Vad gäller i EU för B-reggning av buss?

Startat av Trier, 26 juli 2007, 10:42:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trier

Man ser ju ibland bussar till salu där det står att man får köra dom på B-körkort. Och det handlar väl mest om att det är max åtta passagerare i ett sådant fordon.

Men får man fortfarande regga en buss som en personbil? Och vad gäller i EU? Och vad gäller med körtider etc.

Om jag nångång vinner på lotto, kan jag då köpa mig en 431'a och bygga om till sommarstuga och sen själv köra raka vägen till Rimini utan att rasta? (Bortsett från det väldigt okloka i det...;))

Någon som har koll?

//Mr T

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trier skrivet 26 juli 2007, 10:42:20 AM
Man ser ju ibland bussar till salu där det står att man får köra dom på B-körkort. Och det handlar väl mest om att det är max åtta passagerare i ett sådant fordon.

Men får man fortfarande regga en buss som en personbil? Och vad gäller i EU? Och vad gäller med körtider etc.

Om jag nångång vinner på lotto, kan jag då köpa mig en 431'a och bygga om till sommarstuga och sen själv köra raka vägen till Rimini utan att rasta? (Bortsett från det väldigt okloka i det...;))

Någon som har koll?

//Mr T

Detta har diskuterats förut och med reservation för minnesfel:
Förutsättningen är att du har haft B-körkort oavbrutet sedan 1996. Det får inte ha varit indraget någon period sedan dess. Rätten att köra husbuss (husbil egentligen) med B-körkort gäller bara inom Sverige.
Observera att regeln inte gäller för körkort utfärdade efter 1996 och inte heller kommer att göra det. Det är alltså inte 10 år eller så som är gränsen.
Du får inte köra den kommersiellt, till vilket också räknas att hyra ut den. Kort sagt, det gäller samma regler som för din egen privata personbil. Och där avgör du ju själv dina kör- och vilotidsregler.
En annan intressant fråga är - om man nu uppfyller kraven - får köra ett sådant här fordon i 110 km/tim på motorväg. Och om man får köra in där busstrafik är förbjuden.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Elmheden

Menar du här i nya forumet? Hittar inget iaf.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juli 2007, 21:17:35 PM
Ok!

Skumt!  Kan jag ha skrivit det i något annat forum?

Kollar upp det.

Annars finns upplysningar på Vägverkets hemsida.

//Lars

Visst var det här du skrev det. Längst ned i denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1656.0. Eller längst upp om man har ändrat i sin profil så att det nyaste kommer först.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trier

Tack för bra information!

Men jag kan inte hävda att jag förstår helt hur dom tänkt när de skapat nuvarande regler. ;)

Nåväl, om B-reggningen inte gäller i utlandet så faller idén lite grand kan jag känna. Annars hade det nog varit ganska trevligt att göra europa med t ex en gammal Setra 211 eller nåt liknande. Men det är inte lika roligt om jag måste köra själv hela tiden...

Må väl!

//Mr T

PB66

Hej alla!!
Har en Scania-Vabis BF från 1967 som är personbilsreggad och jag har endast B-behörighet!
Har precis kommit hem från en Tysklandsresa med bussen.
Tänkte tipsa om lite bra dokumentation att ta med på resor för att visa eventuella poliser  ;)

Under PDF-fliken så är det bara att ladda hem körkortsdokumentationen på dom språk man behöver!!

På sidan 24 i den svenska översättningen (lite olika beroende på språk) står det i klartext.

http://bookshop.europa.eu/eGetRecords?Template=Test_EUB/en_publication_details&UID=134476

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2007, 10:56:09 AM
Detta har diskuterats förut och med reservation för minnesfel:
Förutsättningen är att du har haft B-körkort oavbrutet sedan 1996. Det får inte ha varit indraget någon period sedan dess. Rätten att köra husbuss (husbil egentligen) med B-körkort gäller bara inom Sverige.
Observera att regeln inte gäller för körkort utfärdade efter 1996 och inte heller kommer att göra det. Det är alltså inte 10 år eller så som är gränsen.
Du får inte köra den kommersiellt, till vilket också räknas att hyra ut den. Kort sagt, det gäller samma regler som för din egen privata personbil. Och där avgör du ju själv dina kör- och vilotidsregler.
En annan intressant fråga är - om man nu uppfyller kraven - får köra ett sådant här fordon i 110 km/tim på motorväg. Och om man får köra in där busstrafik är förbjuden.
Så om man har haft ett indraget körkort (som jag) så kan man glömma att köpa en husbuss över huvudtaget? Det skulle jag ju haft med i skadeståndskravet.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Lulebjörnen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juli 2007, 23:23:24 PM
Om B körkortet varit återkallat efter 1996 ja.
Men det gäller ju inte om du har C kort och en lb reggad husbuss.

F.ö så kan det tydligen uppstå problem med Personbilar klass 2 för de som har B körkort utfärdade efter 1996 men som f.ö har komplett behörighet BECEDE, ett sådant fordon får nämligen enbart föras av förare med B körkort enligt de äldre reglerna, C behörighet gäller ej eftersom det är en personbil.

//Lars
Nu   hänger   jag   inte   med    riktigt...har komplett BECEDE - och får inte köra personbil klass 2  ??? ...

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juli 2007, 23:23:24 PM
Om B körkortet varit återkallat efter 1996 ja.
Men det gäller ju inte om du har C kort och en lb reggad husbuss.

F.ö så kan det tydligen uppstå problem med Personbilar klass 2 för de som har B körkort utfärdade efter 1996 men som f.ö har komplett behörighet BECEDE, ett sådant fordon får nämligen enbart föras av förare med B körkort enligt de äldre reglerna, C behörighet gäller ej eftersom det är en personbil.

//Lars
Alltså, detta verkar luddigt. Hur kan man ändra regler så att äldre innehavare inte får köra en personbil klass 2?

Jag har (i normala fall) BD-behörighet. Då borde jag väl få köra en buss om den är en buss oavsett registrering? Bussen blir väl inte mindre och lättare att köra bara för att man reggar om den? Jag vill inte möta/åka en buss som körs av någon som inte har D-behörighet oavsett registrering. Vad är det för yrskallar som stiftar sådana regler??  :-X
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Nilsson

Vår förening sålde nyligen vår gamla buss som numera hör hemma i race- och husbilssegmentet. Jag skötte försäljningen och fick många frågor om detta med personbilsregistrering, frågor som jag inte kunde besvara. Flera har fått svar genom det här eminenta forumet, men jag har en till. Hur stor årlig vinning gör man ungefärligen på att regga en 12-meters 12-tonsbuss som personbil och inte som buss eller lastbil?

Jan