Renault Master

Startat av S Svensson, 09 januari 2021, 14:56:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

https://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=266&ref=dosearch&svalue=oam658
OAM658 är en Renault Swebus 3126 som gick i Mark. I maj 1995 såg jag den på en bärgningsbil. Den verkar inte kommit i trafik sedan dess. Swebus förlorade trafiken i juni 1995 till Buss i Väst AB (flera underentreprenörer). De små kördes av Horredstrafiken. De köpte en bättre begagnad och en ,efter ca ett år, nytillverkad. Swebus tog dit en från Helsingborg som ersättare för 3126. Denna lämnades tillbaka. Sedan finns det en som gick andra vägen. Volvohandlare skaffade en "Lillehammnerbuss" till Horredstrafiken innan den nya kom. Den andra gick sedan till Swebus i Mellansverige.
Den första Swebus Renault Master i Mark var 2999 Gul 061. Det fanns dessutom hos Swebus 5 st Re Master i Falkenberg. Avbytaren till 2999 kom från Falkenberg och jag vill minnas de sattes i trafik april-maj 1988. Två flyttade till Varberg och någon flyttade till Leja TYouring i Mölndal. De fem i Falkenberg saknade inv nr även om den som flyttades till Mark fick nr 3017. Gick kvar i Mark även efter juni 1995.
3126 stod hos Volvohandlaren för att eventuellt lagas upp. Så blev inte fallet utan Morell i Söderhamn tog sig an 3126. Troligen reparerades den inte här heller utan såldes till ett antal personer som kunde tänka sig laga den.
Renault Master blev nu vanlig hos bussföretag. Gällivare och Visby hade och Gällivare ReM hamnade hos Claesson i Va Frölunda.
ReM kom till Sverige i delar och i Floby byggdes de upp till servicebussar.

zjbus

OAM 658 är sedan 2013 en Volvo V60 så sedan dess har den inte varit i trafik i Sverige. Det fanns enl. SBH fyra liknande Renault, samtliga nyanskaffade av SJ Buss, Här lite fakta samt en bild på OEJ 422 www.svenskbusshistoria.se/go?id=4148 Bilden är klickbar för större format, källa SBH

Lars-Håkan_E

3126 utbjöds till salu under 1997

S Svensson

Sedan kom också en lite större variant med dubbla axlar baktill. Gick i Alingsås och Lerum.
Varianten som jag nämnde gick i Mark från Helsingborg byggdes i Tornedalen. Det var ett antal sådana som användes i Helsingborg.

Efterföljarna på några ställen var ombyggda i Munkedal.
Efter detta använde  på ett antal ställen midibussar. Säffle byggde några sådana. Genom att dessa var lågnivå blev de en bra ersättning för personbilsombyggda Renault Master. I Göteborg fanns några speciella servicelinjer med olika typer av småfordon. Den speciellt vanliga förekommande var då den som byggdes av Autonova under namnet omninova. Uddevalla blev orten som skulle bygga personbilar. Efter ett tag blev det nedläggning. Sedan kom fler personer in och någon hittade en fabrik i Nederländerna som byggde i plast och var nedlagd. Maskiner flyttades och några sådana byggdes i Uddevalla. Däribland LB 2822 som kom till Boråstrakten. Den ställdes av hos Volvohandlaren och såldes senare till Horredstrafiken. Plasten hade fogar och var inte tät. Tillverkningen såldes till Bengtsfors och lades sedermera ned.
Jag nämner alltså servicelinjer och om jag nu minns rätt så lades de ned i Mark aug 2013 (möjligen aug 2014,hittar inte tidtabellen) och linjer 51-54.
I Borås kördes med större fordon Ontario och flera städer tog efter Borås.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 januari 2021, 16:18:50 PM
3126 utbjöds till salu under 1997

Just detta nummer var en lucka i samlingen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.