Fd Kalmarvagnar i Gävle [Bilder]

Startat av Jonathan W, 03 januari 2009, 00:14:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonathan W

















Till sist en buss som också rullat i Kalmar, men kommer väl inte i trafik något mer?


Peter G

Undrar bara har inte en av dom vagnarna rullat i umeå i Sommras?

bussgrabben


Stefan P

Hej

Finns inte 5401 i Tierp?

mvh Stefan P

Jonathan W


Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

bussgrabben

Precis! Men jag tror den står kvar på garaget i Umeå.

Buss-Anders

Kan bara gratulera Gävle som har fått våra fina Volvostadsbussar!

Förmodligen så har de genomgått en rejäl ansiktslyftning efter så där en 65-70.000 mil.
Visst klagade vi på dem ibland men så här efteråt så kan vi konstatera att de var bra, mycket bra.
De var otroligt lättkörda och det var lätta att hålla tidtabellen med dem.
De var lite skamfilade en del av dem och inte så fräscha invändigt det ska erkännas.
Men de gick bra!
De växlade och accelererade snabbt. Bromsarna var av en bra typ som gjorde det lätt att göra det mjukt för passagerarna. En bra retarder gör det lätt att "lättbromsa".Dörrarna stängde snabbt utan krångel. Volvos innerbackspeglar för att hålla koll på passagerarna är otroligt mycket bättre anpassade för uppgiften än MAN små dåliga speglar.
De var sammanfattningsvis lätta att arbeta med helt enkelt.

Nu har vi fått MAN i stan. ...... både diesel och gas.....
Dieslarna går bra men gasbussarna hackar en hel del några av dem.
Toppfarten uppgår till 80-82 km. Vi kör ju också en del landsvägssträckor med dem  på några linjer  så då hade vi behövt Volvos 90 km/h.
Men det mest påtagliga är att Volvo och MAN har tydligen helt olika syn på vad som är en bra föraremiljö.
Volvos är funktionell, rymlig med plats för stora och långa chaufförer och en förarväska.
Säkerhetsmässigt så är Volvos mycket bättre med bättre backspeglar, bredare gardin, en rejäl podester som man ser bra ifrån och som bidrar till att man sitter närmare taket vilket minskar bländningen när solen kan irritera. Att sitta nere på golvet på gasbussarna är inget vidare.

Det har varit mycket krångel med MAN´s dörrar  i början som berodde på fel i mjukvaran. Det är i stort sett avhjälpt.
Skyltningen som inte beror på MAN har också krånglat rejält men är i stort sett avhjälpt det också. Men företaget som leverade skyltningssystement till KLT har gått i konkurs. Några skyltar fungerar alltså fortfarande inte.

Kassaväskan sitter långt ner på dörren vilket gör att man måste böja sig ner vilket är helt idiotiskt.
Tungjobbar och tar längre tid.
De var inte försedda med hållare  och lampa till körspecen när de kom och gasbussarna saknar det fortfarande.
Undrar vad det kan bero på? Får man vad man betalar för helt enkelt... jag vet inte.

Så småningom så är väl MAN-bussarna förhoppningsvis rejält intrimmade och omändrade till det bättre. Men det går inte att ändra som man vill inte. MAN måste väl godkänna alla omändringar kan jag tro.

Våra nya MAN landsvägsbussar går mycket bra och är bra att köra men förarmiljön i dem är ännu snålare och gör det inte lättare. Bara att konstatera att kassaväskan nu nästan står på golvet. Att ha en förarväska bredvid sig är omöjligt utan den måste stoppas ner framme  längst ner i en lucka under en löstagbar hylla. Där får man knö ner den. Långa chaufförer måste ha det otroligt svårt i dessa bussar.

Kan det vara en så otrolig prisskillnad på en MAN och en Volvo så man väljer MAN? Tydligen...

Kan bara konstatera att Volvo är bättre ...mycket bättre så grattis Gävle...!

Undrar just vad Gävleförarna tycker om våra gamla bussar...??


Mvh
Buss-Anders

AO

Tror nog dessa bussar är populära bland förarna. Bussarna är ute väldigt ofta iaf. De flesta brukar vara i trafik även på helgerna. Fast de förare jag pratat med tycker fortfarande att deras 8700 är de bästa de har. Några förare som redan börjat prata om att de blir tråkigt om alla försvinner iom nya avtalet från 2010.

Ersa

Detta är väldigt trevliga vagnar. I Umeå var de mycket populära bland pensionärerna på linje 83 & 84 då de hade barnvagnsplats (rullatorplats) på båda sidor, både som en gammal vanlig Säffle samt som B9S. Tyvärr föll dem på att de saknade AC, annars hade vi kanske kunnat behålla 4 st för just linje 83 & 84 i Umeå:




AO

Hur många 12 m vagnar har ni i Umeå nu och vad har ni för modeller?

bussgrabben

Citat från: AO skrivet 04 januari 2009, 15:53:08 PM
Hur många 12 m vagnar har ni i Umeå nu och vad har ni för modeller?

För ett tag sedan gjorde jag en lista över vagnarna i Umeå. Jag tar gärna emot eventuella kompletteringar.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18630

AO

Tack, trevligt  :)
Kommer det att bli några byten framgenom? Kan väl tänka mig att MaxCi bussarna inte får rulla speciellt länge till eller? Säger avtalet nåt om ålder eller är det bara utsläpp som gäller?

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 04 januari 2009, 16:22:35 PM
Jag tar gärna emot eventuella kompletteringar.

5211 Volvo B10BLE-70B/Säffle 2000NL SCH325 (Tidigare i Jönköping)
5212 Volvo B10BLE-70B/Säffle 2000NL SCH328 (Tidigare i Jönköping)
Volvo 245 mörkblå, AYN348, Servicebil
Volvo 745 gräddvit, FBZ550, Verkstadsbil (Tidigare Pitebuss samt Linjebuss Piteå)

Nyheter:
Nyligen omlackad i blått är 5206.
Det sägs att även 5207 ska lackas om, och då den inte syns till kan den mycket väl vara på lack.
5211 är krockad, påkörd av en plogbil. Bortskickad för reparation.
6458 är ännu en vagn som inte syns till någonstans. Tillbaka till Tyresö?
5349 är undanställd (för evigt?)
5017 & 5252 är reservbussar som är ute i trafik endast vid akuta behov.

Peter Öden

Hej !

Vet någon vilken Vlo B 7LA är det som f.n. står hos Swebus i Härnösand ??

Mvh Peter Ö