Svensk Busshistoria tackar för sig

Startat av CW66, 04 januari 2020, 13:35:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CW66

Hej alla!

Allt har sin tid, och efter nästan ett år av funderande har jag nu kommit till beslutet att inte fortsätta med Svensk Busshistoria.
Jag har fått allt mer annat att göra, och tiden räcker helt enkelt inte tid att uppdatera sidan i den omfattning jag skulle vilja.

Dessutom är sidan skriven i ett föråldrat programspråk med en föråldrad databas. Möjligheten att göra en ny sida med en moderniserad databas som inte behöver ha några begränsningar och med en bättre funktion har jag tyvärr inte själv. Att lämna iväg projektet till ett företag skulle kosta säkerligen ett antal 10-tusentals kronor, och det är jag inte beredd att lägga varken pengar eller energi åt.
Det har funnits funderingar på att göra sidan till en betalsida för att bekosta en eventuell modernisering, men det skall ju administreras, byggas upp osv.

Jag kommer att stänga av funktionen att kunna uppdatera sidan för alla som haft tillgång till den, och även skriva ut ett meddelande till alla på sidan, facebook och andra kanaler där min sida ofta förekommer eller talas om / hänvisas till, att man inte kommer göra något med eventuella inkomna uppdateringar längre, till även den funktionen stängs av inom kort.

För den som vill driva vidare sidan så är det bara att höra av sig, men jag vill släppa den helt.

Sidan kommer dock INTE att stängas igen helt. Domän och själva sidan med databasen har ett abonnemang som löper till årets slut, så den kommer vara öppen precis som vanligt, med skillnaden att inget uppdateras längre.

För  min egen del kommer jag fortsätta med mitt bussintresse såklart, och framförallt med mitt intresse för Scanias bussproduktion. Jag har lite funderingar kring det senare, men det är inget som är fördjupat ännu.

Däremot kommer jag att ha mitt engagemang på www.busphoto.eu istället där jag kommer uppdatera uppgifter och skicka in bilder. Jag kommer även att fortsätta att hålla koll på nya bussar som registeras in till Sverige, då detta har varit det jag i stort sett hållit på med på senaste året, förutom Scania.

Jag vill tacka alla er för ert engagemang ni haft med alla kompletteringar etc, men som sagt...allt har sin tid...och även, för den som är intresserad att ta över står det helt fritt att höra av sig.

Med vänliga hälsningar
Uffe
info@svenskbusshistoria.se

Walter

Man önskar såklart det går att få dig att ändra dig men du har redan för ett tag sedan signalerat detta och jag förstår såklart att livet innehåller annat också. Kan bara tacka dig för allt du gjort för oss bussintresserade via SBH. Hoppas du fortsätter skriva här på BS.

Hoppas vi tillsammans på detta forum kan få igång någon funktion som typ tråd per större bolag eller annat sätt att hålla koll på fordonsändringar via gemensamma krafter men det får avhandlas i en annan tråd.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

B10M

Skulle du möjligen kunna lägga ut någon länk där man kan ladda ner databasen i något format, så att allt arbete som du har lagt ner på att sammanställa alla uppgifter kan bevaras till eftervärden?

CW66

Hej
Det ligger mer än 15 års arbete bakom uppgifterna som finns i databasen. Detta är inte något, som du säkert förstår, jag bara kan skicka ut överallt som en färdig excel-fil eller liknande. Datan kommer inte att gå förlorad utan finnas kvar sparad på ett eller annat sätt.

pn81

Tråkigt att du slutar men jag förstår att det är mycket jobb att sköta en sådan sida.

Jag vill också tacka för det arbete du har lagt ner i så många år. Jag har haft mycket nytta av den hemsidan!

Björn Forslund

Jättejobb du lagt ner under alla år, Uffe!
Jag har haft mycket nytta av databasen!

/Björn

CW66

Jag är jätteglad att se att ni uppskattat min sida under åren.
Jag har haft ca 16.000 besök per månad, till tidpunkten då vi tvingades begränsa sökresultaten då databasmotorn inte orkade längre. Efter det har besöken legat på ungefär 10-12.000 i månaden, vilket jag tycker är en oerhört glädjande siffra.

