Vagntyper på landsbygden !!

Startat av at1981, 23 juli 2007, 00:28:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hej!


Är det bara i Stockholms län det förekommer icke regionala bussar på landsortslinjer (där restiden är minst 1h enkel väg)?

--- Om Stockholms län är "unikt" på detta negativt sätt så bör SL i sådana fall ställa högra krav på sina entreprenörer så att bussar med regional standard verkligen används på landsbygden i så hög utsträckning som möjligt.

Det blir till att anpassa vagnomloppen så att det kan förverkligas även i Stockholms län med regionalvagnar på landsortslinjer i större utsträckning än i nutid. I nutid används bussar med regional standard på förortslinjer medan det samtidigt används icke regionala vagnar på landsortslinjer, så där kan entreprenörerna i SL:s regi göra en liten ommöblering.

Nu är det ju inte entreprenörernas fel för dom följer bara de regler huvudmannen ställer på dem, så det är upp till huvudmannen, i det här fallet SL att ställa högre krav och sedan får entreprenörerna i så hög utsträckning som möjligt försöka anpassa sig.


MVH Alexander T !! !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

M224

Är det inte så att det är SL som mer eller mindre tvingar Swebus/Busslink att köpa lågentrébussar? Jag tycker själv att det är helt otroligt knäppt att köra innerstadsbussar på linjer som ex 727, 729, 783 m.f.l. Men jag förstår om Swebus och Busslink kör med dom på långa linjer ut i landsbygden när dom inte får köpa normalgolvsbussar längre. Så har jag förstått saken, jag kanske har fel. Isf undrar jag varför inte Swebus och Busslink köper normalgolvsbussar längre.

Ersa

SL vill ha lågentrébussar överallt. Först ut blir hela Nynäshamns landsbygd.  >:(

Zella

Det är väll tack vare det dära med att allt ska vara handikappsanpassat etc...

Kristian

Citat från: Verspieder skrivet 23 juli 2007, 14:06:51 PM
SL vill ha lågentrébussar överallt. Först ut blir hela Nynäshamns landsbygd.  >:(
Urbota korkat! >:( Varför skall alla drabbas för att en liten del som åker buss har svårt för att gå upp för tre trappsteg? Tur att man har bil så man kan åka till tåget...

Magnus_J

Citat från: Kristian skrivet 23 juli 2007, 19:39:08 PM
Urbota korkat! >:( Varför skall alla drabbas för att en liten del som åker buss har svårt för att gå upp för tre trappsteg? Tur att man har bil så man kan åka till tåget...

ibland spelar det ingen roll om det bara är 5 cm kant så tar sig vissa upp med en maraton insats och sen får man sen sur blick för man inte sänkt nigningen mer. Det går liksom inte pumpa ur luften i hjulen.

brukar fundera över varför de med färdtjänstkort får åka gratis på Buss men betala på taxi ?!
en del har inte i lokaltrafiken att göra,

at1981

Hejsan!


Om nu SL beslutat sig för att satsa på lågentré så kan ju även dom i sin tur ha hög komfort med höga säten och gardiner som t.ex. Busslink 6648 (B9S).

Bussar med hög komfort, vare sig det är lågentré eller inte tycker jag ska va obligatoriskt på långlinjer ute på landsbygden. Jag fick åka med Busslink 6307 från Ellan till Stockholm och där fanns det inga höga säten och gardiner vilket jag tycker var skamligt med tanke på linjens längd.

Ska man ändå ha lågentré av Scania, Volvo och MAN eller vad de tnu kan tänkas va för fabrikat så tycker jag SL ska tänka lite komfortmedvetet och inte köpa in billigast möjliga alternativ.

Jag har ingen aning, men det känns som att SL är ensamt om att i Sverige ha bussar med normal standard (låga säten utan gardiner) på långlinjer ute på landsbygden.


Men just nu för tillfället när det finns alternativ med vanliga bussar med trapp-entré som har högre komfort gentemot lågentré som inte har högre komfort så borde lite omprioriteringar göras. Entreprenörerna har ju inga direkta krav från SL så det är inte deras fel utan det är SL som är huvudmannen som bär ansvaret för alltsammans.


