Kraven för Gävle Stadstrafik

Startat av Fredde, 26 april 2009, 04:32:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Det blir krav på gasdrift på x-antal bussar from sommaren 2010, dock det hänger mycket på om Gävle Energi kan få till en anläggning för gasframställning till trafikstarten juni 2010 det jag har hört så kan det bli ca 10 bussar från början i så fall som sedan ska ökas.. 
Sedan kommer inte Gävle Kommun ställa några krav att personal fr nuvarade entreprenör Swebus att denna personal automatiskt ska få anställning hos en ev ny entreprenör!
Förmodligen kommer alla få söka om sina jobb sedan är det ju en annan sak om Swebus lämnar ut den "svarta boken" till denna ev nya som ska köra trafiken, beslut om vem som får trafiken blir senast i oktober!!!  Övriga krav är som det verkar hemliga i å med upphandlingen så ingen får några fördelar... Övrigt vad man hört i farten ska vara AC krav, även att trafiken ska vara fungerande för rörelsenedsatta samt HPL-utrop ska fungera, är inget nytt system för biljetter i drift så blir det nog för föraren att ropa ut vissa hållplatser istället som det bla var i Karlstad i mitten på 90-talet!
Det kommer ske någon form av uppgradering av nuvarande biljettsystem med from hösten i väntan på nya systemet för ett flertal län men detta har dock inget med upphandlingen att göra..

Kan tillägga att jag nu har varit på Gran Canaria i 2 veckor & åkt mycket med Global www.globalsu.net mellan San Agustin & Playa Del Ingles och dessa sköter landsortstrafiken på ön samt denna fungerar mycket bra med samt dom verkar vårda sina bussar bra, inga problem på dom veckorna jag var där.. Men när man åter var här i Gävle så åkte man dagen efter man kom hem så fungera inte plingorna (vet inte hur många gånger det har hänt, man har börjat tröttna på att räkna) så man fick skrika till nästan längst bak från bussen för att få kliva av vid rätt hpl.. Varför ska det vara så svårt att få trafiken att fungera här i Sverige? Bilder på en del bussar på Gran Canaria kommer senare!!!!

Länkar till lokalblaskorna för kraven inför nya trafiken i Gävle

http://gd.se/nyheter/jobbpengar/1.983686

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.983613


//Fredde