Motala Verkstad

Startat av Ola Almquist, 26 februari 2009, 14:57:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Någon som kan reda ut vilken (vilka) typ(er) av motorer Motala använde i sina bussar?

Tack på förhand!

Ola

bilomnibussen

Hej!
Chrysler 8 cyl 110 hk
Reo 8 cyl 110 hk
Deutz 6 cyl 110 hk
Deutz 90 hk
Deutz 125 hk
Mercedes-Benz 95 hk
Hall-Scott 6 cyl 135 hk
Hercules 6 cyl diesel 120 hk

Allt enligt en handskriven lista jag fick för länge sedan. Senare har det från annat håll påpekats att det finns fel i den listan. Jag vet dock inte vad som var fel.
Mvh
Jan G


Stefan P

Hej

Mellan vilka årtal byggde Motala Verkstad bussar och på vilka karosser?

mvh Stefan P

bilomnibussen

Enligt en artikel av K O Lindqvist i en gammal Svensk Omnibustidning tillverkades bussen mellan 1922 och 1938. Den hade en speciell ramkonstruktion, var först i landet med att vara frambyggd dvs med framdörren framför framaxeln och hade motorn placerad stående till höger bakom framaxeln. Motala Verkstad tillverkade även karosser, andra som byggde på Motalachassier var ASJ, SKV och kanske Hägglunds. Detta enligt samma lista där motorerna listades, samt något diffust minne. En buss hade konventionell ram och motorn fram.

Det finns säkert någon annan som kan det här bättre. Jag har mest läst innantill.
Mvh Jan G

Ola Almquist

Tackar. Bilder och lite fakta finns här:
http://www.motala-industrimuseum.com/index_bild.php, sök på kategori: fordon, sökord: "buss".

Jag hade missat att det finns en del uppgifter om motorer i bildarkivet. T.ex. att Reo-motorerna var misslyckade, att Stockholms Spårvägars boggiebussar hade motor från Hall & Scott (kaross Hägglunds?) och att MV var generalagent i Norden för en MB-motor.

M.v.h.
Ola

BD

Har för mej att de första trådbussarna i Sverige var byggda på MV chassier och med ASEA elutrustning.
Sedan motades MV bort från trådbussmarknaden av Wallenbergföretagen ASEA och Scania-Vabis i förening.
MV hade i övrigt fullt med arbete under och åren efter kriget.


bilomnibussen

Hej! Jag slant på tangenterna ovan. Motalabussarna tillverkades naturligtvis mellan 1932 och 1938!
Mvh Jan G