Scania mer stadsmässig än Volvo?

Startat av Niklas Bygdestam, 21 februari 2009, 19:39:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag tänkte ta upp en sak som kanske är mer känslomässig än logisk

Bland det mest stadsmässiga som finns när det gäller bussar från 1960- och 1970-talen är för mig Scania CR 76, CR 110 och CR 111, givetvis i riktigt stadsbussutförande. Jag har vid tillfällen jämfört dessa härliga bussar med de samtida bussarna från Volvo vilket då är modellerna B58 och B59. Jag upplever en Scania CR 76/110/111 som den typiska stadsbussen. Volvo B58/B59 upplever jag mer som landsorts eller förortsbuss. Scania CR 76/110/111 är för mig däremot en buss som hör hemma i stadskärnan i större städer på gator och torg. Volvo B58/B59 kan jag också tänka mig höra hemma i en lite mindre stad som stadsbuss. En lite större stad ska däremot ha Scania CR 76/110/111. Kanske beror detta på vad man själv har upplevt och sett och är uppväxt med. För mig har synen av Scania CR 76/110/111 på Stora torget i Uppsala kanske präglat min uppväxt en del ;)

Jag vet att frågan är förfärligt nördig och onödig. Men jag undrar ändå om fler upplever ungefär samma sak?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson

De CR-bussar du räknar upp var ju byggda som stadsbussar och inget annat, likaså var B59:an ett rent stadsbusschassi. B58:an var ju däremot ett universalchassi för allt från turist- till lokaltrafik och kanske inte helt optimal för stadstrafik. Från förarhåll var ju oftast Scaniorna populärare av främst en orsak, de var mer att köra med, bättre acceleration helt enkelt!
Volvochassina hade ju å andra sidan fördelen att de gick att bygga större än t ex CR76 och CR110 som gärna upplevdes trånga(i bakdelen främst). Scanian gick ju inte heller att få med dörr bakom bakaxeln förrän CR112:an kom.

/GL

yngrot

Jo jag nog hålla med Niclas även om vi i Borås enbart hade Volvo nåja en CR76a hade vi men den såldes av till Malmö...Scania känns som bussen buss så att säga.. ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico


Mycket beror väl även på vad man är van vid överlag och framförallt vad man såg och vande sig vid under sin uppväxt. Sen bör man inte heller se så snävt på det hela för t.ex. en tysk eller en britt i vissa åldrar lär knappast se Scania som mer av en stadsbuss än Volvo.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bilomnibussen

Scania kändes väl för det mesta gedigna och välfungerande, trevlig styrservo och förnämliga bromsar. Volvo var väl mera åt s***ns-bastard-hållet, oljud, märkliga bromsar och allmänt grovkornigt.
Mvh Jan G

BD

Upplevde som passagerare att luftfjädringen i Scaniabussarna från  70-talet "hade svårt att bestämma sej".
Antagligen var nivåregleringssystemet felkonstruerat.