Uppsala-Skogstibble trafik

Startat av JAB, 03 mars 2009, 18:47:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Stefan P

Hej

Vilka linjer körde man?
När fanns bolaget? Vilka tog över trafiken sen?

mvh Stefan P


Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 04 mars 2009, 11:38:37 AM
Hej

Vilka linjer körde man?
När fanns bolaget? Vilka tog över trafiken sen?

mvh Stefan P



Uppsala-Skogstibble Buss ingick i Knut Oskar Gustavssons stora koncern tillsammans med företag som AB Omnibus och Mellansvensk Omnibustrafik. Men jag tror inte att just de körde något annat än Uppsala-Skogstibble. Möjligen någon annan linje med utgångspunkt i Skogstibble.
Denna busslinje är för övrigt litterärt omskriven tack vare Gösta Knutsson och hans Pelle Svanslös-böcker. Murre var ju just från Skogstibble och brukade tjuvåka in till stan på busstaket. Murre sägs ha fått sina drag från fil lic Ejnar Haglund, som blev känd som "mannen som vet allt" i Gösta Knutssons frågesportsprogram. Men det visade sig att Haglund nog bara fick frågor som passade honom. När han vid senare tillfälle var med i frågesport i TV visade han sig vara total analfabet t ex när det gällde film eller TV-program. Inte heller teknikfrågor var hans starka sida. Haglund var också mycket musikalisk, Han hade absolut gehör och höll reda på vilken busstyp han åkt med genom att säga "det var den som hade signalhornet stämt i fiss".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Knut Oskar G hade flera bröder som också var bussföretagare men Knut O. var väl den ledande hövdingen i skaran. Linjen Uppsala-Skogstibble drevs av Robert Gustafsson och kanske senare av en son? Troligen var dessa också intressenter i stadstrafiken i Enköping samt linjen Enköping-Strängnäs vilka ingick i Mellansvensk Omnibustrafik AB liksom från början även Knut Oskars linjetrafik på landsbygden i Närke och Södermanland. Skogs-Tibble-linjen startades på 20-talet men jag är inte säker på att Robert G var den förste innehavaren. Står i "bussbibeln". Någon gång mellan 1973 och 1977 såldes företaget till några andra personer utanför Gustafssonsfamiljen. Det var då bussarna lackerades om enligt bilden. Sen vet jag inte hur det blev.
Mvh Jan G

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2009, 11:56:16 AM
Uppsala-Skogstibble Buss ingick i Knut Oskar Gustavssons stora koncern tillsammans med företag som AB Omnibus och Mellansvensk Omnibustrafik. Men jag tror inte att just de körde något annat än Uppsala-Skogstibble. Möjligen någon annan linje med utgångspunkt i Skogstibble.
Denna busslinje är för övrigt litterärt omskriven tack vare Gösta Knutsson och hans Pelle Svanslös-böcker. Murre var ju just från Skogstibble och brukade tjuvåka in till stan på busstaket. Murre sägs ha fått sina drag från fil lic Ejnar Haglund, som blev känd som "mannen som vet allt" i Gösta Knutssons frågesportsprogram. Men det visade sig att Haglund nog bara fick frågor som passade honom. När han vid senare tillfälle var med i frågesport i TV visade han sig vara total analfabet t ex när det gällde film eller TV-program. Inte heller teknikfrågor var hans starka sida. Haglund var också mycket musikalisk, Han hade absolut gehör och höll reda på vilken busstyp han åkt med genom att säga "det var den som hade signalhornet stämt i fiss".


I Pelle Svanslös beskrivs den här busslinjen ganska noga i ett kapitel i en av böckerna. Elaka Måns har övertalat Murre att lura dit Pelle Svanslös till Skogstibble för att träffa något som Måns tror är en struts. Elaka Måns tror att "strutsen" tänker bita Pelle Svanslös. Tillsammans med Murre åker Elaka Måns och Bill och Bull på taket på en buss och klagar på att bussen skakar så förfärligt. Murre svarar då att det är gamla bussen idag, de har två bussar, en gammal och en ny. Dagen efter kommer då Pelle Svanslös till Skogstibble och han har också åkt på busstaket. Elaka Måns är då lite skadeglad och påpekade att bussen måste ha skakat ordentligt även för Pelle. Men Pelle Svanslös svarar då med att bussen gick så mjukt och fint. Murre svarar då med att Pele Svanslös hade åkt med nya bussen, de går nämligen varannan dag

"Strutsen" visar sig föresten vara en gås och han blir kompis med Pelle Svanslös. Däremot blir det givetvis istället Elaka Måns som blir biten av gåsen

Tänk att man minns det här så tydligt trots att det var så många år sedan jag faktiskt läste detta. Men så finns det väl ingen här i Uppsala som inte åtminstone någon gång läst Pelle Svanslös ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bilomnibussen

Icke enbart i Uppsala. Jag har läst flera av böckerna och har nog någon kvar. Så har jag också en tecknad variant, typ seriealbum som jag tror var utgivet av gamla Folket I Bild. Här ser man katterna åka på busstaket men bussen är röd och en ren fantasiprodukt av tecknaren.
Mvh Jan G