Lite frågor om Säffle

Startat av Niklas Bygdestam, 28 juli 2007, 21:44:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Lika bra att försöka reda ut ett par saker som jag aldrig riktigt vetat exakt hur det ligger till med utan bara haft lite difusa aningar om under flera år. Det gäller Säffle

Den typiska klassiska Säfflen av den typ som levererades under 1970- och början av 1980-talet kom visst under tidigt 1970-tal. Men exakt vilket år kom de allra första? Den äldsta jag sett har varit från 1972 men fanns dessa redan 1971?

Äldre har vikdörrar och nyare har bladdörrar. Var det en ren övergång från vikdörrar till bladdörrar eller hade man en tid på ett par år där de tillverkades parallellt? En skribent här i Buss Snack säger att det fanns Säffle med bladdörrar 1978 medan en annan påstår att det var 1980 som man övergick till bladdörrar. Kan båda ha rätt på sitt sätt eftersom det kanske tillverkades båda varianterna under ett eller ett par år?

Bakrutan har jag också funderat på. De allra nyaste har hel bakruta som är lite smalare än de tidigare som har en delad lite större bakruta. Vilket år genomfördes denna ändring?

Ledbussar av denna typ verkar ha införts alldeles i slutet innan 80-talsgenerationen (ändrad front) avlöste dessa. Men vilket år kom den första ledbussen? Fanns det ledbussar av denna typ som inte var SL?

Jag har tyvärr varit dålig på att följa Säffles utveckling på grund av att antalet Säffle i Uppsala alltid har varit ganska begränsat om ni undrar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson

Denna karossversion kom 1968 och tillverkades fram till 1974:


Den ersattes av denna version: (båda fanns med bladdörrar)


Den senare varianten tillverkades i princip fram till 1992 med diverse modifieringar av front- och bakparti.
Ledbussar med Säfflekaross kom 1979/1980 i o m introduktionen av Volvo B10M.

/GL

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 28 juli 2007, 22:06:34 PM



Den senare varianten tillverkades i princip fram till 1992 med diverse modifieringar av front- och bakparti.
Ledbussar med Säfflekaross kom 1979/1980 i o m introduktionen av Volvo B10M.

/GL


Tack för en del svar! Men den här senare varianten fanns alltså före 1974. Den fanns åtminstone 1972, men jag undrar om den fanns 1971 i form av någon prototyp?

Jag tror det var 1983 som man gjorde en ändring i form av att skyltskåpen och fronten ändrades något. De jag tänker på är alltså de som tillverkats från 1970-talets början fram till 1982, dvs före ändringen till 80-talsfronten kom

Det verkar som om bladdörrar fanns som alternativ till vikdörrar länge. Sedan slutade man alltså med vikdörrar och bara hade bladdörrar. När kan då sista bussen ha tillverkats med vikdörrar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson

Det finns en prototyp med årsmodell -73 som jag visat bild på tidigare. Karossen förnyades samtidigt som B58-chassit förnyades 1974/75 (invändigt märktes det med nya fyrkantiga instrumentpanelen).

/GL

Jonas Gustafsson

#4
Men B59 kom väl med den nya Säfflekarossen redan 1972 eller t o m redan sent 1971 (GS 701 var väl från 1971 om jag inte minns fel, orkar inte rota fram mina anteckningar)?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 29 juli 2007, 02:25:41 AM
Men B59 kom väl med det nya Säfflechassit redan 1972 eller t o m redan sent 1971 (GS 701 var väl från 1971 om jag inte minns fel, orkar inte rota fram mina anteckningar)?
//Jonas G



Jag har en förmåga att blanda in Uppsala i många av mina inlägg. Dessvärre blir det inget undantag nu ;D

Jag vet nämligen att man i Uppsala hösten 1972 provkörde en buss som såg ut som på bilden fast den var visst SL-lackad. Den bussen är alltså tillverkad senast 1972, eller möjligen till och med 1971? Kan det vara en prototyp? Var det en buss med årsmodell 1973 fast den tillverkades redan 1972?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson

Visst, ni har helt rätt, båda två!
B59:an kom med den nyare karossen redan från början, dvs 1972.
Om de första hade den nya instrumenteringen vet jag faktiskt inte men det borde ha varit så.
Förändringarna på B58:an/linjevagnskarossen skedde inte förrän 1974/75.

Mvh Greger L

Kim

Nässjö Omnibusstrafik fik en Volvo B59 Säffle i 1971.

Ersa

Heter Säffles karosser något särskilt?
Det finns ju de båda på Gregers bilder, samt "svartfronten". Sedan den nya metallfronten med gamla blinkers följt av samma front med nya dubbla små blinkers. Därefter 2000 och 2000NL? Svårt att hålla redda på alla...  :(

Cero

Citat från: Greger Larsson skrivet 29 juli 2007, 11:02:17 AM
Visst, ni har helt rätt, båda två!
B59:an kom med den nyare karossen redan från början, dvs 1972.
Om de första hade den nya instrumenteringen vet jag faktiskt inte men det borde ha varit så.
Förändringarna på B58:an/linjevagnskarossen skedde inte förrän 1974/75.

Mvh Greger L

Den första serien B59 som levererades till SL hade en äldre typ av instrumentpanel. Vad jag kan minnas dock inte samma som B58:orna.

/Cero