är inte kända. Magnus Knutsson i Jönköping håller på att renovera det enda (?) kvarvarande exemplaret.
Även B20 resp. 2B20 med hjulbas 4,7 m har funnits, åtminstone på pappret. Om några sådana chassier producerades,
så var det nog i mycket litet antal.