Scania Vetter

Startat av Hans Fredriksson, 03 februari 2009, 18:44:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Scania Vetter på depån Gräshagen i Jönköping.
Föraren är allt annat än en slashas.
Putsade skor, perfekt slipknut och serviceminded.


Niklas Bygdestam

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 03 februari 2009, 18:44:23 PM
Scania Vetter på depån Gräshagen i Jönköping.
Föraren är allt annat än en slashas.
Putsade skor, perfekt slipknut och serviceminded.



SJ-bussar är alltid trevliga :D

Är inte detta en av de Vetter som Scania faktiskt marknadsförde som helbyggda bussar?

Sedan är väl inte strålkastarna original? Det var väl från början ovala strålkastare? Vet inte om det var Hella eller något annat fabrikat. Men de här runda är väl inte original?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

De hade mycket riktigt ovala strålkastare som original.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 februari 2009, 19:58:20 PM
SJ-bussar är alltid trevliga :D

Är inte detta en av de Vetter som Scania faktiskt marknadsförde som helbyggda bussar?

Sedan är väl inte strålkastarna original? Det var väl från början ovala strålkastare? Vet inte om det var Hella eller något annat fabrikat. Men de här runda är väl inte original?

Jo, Scania marknadsförde dem som helbyggda: CR110T. Nio sådana såldes i Sverige, varav SJ köpte tre: 1258-1260.
Vid SJ åtminstone ansågs dessa bussar mycket svårkörda och det var vanligen bara vissa utvalda och särskilt utbildade förare som fick köra dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Knut Nord var en förare som fick köra Scania Vetter.
Järnvägstorget i Jönköping. Sista tjänstgöringsdagen före pensioneringen.


Ola Almquist

Det här var ju kul! Då kan man hitta bilder på hela serien 1258 - 1260. Olika front på samtliga. Bilden på 1259 verkar vara äldst.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=3935.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5616.0

M.v.h.
Ola

Ola Almquist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 februari 2009, 23:11:48 PM
Du menar bilden på 1260 gissar jag?  den på 1259 är tagen bara ett par månader innan bussen ställdes av.

Hjärnsläpp! Jag menar 1258. Den har F-skylten kvar på bilden.

M.v.h.
Ola

bilomnibussen

Bestod det svårkörda i att den hade tryckluftmanövrerad växellåda med lång spak? Det var ju vissa preludier som erfordrades för att apparaten skulle fungera, t ex 7 kg:s tryck för att lägga i backen tror jag mig ha hört. GDG:s fd NBJ:s ScaniaVetter fick med tiden en vanlig automatlåda som hos de vanliga CR 110:orna. Men även en del av dessa hade den ovannämnda växellådan.
Mvh Jan G

Niklas Bygdestam

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 03 februari 2009, 18:44:23 PM
Scania Vetter på depån Gräshagen i Jönköping.
Föraren är allt annat än en slashas.
Putsade skor, perfekt slipknut och serviceminded.



Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 oktober 2007, 16:10:45 PM




Varför har varje Vetter-buss hos SJ haft varsin egen front? Har de reparetats efter skador? Eller finns det någon annan anledning?

Jag misstänker att Staffans bild, dvs den nedre bilden visar en Vetter hos SJ i originalskick. Kan detta stämma?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hans Fredriksson

#9
Vill minnas att det ägde rum en olycka på gamla R40 backen ned mot Ulricehamn. Framhjulen  tappade "fotfästet" och bussen for in nån trädgårdsodling.
Det visade sig att bussen var lätt fram och svårkörd.

bilomnibussen

Jag visste aldrig vad det var för automatlåda men växelvredet var detsamma som i stadsbussarna CR 110.
Mvh Jan G

Ola Almquist

GDG 2000 blev alltså den som finns på bild i denna tråd om jag förstått saken rätt:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6920.0

M.v.h.
Ola

j-a

Kanske någon har den på bild i GDG utseendet också? :)

bilomnibussen

Stämmer! Hos NBJ användes den bl a ofta till deras regelbundna Ålandsresor. Bussen var med på färjan men var svår att komma på och av med eftersom den var så låg baktill. Fick köras på plankor. Vid ett tillfälle hade oljepluggen skadats. Hemresan gick bra men nästa morgon fann folket i bussgaraget att motorn var tömd på olja.

Jag körde den tre dagar i sträck hos GDG på linjen 3 Ludvika-Borlänge (-Falun). Man fick stanna lite framför resenärerna på hållplatserna, i annat fall klappade man till dem med den utåtgående framdörren.

Den första Scania-Vetter-bussen i Sverige? (Först demobuss) hade chassinr 540.915, årsmod 1968, regnummer T 269 21 mars 1969 reg på Uppsala-Skogs-Tibble Trafik AB, Nygatan 47, c/o AB Omnibus, Örebro. Första besiktning Flen 24 jan 1969. Den 24 mars 1969 till A 859. 51 pass i beställningstrafik och 49 i linjetrafik. Tydligen var det något dribbel mellan återförsäljare eller något som gjorde att de registrerade den i Örebro i tre dagar.

Mvh jan G

Christian Ljunggren

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 03 februari 2009, 18:44:23 PM
Scania Vetter på depån Gräshagen i Jönköping.
Föraren är allt annat än en slashas.
Putsade skor, perfekt slipknut och serviceminded.




Verkligen diggabelt!
Föraren är ju också välklädd i riktig uniform, vilket var brukligt på den tiden.
Slips krävdes t e x alltid!
Eller hur Ödlund?

Mvh

Chistian