"Ultra vill mer"

Startat av Ersa, 02 oktober 2010, 22:53:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Stop skrivet 04 oktober 2010, 13:50:17 PM
Om det igenomsnitt tar 10 sekunder för en passagerare att kliva på visa/köpa biljett, verkar detta inte vara så lång tid. Men om man kör 10 miljoner resor per år blir det en hel del tid. Betänk också att då sitter i princip 5 miljoner resenärer per år redan på bussen och väntar medans 5 miljoner resenärer kliver på en och en. Det är så man vill ha en bil och bara vänta vid ett och annat rödljus iställe. Är det bara Stockholm och Göteborg som insett att biljett hanteringen kostar en massa tid och pengar.

Nu tar det dock inte 10 sekunder för en genomsnittlig enkelbiljettsresenär i Umeå. Snarare det dubbla pga kontokorten. Det är inte bara att dra sitt kort, utan en av de tre biljettyperna ska ju ställas in först. Avskaffandet av kontanter ledde inte till någon rusning att köpa busskort, utan andelen enkelbiljettsresenärer är lika stor som förr. Skillnaden är att de nu betalar med bankkort, vilket tar ännu längre tid än vad kontanta enkelbiljetter tog. När bussen närmar sig studentområdet Ålidhems centrum och man ser 20-30 studenter med varsitt bankkort i sin hand kan man ju direkt räkna ut att bussen garanterat kommer att missa alla eventuella anslutningar på Vasaplan (Umeå Centrum).
Påladdning av rabattkort tar riktigt lång tid, gärna 30-40 sekunder. Resenären ska ju stämpla sitt busskort och förvånat upptäcka att resorna är slut, föraren ska ställa in biljettmaskinen, resenären ska stämpla sitt kort igen, föraren ska fråga efter antal resor, resenären svarar, föraren knappar in antalet, resenären ska stämpla sitt busskort igen, och därefter dra sitt kontokort ett par gånger innan köpet lyckas. Antal resor som kan fyllas på är 6-40 st, men eftersom resenären inte får någon slags rabatt om denne köper fler resor än färre, så köper alla resenärer gärna 6 st eller max 10 st resor åt gången, och behöver därmed ladda på oftare än om de skulle ha köpt 20-40 st.

Ja, det är nog mest bara huvudmännen i Stockholm och Göteborg som insett detta. Alla andra huvudmän tar bort kontanter enbart pga rånrisk, men har inte en tanke på tidseffektivitet. När det gäller expressbussföretag ser det dock annorlunda ut. Swebus och Ybuss minskar ju sin ombordförsäljning år efter år, medan Bus4you och GoByBus redan avskaffat den helt. :)

Stop

30 st x 15 sek ger 7,5 min  och här måste ju alla vänta 7,5 min vilket ger 30 x 7,5 min ger 3.45 tim

Det skulle med andra ord vara samhällkostnads mässigt effektivt att betala en konduktör 1 timmar för att sälja biljetterna och samhälle skulle tjäna 2 tim 45 minuter per tur, vilket troligtvis kostar mer än vad hela turen kostar idag.

Med en 250 passagerare sittande i en spårvagn med 5 stopp för 10 nya passagare(1min) ger totalt 250 x 1 min + 260 x 1 min + 270 x 1 min + 280 min x 1min + 290 = 1 350 min = 22,5 timmar väntetid

Kalkyl kostnad per timme är 300 kr ger 6750 kr per tur det är helt klart samhälls ekonomiskt att sätta in en buss bara för de 50 sista resenärerna.

Om man räknar på samma sätt som när vi bygger järnväg eller spårvagns nät.