Expressbussar i Göteborg med omnejd

Startat av S Svensson, 23 januari 2021, 21:50:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Någon frågade om färgsättningen av GL Expresser. Benämningen ändrades till "färg"-express.
Ändringen till att ha en helfärgad expressbuss skedde i juni 1998. Jag hoppas jag nu kommer ihåg rätt. Orange express är den linje som kördes av Bivab. Detta innebär att det var flera företag som körde. Och det var Setra,Volvo och MB som användes.
Röd express kördes av Göteborgs-Spårvägar. Bussarna var röda och grön var Grön express. Sedan körde Göteborgs Spårvägar linjen (Alingsås)-Partille-Göteborg-"Snipen"-Kungsbacka. Denna kallades blå express. Men huvuddelen var gula. Pg av klagomål insattes Neoplan ledbuss och mitt minne var att de inte var gula. Lila express kördes av Linjebuss-Connex. Sedan fanns det andra expresslinjer såsom linje 114 Ö-snabben. Där såg jag t o m en Van Hool (fd SJ 2423).
Det har nu gått en lång tid. När detta avtal upphörde kommer jag inte ihåg. Efter detta kördes ytterligare nyare bussar med lägre standard men med nästan samma sträckningar. Efter detta fortsatte man köra expresser men linjesträckningarna blev inne i staden och färgerna ökade på linjerna samtidigt som det i princip var lokalstandard på bussarna. Sist 13 dec blev det X- och ett nummer. Kanske kommer 1990 års expresser tillbaka med högre standard ?
Swebus körde grönexpress till juni 2001 då Orusttrafiken tog över. Satte in grönmålade bussar 54-72.Dessutom några andra bussar (ej X-färgade) i Härrydaområdet Scania-Carrus Fifty. 2005 juni blev det nya bussar på grön-röd-orange express som var blåmålade med dekal om vilken express det var. Några hade text expressbuss (utan färg). 2011 torde Swebus tagit över grön express och de gamla bussarna från 2005 placerades i Kinna (7 st) och i Ulricehamn (resten). Senare skedde viss omplacering av dessa till Bengtsfors och ännu senare till (ej alla) Göteborg. I dec 2012 var det slut med några av expresserna och bussar skingrades. Det blev helt nya linjesträckningar och då i huvudsak inom Göteborgs kommun. Tidigare hade Orange express avkortats så den inte gick i Kungsbacka kommun. Flera färger tillkom t ex svart express. Som sagt från 13 dec 2020 så blir det X för nya avtal och sedan troligen X på resterande. Den ursprungliga linjesträckningen Uddevalla-Henån-Göteborg-Kungsbacka-Varberg var en bra linjesträckning. Dagens korta linjer som annonseras en kort sträcka innebär att resenärer inte vet att åka. Borås-Trollhättan och Tranemo-Falköping delas upp i korta sträckor och medför troligen byte i både Alingsås och i Sollebrunn  resp Ulricehamn.

Tack alla Ni som sänder in bilder på olika buss.