Men precis som jag sagt innan....förändrade förutsättningar i livet gör att ibland måste något annat stryka på foten för att allt skall gå ihop. Jag har ett jobb som tar mycket mer tid än det jag hade innan, jag har ett förhållande vilket jag inte hade innan, och man blir ju heller inte yngre.

Senaste året har jag i stort sett bara hållit på med nyregistreringar in till sidan själv. Jag har haft några få personer som hjälpt mig att uppdatera, men det är ju inte alls i den omfattningen jag kunde göra innan. Allt annat har ju bara stått stilla, med mitt ofta dåliga samvete att jag borde, måste, skulle...göra något åt det utan att ha tid till det.

När ett intresse går från vilja till måste, så är det inte lika kul längre. men framförallt har jag suttit fast i teknikens utveckling utan att kunna göra något åt det själv, och det har varit frustrerande ganska ofta.

Vem vet vad som händer i framtiden - det kan man ju aldrig veta för dagen. Men säkert är att sidan är öppen tills vidare, sen vad det kommer för lösningar, om det kommer några...det får vi se framöver. Inga dörrar är stängda på något vis.

Några har frågat om de kan få ut databasen för personligt bruk rakt av via en excelfil eller länk eller liknande. Detta är ju ett verk jag byggt upp under mer än 15 år, och lagt oerhört mycket tid på, och bara släppa ut det sådär hursomhelst till vemsomhelst som jag inte ens känner, eller som inte har någon intention att bevara uppgifterna mer än för sin egen del gör mig lite ledsen att man inte förstår vikten av arbete och tid som ligger bakom utan man ska bara "ha" som en varg som sliter åt sig saker.
Däremot är det ju så att uppgifterna inte på något sätt kommer att bara raderas, utan finnas hos mig, tillgängligt för den som evt har en klar och seriös intention att bygga upp en ny version av sidan och underhålla den så att alla kan ta del av informationen som det varit hittills. Men det blir en diskussion mellan mig och de personer som eventuellt skulle vara aktuellt för ett sådant projekt.

Men visst...vill någon få ut infon för egen del så jag vet inte...tror till och med att 30.000kr skulle vara en väldigt låg summa  :)

Må väl alla - och jag har mitt bussintresse kvar - dont worry  :) :)

B10M

Det är skulle vara mycket tråkigt om SBH försvinner. Sidan har verkligen varit en guldgruva för mig som bussintresserad.

Anledningen till att jag frågade var att jag hade lösa tankar på att lägga in uppgifterna i en modern SQL-databas som allmänheten skulle kunna söka i om SBH försvinner. Men det var i så fall under förutsättningen att uppgifterna skulle tillgängliggöras i ett maskinläsbart format som vem som helst skulle kunna ladda ner.

Nåväl, jag förstår precis hur du tänker och jag tänker absolut inte kritisera dig - och jag hoppas att någon annan kan fortsätta driva sidan framöver.

CW66

Jag förstår hur du menar, och visst är en lösning på en vidare sida intressant.
Men att göra något som alla bara kan ladda ner av något som ligger så oerhört mycket arbete och tid bakom är något som jag tyvärr inte kan gå med på, även av respekt för de som lagt ner tid på sidan förutom mig.
Som du sett har jag ju haft en databas med sökningar man kan göra, men ingen som helst möjlighet att kunna ladda ner listor eller delar eller hela databasen, just av anledningen att det ligger för mycket tid och arbete bakom från mig och flera andra, för att de som bara sitter med armarna i kors och bara vill ha skall få något sädär bara rakt av....

Den som är seriöst intresserad av att driva vidare sidan och modernisera både den och databasen bakom så att den fungerar är välkommen att höra av sig dock.

Men mycket kan hända innan året är slut, så än ska vi inte förta oss. Och uppgifterna kommer aldrig försvinna. De kommer att sparas i någon form.