Några bilder från Upplands Väsby idag...

Startat av Patrik, 02 juni 2007, 16:21:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Några bilder från stationen idag för ca 2 timmar sen:


X60 6040 ankommer Upplands Väsby mot Märsta, nya träperrongen till vänster, Livsfara-skylten; är det vanligt att det står: vid laga ansvar....?


Nya träperrongerna


Ra 994 ankommer på ''fel'' spår, därav den dåliga bilden på ekipaget




Cero

Snygga bilder, speciellt de två första.

/Cero

tomsa

"Vid laga ansvar" måste vara en mycket ålderdomlig skrivning. Kul med sådana detaljer!! Rapid-loket var också kul att se, verkade vara välskött av bilden att döma. Händer ibland att det skymtas ett o annat Rapid-lok på godsbanorna här i Göteborg, men det är inte ofta.

76


Patrik

Citat från: 76 skrivet 02 juni 2007, 18:43:48 PM
Vad används de nya perrongerna till?

När Upptåget och förstärkningspendeltåget till Tumba står inne på samma spår samtidigt så behövs längre perronger när pendeltåget är fullängd.

76

OK tack, misstänkte det var nåt med upptåget.

Nico

Citat från: Patrik skrivet 02 juni 2007, 16:21:28 PM
Livsfara-skylten; är det vanligt att det står: vid laga ansvar....?

Tja, det beror ju lite vad man läser för något och i vilka sammanhang. Uttrycket används knappast på Lunarstorm eller i dagligt tal osv. Däremot är det och liknande uttryck ganska vanligt i andra sammanhang som t.ex. lagtext, myndighetsbeslut, i kontrakt, i olika former av akademisk text etc. Vill själv därför inte påstå att det är så särskilt ålderdomligt eller så utan snarare kan man, kanske nästan lite elakt, hävda att det bara rör sig om en mera bildad svenska som ofta används i mera officiella sammanhang.

I övrigt var det härliga bilder Patrik. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

tomsa

Nu var det väl så Nico att fråga var om det är vanligt att det står "vid laga ansvar", och hänvisade då till den aktuella skylten. Där vill jag påpeka att det inte är någon "standardskrivning" på skyltar idag, men förr. Att uttrycket är akademiskt och används i lagtexter, myndighetsskrivelser o liknande har ju inget med att göra att det står på den aktuella skylten, vilket frågan gällde.

Nico


Tja, om det nu är den aktuella skyltens text som gäller så tycker jag inte heller att dess text är så ovanlig. Istället tycker åtminstone jag att det ofta är som så att lydelser på denna typ av skyltar och skyltar med liknande förbud/information uttrycks på ungefär samma vis. Dvs. att man använder sig av ord och uttryck som 'laga', 'vid vite' osv. Alltså s.k. kanslisvenska.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 02 juni 2007, 21:19:41 PM
Tja, om det nu är den aktuella skyltens text som gäller så tycker jag inte heller att dess text är så ovanlig. Istället tycker åtminstone jag att det ofta är som så att lydelser på denna typ av skyltar och skyltar med liknande förbud/information uttrycks på ungefär samma vis. Dvs. att man använder sig av ord och uttryck som 'laga', 'vid vite' osv. Alltså s.k. kanslisvenska.

"Överträdelse beivras" minns jag att jag läste på skyltar i lågstadieålder, och då hade vissa bekymmer med att tyda.  :)

Simon Bertilsson

Ett annat Rapidlok med bruna 60-talsvagnar, som rullade idag, var Nässjö Järnvägsmuseums. Det vankades charter från Jönköping till Helsingborg. Givetvis hälsade jag på!


Tåget ankommer här Helsingborg C, som ligger åtta meter under havet. Således Sveriges lägst belägna järnvägsstation.