Gammal buss till salu på Blocket 11 januari

Startat av bilomnibussen, 20 februari 2009, 13:37:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! En Volvo B 513/ASJ är utannonserad på Blocket 11 januari.
www.blocket.se/vi/19785070.htm?ca=8_s
Plats: Ystad. Känner någon till denna buss?
Mvh jan g

Svoca

Citat från: bilomnibussen skrivet 20 februari 2009, 13:37:05 PM
Hej! En Volvo B 513/ASJ är utannonserad på Blocket 11 januari.
www.blocket.se/vi/19785070.htm?ca=8_s
Plats: Ystad. Känner någon till denna buss?
Mvh jan g
Lite fakta om denna buss:
R 468  Volvo B 513  ch nr 510-937  -47  karosseri: ASJ
36 sitt + 3 stå
Bes. 19/3-48
Reg. 5/4-48 på Mariestads Stadstrafik AB
Ombes. 19/5-52 39 sitt + 0 stå
Reg. 3/7-62 på Tage Thim, Mariestad (skrotare)
BRR 24/8-62
Avförd 1/9-65
Bussen har stått på ett, numera nedlagt, bilmuseum i trakten av Lidköping. Därefter har bussen sålts till en privatperson i Ystadstrakten. Denna person har annonserat ut bussen till försäljning på Blocket under jan 2009.

bilomnibussen

Hej! Tack för informationen! Tydligen hängde bussen ihop så pass att den kunde fraktas till Skåne. Jag förstår nu att det var den buss jag såg på bilmuseet för många år sedan. Då stod den utomhus och den åldrige museiägaren hade satt över plast och presenningsbitar på strategiska delar av taket, jag fick då intrycket att bussen stod och multnade.
Mvh Jan G

Svoca

Citat från: bilomnibussen skrivet 21 februari 2009, 09:43:08 AM
Hej! Tack för informationen! Tydligen hängde bussen ihop så pass att den kunde fraktas till Skåne. Jag förstår nu att det var den buss jag såg på bilmuseet för många år sedan. Då stod den utomhus och den åldrige museiägaren hade satt över plast och presenningsbitar på strategiska delar av taket, jag fick då intrycket att bussen stod och multnade.
Mvh Jan G
Stämmer att denna buss inte är i något vidare skick. I alla fall inte karosserimässigt. Man ska betänka att bussen togs ur trafik för 47 år sedan (!). Större delen av tiden sedan 1962 har bussen stått ute. En renovering är naturligtvis inte omöjlig, men karossen bör nog mer eller mindre "återuppbyggas".