Norrtälje 1969

Startat av Peter Bolin, 29 september 2021, 20:48:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Bolin

Jag håller för närvarande på att lägga ut Björn Alnebos järnvägsbilder på Järnvägshistoriskt forum. Tonvikten ligger på Roslagsbanan. Ibland dyker det upp en och annan buss, så jag visar två bilder här.


Norrtälje stn, september 1969. H65A 6163 står redo att avgå på linje 621 till Jarlaplan via Åkersberga.


Norrtälje stn, september 1969. Bilden är tagen från den bakre vagnen i ett tåg från Norrtälje. Längst bort står en H65A och en H81, men vad är det för buss som man ser en del av till höger? Den har kvar SJ-märkningen.

Om jag inte missminner mig tog SL över Solnalinjerna och Danderydslinjerna från SJ den 1 mars 1969, men hur var det med Norrtäljelinjerna? Togs de över samtidigt eller vid ett senare tillfälle? Som jag minns det från Solnalinjerna vid SL:s övertagande 1969 sattes en dekal med "SL" över "SJ" i loggan, men den stiliserade vingen fick vara kvar.

/Peter Bolin

Christian Ljunggren

Bussen t h är en Scania CR110, som antagligen har kommit från någon av Uppsalas linjer.
Norrtäljes linjer övertogs väl samtidigt.

Med vänlig hälsning

Christian

Peter Bolin

Tack för svar. Jag fick även hjälp på Järnvägshistoriskt forum att reda ut detta. Självfallet är det en buss från SJ Uppsala på linje 807 Norrtälje–Uppsala. Den linjen motsvaras i dag av SL-linje 677. Jag glömde bort den linjen.

Bussen bör vara någon av de fyra C-registrerade Scania CR110L som levererades 1968–1969. De hade vagnsnumren 1205–1208.

/Peter Bolin

Ersa

Trevligt! Järnvägsbilder från LNJ, och framförallt från delen mellan Rimbo och Norrtälje är det faktiskt inte alltför vanligt med. Inte äldre bussbilder från samma område heller.
Så ser gärna fram emot även järnvägsbilder i Ordet fritt här i forumet.

1969 är linjenumret 807 bara drygt tio år ungt. Det var omkring år 1959 som SJ tog över dåvarande SLO-linje 21 mellan Rimbo och Uppsala, som gissningsvis fick linjenumret 807 i samma veva.
Man kan anta att den förlängdes ända till Norrtälje, kanske först omkring 1969, då persontrafiken på järnvägen lades ner mellan Rimbo och Norrtälje.

Linje 807 överfördes inte från SJ:s efterträdare UL, till SL:s ansvar förrän i augusti 2008, då den ersattes av 677.

Karsten

Ersa, jag rekommenderar dig att titta in på Järnvägshistoriskt forum och titta på alla fina bilder. Du kommer finna det du söker!

Peter Bolin

#5
Här är länken till mitt senaste inlägg på Järnvägshistoriskt forum: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=256934. I inlägget finns även en länk till en lista med alla mina inlägg med bilder från Roslagsbanan sedan 2016.

I maj i år gjorde jag en ganska omfattande fotodokumentation av banvallen på sträckan Kundby–Norrtälje som finns här: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=253704. Tyvärr missade jag att ta en bild där hållplatsen Kundby låg eftersom jag inte kände till den exakta platsen. Den låg som John T. hjälpte till att reda ut alldeles intill dagens hållplats Kundby på linje 677. Dit måste jag ta mig tillbaka någon gång för att ta en bild.

/Peter Bolin

Bussmicke

Mycket trevligt att få se, jag låg i barnvagn då en månad gammal. 

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

En liten off-topic-fråga, men gick Rälsbussarna överhuvudtaget till Östra? Eller gick de till Uppsala (från Rimbo/Norrtälje) enbart?

Lars-Håkan_E

Norrtäljetågen med Rälsbussar gick t/fr Östra

Peter Rost

Från 1967 till nedläggningen 1969 var sträckan Rimbo - Norrtälje avelektrifierad så alla tåg på sträckan kördes med YP-tåg (rälsbussar) - och likaså fortsatte man köra YP-tåg Rimbo - Stockholm Ö. En kort period 1972-73 var elen avstängd Kårsta - Rimbo även då kördes YP - men de sista åren fram till nedläggningen 12/1 1981 trafikerades linjen med enbart eltåg.

//Peter

virtual1

OK, tack! Kan nämligen inte erinra mig att jag sett några rälsbussar på östra i min barndom, men då var det före min tid.

