+ Advent 2010 #11 - Italienske bygderuter

Startat av Bergenga, 11 december 2010, 20:48:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

+ Advent 2010 - luke 11
Italienske bygderuter


I dag hopper jeg litt tilbake til Italia, og da spesifikt til Tirano. Tirano er en relativt liten by, og grensa mot Sveits ligger mindre enn en kilometer fra bygrensa, så jeg holder meg ganske nært Sveits likevel. I (deler av?) Italia har man innført et regime der alle bybusser er oransje, mens alle regionale ruter og bygderuter er lyseblå. Lyseblå er alle bussene i denne luken, og med en litt rar "bonus" til slutt.

Etter å ha ankommet med tog fra Sveits fikk vi lunsj på et spisested der. Mens de andre prata fra seg ville jeg prøve å få med meg så mye busser som mulig, så jeg stakk ut før de andre. Den første bussen dukket opp med en gang jeg var kommet ut, så jeg fikk knapt gjort klart kameraet, og jeg fikk heller ikke stilt inn riktig, så bildet ble noe uskarpt.
Bussen er en Irisbus Axer bygget av Karosa. Dette var en tidligere Karosa-modell som ble med over i Irisbus, men er gått ut av produksjon for flere år siden. Den tilhører Società Trasporti Pubblici Sondrio S.p.A. i Sondrio, eller STPS om du vil.




CZ 433 YH i Viale Italia, Tirano, 02.07.2010.


Jeg gikk tilbake mot jernbanestasjonene, for det er to av dem; en smalsporet for toget fra Sveits og en normalsporet for det italienske jernbanenettet. De ligger helt inntil hverandre, og gjennom en tunnel under sporene til den italienske kommer man til bussterminalen. Der var det heldigvis busser å finne, og deriblant noen lokale.

Automobilistica Perego S.p.A. holder til i Tirano, og av dem fant jeg til sammen tre busser. Først en minibuss, #32, som er en Cacciamali Thesi bygget på Iveco Daily.




BW 457 PS ved bussterminalen i Tirano, 02.07.2010.


Den neste, #6, er utrolig nok i slekt med den Irisbus Domino som jeg viste tidligere. Det er nemlig en Orlandi Poker, så den er bygget på samme fabrikk. Understellet på den er Iveco 315. Direkte pen er den ikke, men det er jo interessant med lokale varianter av busser.
På det tredje bildet ser man en del av bussterminalen med et overbygg som ikke ser ut til å være så altfor gammelt. Bygget til venstre er oppgangen fra tunnelen under sporene, og på sporene nærmest kan man se noen italienske godsvogner. Vi ser ganske nordover, så alt av fjell en kan se er faktisk Sveits.






AJ 770 VV ved bussterminalen i Tirano, 02.07.2010.


Turen videre gikk med turbuss, og da vi skulle gå på kom det en buss til, #36. Dette er en Cacciamali Telaio, og jeg tror den er helbygd, men har egentlig ikke helt peiling på det merket. Betydelig nyere enn den andre er den i hvert fall.


CS 930 BS ved bussterminalen i Tirano, 02.07.2010.


Og så skal vi faktisk hjem til Norge en tur, for denne Scania IK310IB OmniLine har pussig nok noe med de andre å gjøre. Bussen ble opprinnelig bestilt av Scania Bus Italia, og skulle sannsynligvis gå som demobuss der nede. Men om den noen gang kom seg ned dit vet vi ikke sikkert. Det kan hende at den ble avbestilt og bare ble værende på fabrikken i Estland. Det var uansett først et snaut år senere, i september 2007 at den dukket opp på norske skilter som demobuss. Da den dukket opp var den en gåte i seg selv, for denne fargen er jo ikke en farge Scania normalt sett ville brukt på en demobuss. En spekulasjon var jo at den kanskje egentlig var bestilt til Nettbuss, for fargen er jo temmelig lik den vanlige blåfargen der. For såvidt kunne den også vært bestilt til trafikk underlagt Västtrafik i Sverige eller Midttrafik i Danmark, men en så kort buss med normalgulv passer ikke inn noen av plassene. Så det var først da jeg for noen måneder siden fikk vite at denne opprinnelig ble bestilt til Italia at mysteriet rundt fargen ble oppklart.
Første gang jeg så den var i Trondheim i oktober 2007, da den var på vei til TrønderBilene for å gå som lånebuss der. Da fotograferte jeg den få minutter før Marc som kom fra Hurtigruta også gjorde det. I april 2008 fikk TrønderBilene levert den de ventet på, og da var denne å se hos Scania i Trondheim, der bildet er fra. Hva den gjorde de neste månedene vet jeg ikke, men i januar 2009 ble den solgt til Fjord1 Nordfjord-Ottadalen hvor den er #6310.


LJ 29010 hos Scania på Sluppen, Trondheim, 30.04.2008.
Mvh.
Øyvind Berg

Bergenga

#1
Jeg har nå fått bekreftet at den lille Scania'en aldri har vært i systemene til Scania Bus Italia, så da har den nok hatt et lengre opphold på fabrikken i Estland, eller kanskje på noe testsenter en eller annen plass før den kom til Norge.


Forøvrig, som noen kanskje har lagt merke til så har jeg ikke lagt ut noen luker siden denne, og det er fordi jeg ganske enkelt ikke har hatt tid. Jeg har heller ikke tid de neste dagene, så jeg får prøve å hente inn igjen mot helgen, sånn at jeg klarer 24 luker innen kvelden den tjuefjerde. Jeg må bare prioritere det viktigste nå i førjulsstresset.
Mvh.
Øyvind Berg