Swebus 3809 vid Cityterminalen 5/11-04

Startat av Fredrik Gelin, 05 januari 2021, 18:07:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Inspirerad av Ebermarks bild på Swebus 3163 kom jag på att jag nog hade en bild av en högbyggd Säffle vid Cityterminalen.

I början av 00-talet var det fortfarande många som reste med Swebus Express, idag får jag intrycket att Flixbus under normala omständigheter har färre resenärer än Swebus Express hade på motsvarande sträckor när det begav sig.

Walter

Tack för bilden. Bussen började väl sitt liv i Göteborg innan det blev Jönköping?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Göran Nilsson

Vet inte hur det var från allra första början men i slutet av 90-talet var den Älvsborgslackerad och om minnet inte sviker så gick den då en del mellan Borås och Trollhättan.
/ GNl

Walter

Ok kan ha varit andra bussar i samma serie som var i Göteborg från början. Minnet kanske sviker.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Ja 3809 levererades till Borås och var en s.k Komfortbuss för 59+6 pax

Bussmicke

3810-3818 (?) var också högbyggda Säffle hos rullade på GL Express.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Nej faktiskt inte.

3809 var högbyggd, övriga var helt vanliga Säffle fast utan inbyggt skyltskåp = högre vindruta

http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=24860

http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=23247

http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=23372

http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=23243

3810-12 hade dörrar 1-1-1 och 3813-18 1-1-0

3809 hade sedan G8 låda medans övriga hade vanlig ZF 5 HP 600

Bussmicke

Jaha ser man på. Roade mig med att skanna ett par bilder innan jobbet.





Gamla busstationen som tyvärr inte finns mer.






till sist det mindre lyckade tycker jag när man gick över till helfärgat.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Jag tackar också för att fått lära mig. Mindes fel och hittade inga bilder hos BM men jag tackar för den snabba insatsen Micke. Tror väl vi kommer se mer nu av det som redan för ca 25 år illustreras av 3814 och 3815. Dvs man lackar/stripar bussarna efter färgen på linjen de kör. Och så måste bussar flyttas av en eller annan anledning. Onödiga pengar, det går att ha färgade matrisskyltar numera t.ex.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

#9
Intressant att 3809 gick i Stockholmsområdet.
3809 kom till Alingsås cirka våren 1995. Den ersatte 0537 som var en Volvo Van Hool. Någon skulle sagt att det var en turistbuss som konverterats till linjevagn. Alingsås fick två, skulle fått fyra, van Hool för linjen Borås-Trollhättan. Nu fick Alingsås en ersättare i form av 3809, målad i Älab färger. Denna kom sedan att gå på linje 500 i "eviga tider" Någon kan ske har läst om placering i Borås. För i första tiden tillhörde Alingsås Borås området. Senare ändrades detta till att tillhöra Göteborg. Alingsås fick från Sandviken 2281 och som ny 2789. Den senare gick som ersättare även till Oslo. Den togs över av Kinna området och gick på linje 300 i en tur som var gemensam Älab-GL. Märkt även 33010. Men 3809 gick kvar i Alingsås och följde också med till Borås. När man turlägger bussar händer det att de hamnar på "fel " ort. För 3809 innebar detta att Borås sände sina van Hooler på fredagen och i bland lördag på veckoslutsturer. Så bussen i Älabfärg 3809 gick också på linje 830 emellan Ulricehamn-Göteborg.
Det fanns i Göteborg gula expresser med dörr 1-1-1 och så gröna och röda expresser. 1998 tappade Swebus en del trafik i Göteborg och de högbyggda Säffle omplacerades och jag vill minnas att de gula expresserna som tidigare gått på Landvetter airport fick bakre dörren igensatt.
Som sagt 3809 gick i Älabfärg alltså Trollhättan-Borås.
Om nu någon undrar över van Hool så gick 0536 kvar en tid, 3809 tror jag gick till 1998, 0537 kom hösten 1994 till grön express som en egen tur. De två van Hool som inte levererades kom till Buss i Väst AB, då det krävdes toalett i tur Tranemo-Falköping. Något år efter kom det två van Hool till Swebus, nr 3200 och 3203.

