På tur över västra Skåneslätten [12 bilder]

Startat av Marc, 29 juli 2007, 10:01:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Som jag skrev i tidigare inlägg for jag likt en skadeskjuten kråka genom olika delar av Skåne (och dess omedelbara närhet) förra veckan. Trevligt med en liten minisemester i ett område som annars mer ofta än sällan räknas som ett transitland på väg söderut.


Resan tog sin start med en Baby-737 till Ängelholms Flygplats och vidare med Bergkvaras flygbuss in till Knutpunkten. Bussen heter 279 och inget annat! Felskrivet av mig...


Helsingborg bjöd på en lugn och stilla morgon. En blå lastbil från Espenssons passade dock på att förfölja mig denna morgon. Dock med fel förare!


En blick på Landskronas fina trådbussar, jovisst tråden var där och en buss finns på bilden. Tyvärr var de inte speciellt sammalänkade!


Next stop: Teckomatorp. Arriva 6175 fungerar som "Tågersättning till Kävlinge".


Eslöv har tydligen blivit ett tillhåll för bussfotografer på sista tiden. Nåja, så mycket trafik finns där väl inte? Ang. bussen th i bild så är det för mig Veolia 772!?


I Höör fanns inte så mycket att titta på heller. Eller? Ja det beror nog på hur man ser saken.. ;)

Från Hörby kommer inga bilder, då jag där kom i samtal med en förare från ett större företag. Han yppade orden "Jag höll på att klappa till kärringj-n" i samtalet, efter att en skröplig dam inte funnit stoppknappen då hon skulle av. En av flera tabbar under en resa på 20 min, blev ett fint brev från mig till det aktuella företaget. Vill inte trampa någon på tårna, men generellt kändes det som om både yrkeskompetens och skicklighet hos mången förare i Skåne var låg. Det är faktiskt människor vi transporterar :-\


Så var det dags för lunch i Lund.
Säger som det brukar stå på skyltar: "Låt chauffören stänga luckan!!"
Tycker resenären gör helt rätt i att äta upp sin tågplusbiljett! Smaklig måltid!


Klågerup är väl inte heller det vanligaste stället för bussfotografering, inte den bästa bilden heller kanske?


Trelleborg Övre var mer aktivitet än vad jag trott på eftermiddagen. Även om de flesta bussarna mest verkade hålla på med att ta rast och vila.


Falsterbo Strandbad, ändhållplats och även närmaste hållpats till Falsterbo Horse Show som besöktes under eftermiddagen.


När kvällen föll var det dags för reträtt mot Malmö och landsflykt över bron mot Køge havn. Vad man kan göra där blir dock ett annat inlägg!




Niclas Rosenius



    Lika snyggt och trevligt att både se och läsa det du varit med om, Marc  8)

   MVH Niclas

Fredrik Gelin

Citat från: Marc skrivet 29 juli 2007, 10:01:35 AM

Så var det dags för lunch i Lund.
Säger som det brukar stå på skyltar: "Låt chauffören stänga luckan!!"
Tycker resenären gör helt rätt i att äta upp sin tågplusbiljett! Smaklig måltid!

Klockrent, kunde inte sagt det bättre själv!  ;D
//Fredrik

aps

En mycket trevlig reseberättelse! Gärna mer sådant här i forumet. :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Marc

Kul att det uppskattas!
Resan fortsätter lite senare...

Simon Bertilsson

#6
Trevligt bildreportage med stor variation. Det tycker vi om (räknar inte tio bilder på bussar med olika nummer på samma plats, som variation ;)).
Något som ger sådana här bildreportage mer liv och gör dem mer intressanta, är när man som du skriver en liten anekdot till en del av bilderna.  :)

Citat från: Marc skrivet 29 juli 2007, 10:01:35 AM
Som jag skrev i tidigare inlägg for jag likt en skadeskjuten kråka genom olika delar av Skåne (och dess omedelbara närhet) förra veckan. Trevligt med en liten minisemester i ett område som annars mer ofta än sällan räknas som ett transitland på väg söderut.


Helsingborg bjöd på en lugn och stilla morgon. En blå lastbil från Espenssons passade dock på att förfölja mig denna morgon. Dock med fel förare!

Du måste ha sett Jan-Åke som kör min insatstur!  ;)
Lastbilens reg-plåt borde vara RGPxxx

Citat från: Marc skrivet 29 juli 2007, 10:01:35 AM

I Höör fanns inte så mycket att titta på heller. Eller? Ja det beror nog på hur man ser saken.. ;)


Inte i vanliga fall nej, men du har ju lyckats fånga en del. Sen kompletterar du ju huvudmotivet bra, med en buss på min linje 470.  8)

Marc

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 juli 2007, 12:32:22 PM
Du måste ha sett Jan-Åke som kör min insatstur!  ;)
Lastbilens reg-plåt borde vara RGPxxx


Tack Tack!
RGP kan stämma, svart runt höger strålkastare. Den jagade mig även i Landskronas hamn!

Simon Bertilsson

Citat från: Marc skrivet 29 juli 2007, 13:12:03 PM
Tack Tack!
RGP kan stämma, svart runt höger strålkastare. Den jagade mig även i Landskronas hamn!
Då är det den, och nämnda förare! :)

Möllers

Mycket trevligt vad har du för kamera om man får fråga  :)