Den där lågentré-trenden i sig kanske kommer sprida sig i sveariket med tiden.
_________________
MVH Alexander från Värmdö
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Jo

Citat från: at1981 skrivet 28 juli 2007, 21:23:43 PM
Jag har ingen aning, men det känns som att SL är ensamt om att i Sverige ha bussar med normal standard (låga säten utan gardiner) på långlinjer ute på landsbygden.

I Blekinge har man i och för sig både AC, läslampor och gardiner men maken till obekväma säten och högljudda bussar får man leta efter.

Yujin Zhang

Vi kan väl kontra med den här:


En höggolvsvagn på Nynäshamns stadstrafik (linje 854) som har f.ö. lågentrékarv.  :o
Kan det handla om ren slarv av Busslink Ösmo? Med tanke på att hälften av deras vagnpark har åtminstone lågentré så borde det inte vara så svårt att skaffa en lågentré (ev låggolv) vagn till linje 854 på en lördag.  ???

Simon Bertilsson

#9
Citat från: Kristian skrivet 23 juli 2007, 19:39:08 PM
Urbota korkat! >:( Varför skall alla drabbas för att en liten del som åker buss har svårt för att gå upp för tre trappsteg? Tur att man har bil så man kan åka till tåget...

Drabbas?
Vem sa att man inte kan bygga bekväma bussar med låggolv fram?
Man (de som går på pendlarna Malmö - Lund), Vega, Volvo Säffle är några exempel på bekväma låggolvsbussar. Om man vill sitta högt, så går man helt enkelt bakåt.

Vad gnäller ni på?  >:(

Vad beträffar gardiner, så känns det rätt ur tiden. Vilka moderna personbilar, tåg och bussar har det nu för tiden? De blir ändå bara vandaliserade förr eller senare...

homer

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 juli 2007, 17:41:26 PM
Vad beträffar gardiner, så känns det rätt ur tiden. Vilka moderna personbilar, tåg och bussar har det nu för tiden? De blir ändå bara vandaliserade förr eller senare...

Vad beträffas gardiner har de en funktion när solen lyser.


Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 juli 2007, 17:41:26 PM
Volvo Säffle är några exempel på bekväma låggolvsbussar
Tillåt mig tveka

Maven

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 juli 2007, 17:41:26 PM
Vad beträffar gardiner, så känns det rätt ur tiden. Vilka moderna personbilar, tåg och bussar har det nu för tiden? De blir ändå bara vandaliserade förr eller senare...

Moderna tåg, utom pendeltåg, brukar väl ha gardiner? Ofta av rullgardinstyp som man drar ner.

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juli 2007, 17:46:23 PM
Krav på lågentré from tdt skiftet i augusti.

//Lars
Hm...tittade genom linje 854s tidtabell och redan från augusti 2004 har linjen haft "handikapptecken" på tidtabellens början (t. höger), men det finns ingen förklaring till vad den betyder (antaligen att linjen körs med låggolvsbussar), men för att vara säker grävde jag lite djupare i källaren och hittade tidtabell för Stockholm innerstad som gällde från aug 2001 resp. aug 2003.

På aug 2001s tidtabell finns texten "låg in" brevid linjenummer och nästa spalt står: "Linjen trafikeras med lågentrébussar."

På aug 2003s tidtabell kom två tecken, en som liknar dagens tecken och andra med rullstoll och som förklaring står det:
"Linjen trafikeras alltid med bussar som har lågt golv" resp.
"Linjen trafikeras alltid med bussar som har ramp för rullstolar".

Även på linjebeskrivning för 854 står det " Lågentrébuss. Vissa förstärkningsavgångar ledbuss, ej låggolvskrav." (den avgången jag fotade kan knappast räknas som förstärkningsavgång).

Så vadå? Finns det ingen lågentrékrav på 854 trots handikapptecken finns med på tidtabellen?  ???

Jesper Åberg

Lågentrékravet gäller på vissa linjer vid trafikstart, medan andra först har kravet fr. o. m. 2009 i Nynäshamn. Dessutom var det inte en enda regionbusslinje i Nynäshamn, utan definitionen landsbygds- och tätortsbuss, varpå inget krav på AC eller gardiner.

Regionbussarna i de fall det är krav, får inte vara låggolv om de trafikerar motorväg enligt SL...

Björn Forslund

Ibland ser man en 54-ledvagn på 854:an. Har nog med omloppen att göra.