Några 60-talsbilder från Västerbotten

Startat av Ersa, 01 mars 2009, 13:42:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Efter ett idogt arbete, letandes ett Malmöförlag som gått i graven för många år sedan, sedan omvägen via Nordiska muséet i Stockholm, fick jag äntligen tag i folk som sade att några enstaka bilder ur bildverket "Västerbotten" utgiven 1969 kunde läggas upp, under förutsättning att fotografens namn skrevs ut. En del bilder visar dock vänstertrafik, och är således tagna 1967 eller tidigare:



Ser Forslund något bekant?
Här ser vi en vänstertrafikskylt för norskar, men samtidigt har postdiligensen dörrarna på höger sida, samt ratt på vänster sida. Hur går det ihop? Var den utsläppt i trafik på enbart beställningar (den är ju skyltad "Abonnerad") ett par månader innan dagen H?


Tyvärr svårt att se regskylten.


"Resorna är långa, man får snarare räkna i tiotals mil än i
ett par tre, när man ska göra en färd i Västerbotten.
Det tar nästan en hel dag att komma från Umeå till Tärnaby"


(Idag tar linje 300 c:a 5½ timme på sig)


"Bussarnas kvalitet ställs det stora krav på; den måste vara
förstklassig i ett län, där speciellt vinterkörningen innebär
stora påfrestningar på materielen. Och för den delen också
på människan - föraren"





"Busstationen i Umeå har inte lika stor frekvens nu som exempelvis
efter andra världskriget. Den ökande privatbilismen ser till den saken.
Men fortfarande utgår från Umeå en rad busslinjer till avlägsna platser
såsom Lycksele, Vilhelmina, Åsele, Burträsk, Skellefteå, Sundsvall, Luleå."


Ersa

Även om bussar saknas kan ju Tegsbron med vänstertrafik vara intressant.
Kul med en bensinmack på vänster sida, precis innan bron.



"Den s. k. Nya bron över Umeälvens breda stråk blev klar 1949, då
den invidgdes av dåvarande kommunikationsminister Torsten Nilsson."

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 01 mars 2009, 13:42:34 PM

Här ser vi en vänstertrafikskylt för norskar, men samtidigt har postdiligensen dörrarna på höger sida, samt ratt på vänster sida. Hur går det ihop? Var den utsläppt i trafik på enbart beställningar (den är ju skyltad "Abonnerad") ett par månader innan dagen H?


Det var ganska vanligt ett par år innan högertrafiken infördes att man använde högertrafikbussar för utlandstrafik. Det passade ju rätt bra för så fort man kom över gränsen så satt ju dörrar och ratt riktigt. Problemen med dörrar på fel sida fick man i Sverige i stället för som man skulle fått annars i Norge.
Det fanns också ett antal glesbygdslinjer som hade dispens att köra med bussar med dörrar på höger sida innan högertrafiken genomfördes. Det gällde alltså inte bara linjer som hade speciella refuger. Bussar som gick på dessa glesbygdslinjer hade ett varningssystem som påmminner om dagens skolskjutsar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Härliga bilder att titta på.

Linjebuss Säfflen torde väl vara en ScV BF 73, CF:aren en tidig sådan med
smal mittstolpe och stor ratt, Larvikaren en ScV BF 76.59 men interiörbilden
från en Volvobuss kan det vara en B 635/638, kaross ?

Mvh Peter Ö

Ola Almquist

Citat från: Verspieder skrivet 01 mars 2009, 13:42:34 PM
Här ser vi en vänstertrafikskylt för norskar, men samtidigt har postdiligensen dörrarna på höger sida, samt ratt på vänster sida. Hur går det ihop? Var den utsläppt i trafik på enbart beställningar (den är ju skyltad "Abonnerad") ett par månader innan dagen H?

Den har inte en skymd vänsterdörr bakom framaxeln då, som denna?
http://www.postmuseum.posten.se/mmwebcat/documents/foto/BII205a1_5/1334nf.jpg

M.v.h.
Ola

bussgrabben

Helt underbart! Det ser ut att ha varit mer "liv" i inlandet på den tiden.

Kul med bonusbilden från bron också. Thule var högst då.

Björn Forslund

Hej

Om det står AC 814 på regskylten på Post-Larviken är det densamma som jag har, 6524. Det fanns bara 3-4 st med stor destskylt.
Mycket riktigt hade dessa vänsterdörr bakom framaxeln, o gick i trafik redan 1965.