Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland

Startat av Robert T, 11 oktober 2011, 18:19:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 november 2011, 00:16:15 AM
  Det är inte bara att överta bussar från ett annat bolag. Allt handlar ju av vilket krav det är på fordonen och hur "smutsiga" motorerna är. KR:s ledbussar är -03 o -05 och dom har rullat en hel del mil och börjar bli slitna. Kostar en del slantar att ev. fixa till dom.

  Sedan om man har egna övertaliga bussar inom företaget så flyttar man dom istället.

KR:s ledbussar har väl heller inte Euro5-motorer? För det blir väl krav på Euro5 i UL-trafiken från trafikstarten? För inte  går det att köra "SL-genvägen", dvs att hälla rapsolja i en gammal slutkörd Euro3-motor med över 70 000 mil på nacken och därefter hävda att bussen är "miljövänlig".

caa

Citat från: Jacob skrivet 24 november 2011, 14:08:06 PM
Anledningen till att jag tog upp just dessa är att jag inte vet något annat ställe än uppland där KR kör ledbussar. Sedan har ju Nobina några likadana 03:or (5856-5859 samt de gamla SL-bussarna), och då borde ju en drös med 03:or och 05:or vara bra bussar att ta över. Åkte med KR 199 (05:a) igår och den var riktigt fräsch inuti.

Men om nu KR kör med ledbussar på andra ställen är det ju en helt annan sak :)

//Jacob

7st led vagnar har redan lämnat Uppland för trafik norröver.  Umeå tror jag det var.

RoggaBoy

Citat från: caa skrivet 25 november 2011, 19:00:02 PM
7st led vagnar har redan lämnat Uppland för trafik norröver.  Umeå tror jag det var.

Umeå? Knappast som annat än tillfälliga vikarier då för det är ju Euro5-krav på de nya bussarna.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 25 november 2011, 19:03:45 PM
Umeå? Knappast som annat än tillfälliga vikarier då för det är ju Euro5-krav på de nya bussarna.

Kan mycket väl vara vikarier. Pga Länstrafikens korta tider behövdes det ju flera månader med vikariebussar även förra gången då Holmsund och Sävar förnyades med ett nya avtal som krävde nya lila bussar. Både Vilhelmina Taxi och Abramssons hade ju vikariebussar i uppåt sex månader efter trafikstarten sommaren 2006. Först i januari 2007 började vikariebussarna tunnas ut.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 25 november 2011, 19:13:16 PM
Kan mycket väl vara vikarier. Pga Länstrafikens korta tider behövdes det ju flera månader med vikariebussar även förra gången då Holmsund och Sävar förnyades med ett nya avtal som krävde nya lila bussar. Både Vilhelmina Taxi och Abramssons hade ju vikariebussar i uppåt sex månader efter trafikstarten sommaren 2006. Först i januari 2007 började vikariebussarna tunnas ut.

Kommer inte ihåg hur det var då, främst för att man pendlade med bil då fram till 2008, men förstår att det var kort om tid för att hinna få hit några bussar alls, med tanke på hur få nya som levererats till nuvarande trafik med.

Robert T

Citat från: caa skrivet 25 november 2011, 19:00:02 PM
7st led vagnar har redan lämnat Uppland för trafik norröver.  Umeå tror jag det var.

Ska dom ersättas med fd Swebus Neoplan och MAN då?


Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bese001

Citat från: caa skrivet 25 november 2011, 19:00:02 PM
7st led vagnar har redan lämnat Uppland för trafik norröver.  Umeå tror jag det var.

Vet du vilka 7?


vesslan30

Hur många gasbussar kommer, enligt upphandlingen handlar det väl om 80 bussar eller hur var det nu det var och blir  ???

Niclas Rosenius

Citat från: vesslan30 skrivet 19 januari 2012, 20:25:31 PM
Hur många gasbussar kommer, enligt upphandlingen handlar det väl om 80 bussar eller hur var det nu det var och blir  ???

  Det kommer ca 40 st gasbussar.

  //Niclas

AO

Är det någon som vet exakt vilka modeller det blir på de nya vagnarna? Scania och Volvo har det ju sagts men inte så mycket mer. Eller är det någon som har koll på vilka vagnar som blir kvar?

Jan

#88
Enligt tidigare tråd här på forumet, så blir dubbeldäckarna 12 Scania Van Hool.
I branschen 37 år

AO

Citat från: Jan skrivet 20 januari 2012, 13:54:29 PM
Enligt tidigare tråd här på forumet, så blir dubbeldäckarna Scania Van Hool.

Det hade jag lyckats missa. Men det är ju fantastiska nyheter! Riktigt snygga bussar. Får se om de får den nya fronten också då http://www.vanhool.be/ENG/coaches/TX-range/TXastromegaEN.html