Lars-Håkan_E

3809 gick inte i Sthlms området, den gick på Swebus Express både som ordinarie och som förstärkning på liknande sätt som t.ex 3245 gjorde under många år

S Svensson

#11
3809 gick aldrig under tiden 1995-juni 98 på veckoslut till Stockholm. Kommer inte riktigt ihåg när den flyttades. Linje 500 kördes efter juni 98 av Borås och Trollhättan. Däremot hade Alingsås Swebus 2612 och en av 2428/29. Dessa fd avsedda för linje till Norrköping hamnade den ena av dem i Alingsås och under sommaren 1995 var de i Göteborg för beställning och veckoslut. Byte av buss aug 1995.
Kanske Lars-Håkan kommer i håg 2789/0458 som Alingsås hade hos GDG. Veckoslut till Örebro (802) och linjen 500 Borås-Trollhättan. Lägg märke till att 0458 byggdes dörren bak om till bladdörr från sedandörr. Bussen byttes  till Skene mot 2696. Sedan linje 820 till Oslo för 458, då 3054 havererat växellådan.
Tyvärr har länshuvudmännen litet intresse av veckoslutstrafik och veckopendlare. Två linjer som nu är borta är Göteborg-Gislaved o bortom liksom (Halmstad)-Falkenberg-Svenljunga-Borås. Byten gör inte resor attraktiva.
Problem med veckoslutsresor-med järnväg och buss- är att det kräver en del reservmateriel. SJ i Göteborg och Borås på ena sidan resp Uppsala,Stockholm/Hornsberg och Malmö hade bussar som kunde sysselsättas under veckan med linjetrafik. För Hornsbergs del även beställning.
GDG expressbussar hade dessutom en tidtabell som anknöt till regional-och lokal trafik. Jag pratade ibland med förare och bussföretagare som körde veckoslut i privat regi (ESS-Buss bl a och dess föregångare). Vi körde Göteborg-Kalmar och var billiga för resenärer. Vi fick dessutom intäkterna snabbt för den som beställt körningen . Transportföretag och Biljettarrangör var inte samma företag.
Vi har olika minnen. Jag slutade gymnasiet 1970 och då var jag överårig. Det har gått 50 år sedan dess. Men under dessa år utökades trafiken på SJ Veckoslut och ESS Buss bildas. Det har hänt en del. Men nog borde det finnas någon form av styrning från regionerna (fd Landsting) mot lite bättre resemöjligheter för veckopendlare.
3245 gick först på grön express och sedan på gul. Några veckor gick den på blå express. Under  en tid gick den i Svenljungas skoltrafik och var placerad i Skene. Det var förare från Halland som motiverade uppställningen där.Denna övertogs av två företag i Svenljunga där det ena företaget hade taxi och hade nyligen startats. Det andra företaget kördes av en person som varit delägare i Svenljunga Busstrafik och som samtidigt som han körde egen buss i Svenljunga också körde hos Horredstrafiken.
Tack för Ni visar bilder på äldre bussar. Tänka sig att jag minns bussar från Hägglunds som anlände till Borås hösten 1969. Jag minns också trettonhelgen 1970. 51 år sedan och då insattes SJ 1258-1260 på linjen 31 Jönköping-Göteborg.

Håkan Mårtensson

3809 fick vi till Alingsås i mitten på 1994 för att gå på linje 500 Borås - Alingsås - Trollhättan som vi körde. Vi hade 3809 fram till juni 1998 då Swebus Alingsås lades ner och var den tog vägen sen vet jag inte kanske Borås för att fortsätta på linje 500 tills avtalet gick ut. Tror att 3807 ersatte 537 vid den tiden. 3809 har jag kör på linje 500 vid flera tillfällen.
Vi hade också 3209 Scania helturist som jag inte vet var deltog vägen kanske någon som vet?
GDG Alingsås från 1976 var med när Swebus bildades till juni 1998. Vårgårdabuss juni 1998. Jobbat som bussförare linje och turist ut i Europa. Jobbar idag som depåchef i Alingsås för Vårgårdabuss numera pensionär nästan.

Lars-Håkan_E

3809 bör väl ha kommit i mitten på 1995 väl?  Enligt SBH är den registrerad i juli 1995 och Swebus Fordonsregister från 2000 säger att den togs i bruk första gången den 2 juli 1995.

Efter Alingsås placerades den mkt riktigt i Borås på avtalet för linje 500 fram till det gick ut 15 juni 2001.

I fordonsregistret daterat i febr 2005 är bussen placerad i Jönköping.

3209 är även den tillhörig Jönköping i 2000 års sammanställning, i den från febr 2005 är den såld med sista mätarställning 735175, bussen såldes som många andra Carrus till Finland och därefter hamnade den i Estland.

S Svensson

3809 kom mycket riktigt juli 1995. I min anteckning stod 6 juli. Denna kom något tidigare jämfört med de övriga likadana inne i Göteborg. 3809 var dessutom påförd Göteborgs region med placering i Alingsås.