Ersa

Rälsbussarna från Östra, med vändning och växling i Rimbo, för vidare färd mot Norrtälje hamn, var väl ett relativt kort försök? Tåget kallades Finländaren och var fråmst tänkt som anslutning till Ålandsfärjorna M/S Skandia och M/S Nordia i Norrtälje hamn.
Detta fritt från minnet dock. Det kanske fanns viss ordinarie, ej färjerelaterad, persontrafik med rälsbuss på hela sträckan också?

Jag behöver ju iofs bara vända mig om på arbetsplatsen för att se en busstidtabell från SJ Buss, med tiderna mellan Norrtälje hamn och Jarlaplan från 1963, med en körtid på 80-90 minuter för sträckan.

S Svensson

#12
YBo5p flyttade från olika håll till Stockholm och cirka 1961 cirka) började SJ köra "Finländaren" som en anslutning till färjorna i Norrtälje. Därefter blev det vanligt med YB05p på andra linjer. Vill dock minnas att rälsbussar/motorvagnar gick på Uppsala redan 1960, där ju även en svår olycka skedde, med en slopad YB05p till följd.

Vi skall också komma ihåg att SRJ och SJ hade tre motorvagnar X06p. Jag har försökt följa upp dessa litet. Dessa skulle dra tåg och skulle klara även 8 personvagnar. Cirka 1963 togs dessa tre motorvagnar ur trafik. Motorer och växellådor togs ur dem och installerades i de till DONJ uthyrda T2P. Xo6p slopades från 1 juli 1968 och skrotades.
Ibland kan man beklaga att smalspåren lades ned och det borde vara möjligt att återinlägga spåren. I vilket fall "dyker" det upp uppgifter om att en normalspårig bana önskas byggas till Norrtälje.Samt eventuell bana till Arlanda.
SJ Busstrafik överläts till SL (och dess överordnade organisation) 1 feb 1969. Senare överfördes busstrafik också 1 juni 1971.   Skribenten kan  titta på denna överföring för just att SL tog över trafik  cirka 1 juni 1971 beror på planerad nedläggning av Roslagsbanenätet. SL tog i sammanhanget över bussar men även bussar under byggnad. Exakt antal vet jag inte då jag inte haft tillgång till skriftliga källor. SL tog över trafik Stockholm Ö-Lindholmen tidigare, genom avtal med SJ om att stå för underskottet.(troligen 1967-68). Delen norr om Lindholmen kördes åt SJ.
Delar av järnvägsnätet lades ned. Det fanns en anslutning som finns på bild till Djursholm-Eddavägen men även en till Stocksund. Denna byggdes ursprungligen som normalspårig spårväg. Roslagsnätet övertogs av SJ 1951 (ägande) men drevs som aktiebolag till 1959. Järnvägen till Nynäshamn blev SJ ägd redan 1957 (aktier)då även busstrafiken inkorporerades med SJ. Järnvägstrafiken överfördes till SJ 1962 då även de många motorvagnarna och två specialbyggda Co6/Bo6 slopades. Dessa hade inte elvärme utan värmen kom från dieselaggregat. Även en SJ Bo6 hade värmeaggregat. Detta togs bort då SJ började använda denna igen. Vad gäller SRJ personvagnar så finns några i Anten och i Västervik med omnejd.

zjbus

#13
Tack för mycket trevliga bilder och länkar. Mvh zjbus

Peter Bolin

Björn tog ytterligare en bild i Norrtälje där en buss syns:


Okänd H81 + YP 796 + okänd UBFYP vid Norrtälje, september 1969. Den här bussen har gått eller ska gå på linje 620 på sträckan Åkersberga–Dyvik–Riala–Norrtälje. Linjen har fortfarande i princip samma linjesträckning i dag som den hade 1969.

Om jag inte missminner mig användes H81 för sista gången i Norrtäljetrafiken i samband med midsommarhelgen 1986. Det fanns ett par kördugliga H81:or kvar som hade sparats för att användas under den helg då allt som kan rulla måste rulla.

I juni 2019 var jag i Virserum i samband med Smalspårets nostalgidagar och träffade Magnus Knutsson. Han var där med SJ 0616, men lovade halvt om halvt att komma med H81 6729 som han har återställt till SJ 0729 till året därpå. Tyvärr satte covid-19 stopp för nostalgidagarna både i fjol och i år, men nästa år borde det kunna bli av. Då kanske jag återigen kan få höra ett av mina favoritljud: ljudet från H81:ornas bakdörrar. :)

/Peter Bolin