Huvudmeny

Büssingfråga

Startat av Peter Rost, 29 juli 2007, 19:31:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Hej !

När  togs  H27  ur  trafik  i  Hornsberg, var  det  före  1975? Och  hur  var  dessa  att  köra?

Mvh
Peter

Björn Forslund

Enligt mina noteringar slopades H27 1973-74. De sista låg på Demonteringar i början av 1975 har jag för mig.

Niklas Bygdestam

Vad var detta för sorts Büssing?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Bûssing Senator 12R levererade 1964, i vänsterutförande, men förberedda för högertrafik genom färdiga dörröppningar mm.  De var 35 st och ganska lika H32 från 1967, bortsett från att de hade enkel framdörr. Samma trötta 150 hk förkammardiesel som H32.

Ingwar Åfeldt

Büssing ansågs vara rent skräp när de användes på personalturerna till och från Musköbasen på 70-talet. Vi som var placerade i Ösmo och Nynäshamn och körde CF med 190 hp motor eller (ännu värre) H46 med 260 hp avskydde de tillfällen när någon Büssingförare var för snabb vid avgångstid från basen och lyckades tränga sig före till tunneln. Ned i Muskötunneln och sedan uppför på andra sidan klarade dessa Büssing inte mer än 20-25 km/h i den branta stigningen. De flesta Büssingförare insåg dock sina vagnars begränsing och lät oss köra först.

M v h
Ingwar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 29 juli 2007, 20:56:38 PM
Büssing ansågs vara rent skräp när de användes på personalturerna till och från Musköbasen på 70-talet. Vi som var placerade i Ösmo och Nynäshamn och körde CF med 190 hp motor eller (ännu värre) H46 med 260 hp avskydde de tillfällen när någon Büssingförare var för snabb vid avgångstid från basen och lyckades tränga sig före till tunneln. Ned i Muskötunneln och sedan uppför på andra sidan klarade dessa Büssing inte mer än 20-25 km/h i den branta stigningen. De flesta Büssingförare insåg dock sina vagnars begränsing och lät oss köra först.

M v h
Ingwar

Jo, fast det var H32 som användes i dessa turer. Vanligen gamla flygbussar till och med. Men Büssing var det och jag kan bara intyga det Ingwar skriver. Inte för att jag körde buss i Ösmo men det fanns en avgång på linje 840 från Jordbro Västerbommen till stationen. Denna avgick 07.50, vilket innebar att det var lagom för att hinna med pendeln 07.56. Det var bara det att den skulle avgå 07.50 men ofta kom den inte i väg förrän fram emot 07.55 - och då missade man pendeln.
Vad har nu detta med saken att göra? Jo, den här turen (som oftast utgjordes av H46 Scania CR110S) tommade från Muskö och var föraren det minsta sen därifrån så fick han en av dessa Büssingar före sig. Och det var då avgången blev sen från Västerbommen. Att komma förbi dem var sedan inte det lättaste på den kurviga och tättrafikerade Nynäsvägen.
Inte blev det bättre av att det fanns en käring som brukade åka med den här avgången från Lundaskolan (hållplatsen efter Västerbommen) och skulle ha en lång diskussion med föraren var gång han var det minsta försenad. Så lika många gånger missade jag pendeln på grund av henne som på grund av de där förb-de Büssingarna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Angående H27 får jag revidera mitt svar lite, de sista tre verkar ha slopats 1977.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 juli 2007, 23:27:26 PM
Angående H27 får jag revidera mitt svar lite, de sista tre verkar ha slopats 1977.

Fast en del av dem fick ett fortsatt liv i Halmstad, Trollhättan och Örebro. Så värst långvarigt lär det dock inte ha blivit. De i Örebro avställdes 1977 liksom flertalet i Trollhättan. Men en blev kvar där till 1979.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Klint

Vad var skillnaden på H25 och H27?
H25 hade smalare framaxel men i övrigt? Kanske olika motorer...?

Björn Forslund

Båda var Büssing Senator 12R och hade samma U7-motor. Det fanns några exteriöra skillnader, och antalet stolar skiljde sig. Säkert fanns det andra tekniska skillnader eftersom det skilde sig några år mellan dem.