HHJ busstrafik

Startat av Nils-Bertil, 17 februari 2009, 19:23:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nils-Bertil

Fick just en förfrågan, ja egentligen två, ang denna järnvägs  busstrafik (Helsingborg - Hässleholms järnväg).
Bussbolaget kan ha hetat Resesped och man gjorde ett försök att utkonkurera Ekebybuss.
Vi befinner oss då på 1930-talet.
Har någon uppgifter om detta bolag eller bilder på deras bussar så är jag tacksam.
Fråga 2 är - har någon bilder på bussar från Ekebybuss. Kanske det hette Ekeby Trafikförening redan då.

mvh
Nils-Bertil :)

NHK

Vad jag kan bidra med är att HHJ 1940-07-15 sålde fem bussar till SJ Biltrafik. (nr 514 - 518)

bilomnibussen

Hej! Ekeby Trafikförening startades redan omkring 1922 vill jag minnas. Resesped (tror namnet är förkortning av Resespedition) blev en svår konkurrent och gynnades av länsstyrelsen men fick ändå ge sig till sist i konkurrensen på linjen Ekeby-Helsingborg. Billesholmstraktens hembygdsförening har en ganska uttömmande artikel om detta i någon av sina skrifter, jag har den här någonstans och kan återkomma om vilken skrift det gäller. Jag är för egen del intresserad av bilder av Ekeby Trafikförenings bussar före 1927.
Mvh
Jan G

F-vagnen

Citat från: Nils-Bertil skrivet 17 februari 2009, 19:23:30 PM
Fick just en förfrågan, ja egentligen två, ang denna järnvägs  busstrafik (Helsingborg - Hässleholms järnväg).
Bussbolaget kan ha hetat Resesped och man gjorde ett försök att utkonkurera Ekebybuss.
Vi befinner oss då på 1930-talet.
Har någon uppgifter om detta bolag eller bilder på deras bussar så är jag tacksam.
Fråga 2 är - har någon bilder på bussar från Ekebybuss. Kanske det hette Ekeby Trafikförening redan då.

mvh
Nils-Bertil :)

Vad jag vet har SJ försökt konkurrera ut Ekeby Trafikföreningen med gratisbussar. Men Ekebyborna var smartare än så och stödde sitt eget bolag./ HSS-förare 239

BD

Citat från: F-vagnen skrivet 18 februari 2009, 21:37:37 PM
Vad jag vet har SJ försökt konkurrera ut Ekeby Trafikföreningen med gratisbussar. Men Ekebyborna var smartare än så och stödde sitt eget bolag./ HSS-förare 239

Du menar antagligen HHJ

bilomnibussen

Hej! Man kan läsa om konkurrensen mellan Resesped och Ekeby Trafikförening i artikeln "Ekeby Trafikförening u.p.a." i Billesholmstraktens Hembygdsförenings årsskrift 1984. Här framgår bl a att HHJ år 1934 gav upp kampen med trafikföreningen och sålde två av sina bussar till föreningen. I artikeln finns bilder av mera sentida bussar hos trafikföreningen, däremot inga av HHJ:s. Troligen går det att beställa skriften från Billesholmstraktens hembygdsförening i N.Wram. I annat fall maila mig.
Mvh Jan G