Så ska spårvagnrna ta över från bussarna - folkbladet

Startat av Jona, 21 januari 2009, 12:25:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/artikel.aspx?articleid=4333620

HEJ

Läser denna artikel från folkbladet om hur Spårvagnarna ska ta över från bussarna, ja vi är i Norrköping då...

Står om dom olika etapperna och jag tänkte börja och citera vad som ska ske under 2010:

För regionalbussarna från Söderköping/Valdemarsvik blir Trumpetaregatan sista stoppet före Resecentrum. Men de som ska till andra ställen i stan kan då alltså byta till spårvagn där. /Slut citat

Okej i mina ögon låter ju detta vettigt, för jag antar att man snabbar upp resan från Söderköping till resecentrum genom denna lösning. Annars antar jag bussen kör runt i stan och besöker flertalet platser. Men sedan läser jag vidare och det är lite oroande tror jag.

Citeterar igen:
När spårvägen sedan förlängs blir det en hållplats inte inne i Ringdansens centrum - det bedöms bli för tekniskt avancerat - utan invid Hagebygatan därutanför. Med spårvägslinjen fullt utbyggd försvinner då busslinje 113 helt.

Hit, eller möjligen i anslutning till en nästföljande hållplats vid Åselstadsvägen, flyttas sedan ändhållplatsen för bussarna från Söderköpings/Valdemarsvik. /Slut citat

Alltså nu förstår jag inte riktigt, från 2011 så tänker man sig att bussarna mot Söderköping och vidare ska vända här, resande får sedan åka spårvagn in till staden.
Är detta verkligen så vältänkt. Tittar i tidtabellen för linje 2 och 3 i Norrköping och restiden bara mellan Söder Tull och Resecentrum är flera minuter. Åtminstone 5 min. På det tillkommer resan från Söder Tull och ut till Ringdansen. Alltså vinner Söderköpingsresenärerna verkligen någon tid på detta.
Hade inte den bästa lösningen varit och stanna där som sista hållplats, sedan köra direkt utan stopp till Resecentrum...?

Finns flera anledningar, resande som ska vidare med annan buss/tåg från ReseC slipper byta fordon en extra gång.
Antagligen vinner även dessa resande någon/några minuter i restid också...

Synpunkter, förslag och kommentarer är välkommna.

MVH Jona
MVH Filosofen Jona