Åke Ax Busstrafik

Startat av JAB, 03 mars 2009, 19:02:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JAB

Åkes trevliga Lahti 11 Byggd på en Scania BF86.


Stefan P

Hej

Körde Åke Ax någon linje trafik åt Upplandstrafik eller före dess?
Hur många bussar hade han?

mvh Stefan P

bilomnibussen

Jag tror att företaget startades av Hilmer Ax. Under 70-talet körde företaget linjen Rasbokil-Uppsala. Jag har ett svagt minne av att bussen gick en gång i veckan eller så. Då hade de en Hägglundare från senare delen av 60-talet. Lackering: Brunbeige nedtill och mörkt tegelröd upptill. Kanske hade de också skolskjutsar. Senare körde de väl bara ner till landsvägen Östhammar-Uppsala där resenärerna fick byta till SJ-bussen, då var det nog i UL:s regi.
Mvh Jan G

Ola Almquist

Så här står det i Svensk Busshistoria:

1850289  KKE877  1979  Scania  BF86S-59  Lahden Autokori Oy  21   Gamla Uppsala Buss AB, Uppsala
Bröderna Larssons Busstrafik, Alunda
12 ägare 081123 

Det skall alltså vara Lahti 11? Fanns Lahti 21? Var Åke Ax förste ägare? Det blir för övrigt ett antal träffar om man söker på Hilmer Ax resp. Åke Ax. Hägglundaren kan ha varit BDX570.

M.v.h.
Ola

JAB

Citat från: Ola Almquist skrivet 09 mars 2009, 12:31:37 PM
Så här står det i Svensk Busshistoria:

1850289  KKE877  1979  Scania  BF86S-59  Lahden Autokori Oy  21   Gamla Uppsala Buss AB, Uppsala
Bröderna Larssons Busstrafik, Alunda
12 ägare 081123 

Det skall alltså vara Lahti 11? Fanns Lahti 21? Var Åke Ax förste ägare? Det blir för övrigt ett antal träffar om man söker på Hilmer Ax resp. Åke Ax. Hägglundaren kan ha varit BDX570.

M.v.h.
Ola


Åkes Hägglundare såldes till Bergsbrunna Busstrafik som körde en linje åt UL som passerade Gråmunkehöga, linjen blev inte så långlivad, jag vill minnas linjen hette 806. Som ofta med Åkes bussar var den mycket välskött...

Åkes hustru körde en liten Mercedesbuss som användes till skolkörning, om jag minns rätt, men vad det var för buss har ramlat ur minnet.

Stina

Sent 60-tal eller möjligen tidigt 70-tal var jag med "gubben" i Rasbokil och där provkördes två st bussar hos Hilmer Ax. Objekten var en gammal Scania fyra med okänd kaross, den andra var en Scania 135:a med "ASJ Condor"??? kan den heta så?
Condoren köptes i alla fall och användes som skolbuss hemma i Vallåkra, den var lackad som en SJ buss i övrigt minns jag inte många detaljer.

Stina.