Igår vid Tekniska Högskolan... (Ingen bild)

Startat av Carl Eric, 05 januari 2012, 12:24:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Traesk skrivet 09 januari 2012, 11:13:47 AM
Jag inser mycket väl att det inte är en majoritet av alla som passerar Tekniska/Östra som har KTH som slutdestination, men de är garanterat fler än de som ska till Östra station. Vilket namn en bytesstation har borde spela mindre roll eftersom denna ändå inte är slutdestinationen. "Byte vid KTH" klingar inte sämre än "byte vid Östra" i mina öron.

Jag förstår hur du menar och respekterar din åsikt. Även om jag håller fast vid min egen åsikt. 8)

JDS

Citat från: Sputnik skrivet 09 januari 2012, 14:47:20 PM
Jag vet inte om det är 181:an (och nattbussarna 190 och 193 f.ö) du menar som angör Farsta Strand innan den kommer till ändhållplatsen Farsta Strand, eller om det finns fler exempel:-)

Mvh
/Sputnik

Jodå, det var precis det fallet jag tänkte på!

En petimeteranmärkning, men du är i gott sällskap; "Farsta strand" ska det vara. Alla exempel där "strand", "udde", "högskolan" etc är skrivna med stor bokstav är egentligen felskrivningar, det är bara specifika namn typ (Stora/Lilla) Essingen och (Stora) Lappkärrsberget som har stor bokstav. Man skriver alltså "Tekniska högskolan" med litet h. (Även i universitetets fullständiga namn är det faktiskt litet h: http://www.kth.se/)

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 09 januari 2012, 15:20:36 PM


En petimeteranmärkning, men du är i gott sällskap;

Skall vi vara sådana så heter det petimäter.  Från franskans petit-maître (liten lärare, samma ord som i svenskans mästare).

Lex Sävenfjord: Så fort man anmärker på någons spårkfel gör man minst ett sådant själv. Den lagen slår aldrig fel och tyvärr gäller den mig också.
:)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hasse L

Kanske kan det vara av intresse att veta att SL länge skrev t.ex. Sergels Torg; i en intern s.k. linjeuppgift för linje 52 året 1982 står ännu Torg, medan i motsvarande för linje 47 anges torg. Minns att när roslagslinjerna drogs till Tekniska Högskolan, i stället för Jarlaplan, så skrevs förkortningen TeH.
En gammal SS/SL-tradition torde ha stått emot det påbjudna skrivsättet några år extra.
Någon med ordning i sin samling av tidtabeller avsedda för allmänheten kanske kan se när man vek sig för etablissemangets tryck. (Själv använder jag förstås det gamla skrivsättet.)

Mvh /Hasse


Adrian Langemar

Citat från: Hobgoblin skrivet 09 januari 2012, 17:02:04 PMMinns att när roslagslinjerna drogs till Tekniska Högskolan, i stället för Jarlaplan, så skrevs förkortningen TeH.
Har inte alla förkortningar versal i denna situation? T.ex. FaS = Farsta strand, HäS = Hässelby strand.

JDS

Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 januari 2012, 22:34:03 PM
Har inte alla förkortningar versal i denna situation? T.ex. FaS = Farsta strand, HäS = Hässelby strand.

Nja... traditionellt sett skrivs förkortningar i tunnelbanan med tre versaler (FAS, HÄS osv) medan förkortningar på andra banor skrivs med en versal och två gemener även om det finns flera versaler i namnet (Djö = Djursholms Ösby, Sdn = Saltsjö-Duvnäs). På senare år har ju personal i viss utsträckning flutit mellan trafikslagen och tagit med sig "sitt" sätt att skriva, men i huvudsak skriver man i alla fall enligt något av dessa alternativ. Det förekommer även hybrider typ "GaS" men det har inte någon större spridning idag. (Jodå, jag vet att det finns några skyltar och dokument där de förekommer.) Detta är sagt ur ett 90-talet-och-framåtperspektiv, före datoriseringen var det kanske annorlunda.

Ted Selander

Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 januari 2012, 22:34:03 PM
Har inte alla förkortningar versal i denna situation? T.ex. FaS = Farsta strand, HäS = Hässelby strand.

Jovisst, så var det traditionellt. JDS räknar inte tunnelbanans första 40 år, men allt är ju relativt. Forumet befolkas ju av alla åldrar, det får man påminna sig.

JDS

Citat från: Ted S skrivet 10 januari 2012, 06:51:21 AM
Jovisst, så var det traditionellt. JDS räknar inte tunnelbanans första 40 år, men allt är ju relativt. Forumet befolkas ju av alla åldrar, det får man påminna sig.

Jag är nog äldre än Adrian men jag har ett ungdomligt sinne! Säger någon att världshistorien började 1990 så ansluter jag mig direkt ;)